Tesla Model 3 (2018) – premiera elektrycznego samochodu dla ludu

Może nie do końca dla ludu, ale zaprezentowany właśnie światu Model 3 ma kosztować 35 tys. amerykańskich dolarów, co daje nam kwotę rzędu 130 tys. zł w przeliczeniu na złotówki. To dwukrotnie mniej niż trzeba zapłacić za Model S. Nowy Model 3 może tym samym konkurować z takimi autami jak Mercedes Klasy C czy BMW serii 3 nie tylko ceną, ale i osiągami.

Samochód został zaprezentowany teraz, ale w salonach sprzedaży nie pojawi się wcześniej niż przez końcówką 2017 roku. Po co więc robić premierę tak wcześnie? Spokojnie, Elon Musk wie co robi. Do momentu publikacji tego artykułu napłynęło ponad 130 tys. zamówień na Teslę 3, z czego 20 tys. osób wpłaciło zaliczkę chwilę po premierze. Amerykańscy klienci kupujący auta elektryczne mogą dodatkowo liczyć na wsparcie rządowe wynoszące od 7,5 do 13 tys. dolarów na zakup. Nie zdziwimy się więc, jeżeli wszystkie samochody jakie Musk ma zamiar sprzedać w tej dekadzie, zostaną kupione zanim pierwszy egzemplarz trafi do klienta. To się nazywa sukces!

Co sprawia, że Model 3 tak przyciąga? Przede wszystkim marka. Choć żaden samochód Tesli nie jest specjalnie piękny, to już teraz przechodzi ona do historii jako kultowa – jedyna, która robi naprawdę fajne samochody elektryczne. Słowo "fajne" jest tu o tyle trafne, że są one nie tylko praktyczne i można nimi pokonać dystans większy niż 100 km, ale także szybkie i spokojnie mogą konkurować z markami premium. Ten film znacie, a resztę ciekawych znajdziecie w sieci.

Wracając do tematu… co takiego ma Tesla Model 3, czym zachęca klientów do składania zamówień w ciemno? Przede wszystkim zasięg 320 km – jest to wartość na dziś, a przewiduje się, że w 2018 roku Tesla doda jeszcze kilkadziesiąt kilometrów. Przyspieszenie do 60 mph ma trwać około 6 s. Takie osiągi oferują konwencjonalne samochody spalinowe za podobną cenę, a zatem Tesla staje się produktem porównywalnym z dotychczasowymi źródłami napędu, a sam koszt zakupu nie będzie już definiował pojazdu elektrycznego jako auta dla bogatych. W opcji ma być napęd na cztery koła, choć standardowo Model 3 będzie przenosił elektryczne kilowaty na tylną oś.

Design? Nic specjalnego – ot kolejna Tesla, tylko nieco zmieniona. Cechą charakterystyczną jest całkowite pozbawienie jej grilla, co z pewnością ma swoje uzasadnienie ze względu na opory powietrza. Ładnie wykończono tył, choć ogólnie na karoserii ze świecą szukać jakichkolwiek smaczków. Chyba, że jednym z nich ma być dach wykonany z jednego kawałka szkła, biegnący od końca szyby czołowej do miejsca z tyłu, w którym się kończy. Całe nadwozie jest gładkie, chciałoby się powiedzieć — wygłaskane.

Technologia też nie jest bez znaczenia. Samochód będzie wyposażony w częściowo autonomiczny tryb jazdy, pozwalający choćby na autostradzie czy w korku podróżować bez trzymanki. Kabina ma mieścić nie tylko pięcioro pasażerów, ale także ogromny, 15-calowy tablet zamiast centralnej części kokpitu. Z pomocą tego urządzenia właściciel Tesli będzie zarządzał wszystkim co związane z samochodem, m. in. sposobem ładowania akumulatora.

Elon Musk już teraz jest o dwa kroki przed konkurencją, którą może zniszczyć jeżeli polityka polegająca na eliminacji samochodów spalinowych będzie wciąż promowana. W niektórych stanach USA ma być wprowadzony zakaz sprzedaży takich aut do 2050 roku, choć rząd holenderski myśli o wprowadzeniu czegoś podobnego już w 2025 roku. To tylko pomoże Tesli w odnalezieniu nowych grup klientów.

Samochody marki Tesla do tej pory były kierowane do osób zamożnych, a to mimo wszystko dość wąska grupa, zatem Musk trafił w dziesiątkę celując w klientów średnio zamożnych, których stać na wzięcie kredytu w wysokości 35–50 tys. dolarów. To grupa, która kupuje europejskie i japońskie samochody klasy średniej-premium. Osiągi Modelu 3 nie odbiegają od ponad 200-konnych samochodów spalinowych, a zasięg też jest niewiele mniejszy od wersji benzynowych. Jeśli wszystko ułoży się po myśli Elona Muska, Tesla w ciągu kilkudziesięciu lat może stać się najbogatszym producentem samochodów na świecie.

Zobacz również: Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Tesla Model 3 (2018) – zdjęcia

Tesla Roadster Sport — zielono mi [test autokult.pl]

Ekologia i motoryzacja — te dwa słowa coraz częściej idą ze sobą w parze. Podczas gdy producenci aut chwalą się wszem i wobec, że oto wyprodukowali…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Tak to robią w Bottrop – Brabus SLK (2011) Czechy i Słowacja mają się coraz lepiej... Porsche najszybsze na Nürburgringu. 911 GT2 RS pozamiatało Skoda Kodiaq ABT. W oczekiwaniu na RS-a 750-konna S-Klasa? Brabus SV12 R nadchodzi! Fiat 500 Crossover - Włosi atakują Koniec marzeń Przygońskiego o czołówce w Dakarze. Loeb powalczy o zwycięstwo Wzmocnione Porsche 911 Turbo S od mcchip-dkr Hennessey wzmocni Nissana GT-R Używasz telefonu na postoju? We Francji dostaniesz za to mandat Wolę Poloneza – powiedział nikt nigdy. W dwa dni przejechałem 500 kilometrów autem z FSO Zagadka: Rolls Royce czy Nissan 350Z?

Popularne w tym tygodniu:

500 zł za nietrzymanie rąk na kierownicy? Nowe przepisy jeszcze w tym roku Przepłynęli 5000 km passatem przez ocean. Podróż zajęła aż 119 dni Ojciec wydrukował lamborghini aventadora na drukarce 3D dla syna – jeździ, skręca i hamuje Monstrualny Volkswagen Lupo, przy którym nawet Bugatti Chiron wymięka Hyundai iMax N Drift to 8-osobowa, 407-konna zabawka do jazdy bokiem Australijczyk chciał wymienić akumulator w leafie. Serwis zażądał 88 tys. zł Mountune wycisnęło 684 KM z 2,3-litrowego silnika Forda Focusa RS Rolls-Royce Ghost za 1,5 mln złotych zderzył się z taksówką w Warszawie Ktoś próbuje sprzedać zgliszcza po Ferrari 458 Spider. Jacyś chętni? Wywiadówka nie skończyła się dla nich dobrze. 44 rodziców wróciło z mandatami za parkowanie Nowy Mercedes-AMG C63 będzie czterocylindrową hybrydą? Poznajcie BMW Serii 2 Gran Coupe z trzycylindrowym silnikiem