2013 Koenigsegg Agera i Agera R - co nowego? [aktualizacja]

Po roku od premiery Koenigsegga Agery R przyszedł czas na zmiany. Będzie jeszcze szybciej i jeszcze nowocześniej.

2013 Koenigsegg Agera R
2013 Koenigsegg Agera R
Piotr Ślusarczyk

07.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:21

Po roku od premiery Koenigsegga Agery R przyszedł czas na zmiany. Będzie jeszcze szybciej i jeszcze nowocześniej.

Moc podstawowej Agery wzrośnie z 940 do 960 KM. Natomiast Agera R rozwinie teraz aż 1140 KM (wcześniej 1115 KM). Silniki obu aut będzie można wkręcić aż do 7500 obr./min zamiast skromniejszych 7250. Tuleje cylindrowe wykonane zostaną w nanotechnologii, co pozwoli na zmniejszenie tarcia między elementami i zmniejszenie zużycia paliwa. Wgrany zostanie też nowy sterownik silnika.

Topowy Koenigsegg otrzyma także felgi w całości wykonane z włókna węglowego. Jedynym elementem zrobionym z innego materiału będzie metalowy zawór. Takie felgi są bardziej wytrzymałe od standardowych i łącznie o prawie 20 kg lżejsze. Kolejna zmiana to poprawki aerodynamiczne, które przy prędkości 250 km/h dadzą o 20 kg większy docisk niż wcześniej.

W Agera R na 2013 rok modelowy nowe będzie także zawieszenie, które powstało przy współpracy z Öhlins Racing - szwedzkich specjalistów w zakresie zawieszeń samochodowych. W aucie standardowo zainstalowany będzie też system Koenigsegg Electronic Stability (KES), który razem z unikalnym zawieszeniem ma zapobiec nadmiernej narowistości auta. Ostatnia nowość to lżejsza tylna część układu wydechowego, która ma także poprawić wydajność pracy dyfuzora.

Zmiany zaimplementowane w poprawionym Koenigseggu Agera R z jednej strony nieco go uładzają, z drugiej czynią go jeszcze bardziej szalonym. Bilans w tym zakresie powinien więc wyjść na zero, a auto na pewno zapewni jeszcze lepsze osiągi niż początkowo.

[aktualizacja 6 marca]

Ulepszony Koenigsegg Agera R to kolejny pojazd, który uchwycono na zdjęciach w jednej z hal Palexpo, gdzie odbywają się genewskie targi motoryzacyjne.

[aktualizacja 7 marca]

Podano oficjalne osiągi poprawionej Agery i Agery R. Słabsza wersja przyspieszy do 100 km/h w równe 3 s, a już po 8 s wskazówka przekroczy 200 km/h. Mocniejsza odmiana do pierwszej setki będzie szybsza o 0,1 s, a 200 km/h osiągnie już o 0,5 s szybciej.

Dla wersji z dopiskiem R podano też czas przyspieszenia do 300 km/h i całkowitego wyhamowania - zajmie to jedyne 21,2 s. Jednak rekordowy czas Agery R przed modyfikacjami to 21,19 s. W sprzyjających warunkach wersja po zmianach ma szansę być minimalnie szybsza.

Obie wersje mają świetne hamulce, które ze 100 km/h zatrzymają samochody już po 30,5 m. Ciekawe są też dane dotyczące spalania, które w cyklu mieszanym ma wynieść tylko 14,7 l/100 km. To więcej niż optymistyczne prognozy.

Poniżej krótkie wideo z genewskich targów.

2013 KOENIGSEGG Agera R at the Geneva Motor Show

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • 2013 Koenigsegg Agera R
  • Felga włókna węglowego
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • 2013 Koenigsegg Agera R
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/20]

Źródło: GTSpirit

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)