Kino samochodowe: 24 ciekawostki samochodowe o filmie Bullitt

Dzięki swojej słynnej scenie pościgu samochodowego Bullitt ze Stevem McQueenem stał się legendą motoryzacyjnej kinematofrafii. Wybraliśmy 24 ciekawostki o tym filmie, związane wyłącznie z autami.

Kino samochodowe: 24 ciekawostki samochodowe o filmie Bullitt
Mariusz Zmysłowski

21.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:24

Bullitt (1968) - twórcy i obsada

Reżyseria: Peter Yates

Scenariusz: Alan Trustman, Harry Kleiner

Zdjęcia: William A. Fraker

Muzyka: Lalo Schifrin

Montaż: Frank P. Keller

Obsada: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset

Nagrody: Oscar za najlepszy montaż dla Franka P. Kellera

Bullitt - ciekawostki (tekst może zawierać spoilery)

  1. Około 2 min 35-40 s od początku filmu w scenie odbywającej się w garażu podziemnym przez chwilę widoczny jest Jaguar D-Type Steve'a McQueena.
  1. Według wczesnych założeń w filmie miało nie być pościgu samochodowego.
  1. Do sceny pościgu użyto dwóch Fordów Mustangów i dwóch Dodge'ów Chargerów.
  1. Fordy Mustangi używane w trakcie kręcenia filmu należały do Ford Motor Company i zostały użyczone w celach promocyjnych marki.
  1. W filmie wykorzystano wersje GT 390 Mustangów. Zostały one pozbawione logo galopującego konia oraz napisów z nazwami modelu. Pod ich maskami pracowały V8 o pojemności 390 cu in, czyli 6,4 l. Moc przekazywana była na koła przez 4-biegowe skrzynie ręczne.

Bullitt - The Chase (part 1)

  1. Wstępnie w pościgu miał brać udział nie Dodge Charger, ale użyczony przez Forda model Galaxie. Duże sedany były jednak zbyt ciężkie do odegrania niektórych scen.
  1. Podobnie jak w przypadku Mustanga, Charger występował w dwóch egzemplarzach. Były to auta zasilane 375-konnym 440 Magnum V8.
  1. Samochody biorące udział w scenie pościgu zostały zmodyfikowane. W Mustangach zmianom poddano silnik, hamulce i zawieszenie. Silnik Dodge'a uznano za wystarczająco mocny. Modyfikacje objęły więc przede wszystkim hamulce i zawieszenie.
  1. W trakcie słynnego pościgu McQueena za kierownicą w części scen zastępował kaskader Bud Ekins. McQueen nie chciał zastępstwa. Kaskader pojawił się w filmie przez naciski ze strony partnerki aktora na reżysera Petera Yatesa.
  1. W trakcie ujęć z wnętrza Mustanga łatwo odróżnić kiedy do kręcenia sceny wykorzystano kaskadera, a kiedy za kierownicą zasiadał McQueen. W pierwszym przypadku nie widać odbicia kierowcy w lusterku wstecznym.
Obraz
  1. Według wstępnych założeń w trakcie pościgu samochody miały osiągać prędkości do 80 mph, czyli blisko 130 km/h. W praktyce rozwijano do 180 km/h.
  1. W trakcie pościgu nie pojawia się muzyka. Zasugerował to kompozytor ścieżki dźwiękowej Lalo Schifrin. Uznał, że dźwięk silników jest wystarczającym podkładem.
  1. Pościg miał przebiegać także przez most Golden Gate, ale ekipa filmowa nie dostała zezwolenia na nagrywanie.
  1. Scena pościgu nie ma spójnego przebiegu przez miasto. Następujące po sobie ujęcia znajdują się w różnych, rozrzuconych lokalizacjach.
  1. chronologii kręcenia. Przez to zniszczenia widoczne na Mustangu pojawiają się w filmie wcześniej niż scena, w której zostały dokonane.
  1. W trakcie sceny pościgu wielokrotnie pojawia się ten sam, zielony Volkswagen Garbus.
Obraz
  1. W finalnej scenie pościgu Dodge Charger nie wbija się w stację benzynową. Przejeżdża za nią, co jest widoczne tuż po wybuchu.
  1. Nagranie wszystkich ujęć do prawie 10-minutowej sceny pościgu zajęło 3 tygodnie. Przez tak rozciągnięty czas nagrań w trakcie trwania akcji zmienia się zachmurzenie nieba, a cienie z rzucanych niemal pionowo około południa, przechodzą do długich, popołudniowych i z powrotem.
  1. Obydwa Dodge Chargery zostały zezłomowane po zakończeniu zdjęć.
  1. Z dwójki Mustangów przetrwał tylko jeden. Został on kupiony przez członka ekipy filmowej. Ocalałego Mustanga chciał odkupić później Steve McQueen, ale właściciel się nie zgodził. Obecny status auta jest nieznany.
  1. W filmie Bullitt pojawiają się też inne warte uwagi samochody. To między innymi Aston Martin DBS V8, Bentley S3 Continental Flying Spur, Bizzarrini GT 5300 Targa, Chevrolet Camaro, Citroën DS, Jaguar E-Type, Mercedes-Benz 190 SL, Pontiac GTO, Rolls-Royce Phantom V, Porsche 956 C.
  1. W filmie Grindhouse: Death Proof samochód Mike'a ma tablice rejestracyjne JJZ 109. Dokładnie te numery miał Mustang Bullitta.
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)