100 nowych fotoradarów na polskich drogach. Problemem nie są urządzenia, a ściągalność kar

Jeszcze w ramach trwającego programu Główny Inspektorat Transportu Drogowego postawi, nawet na drogach samorządowych, 100 urządzeń do rejestracji przekraczania prędkości. Kierowcy mogą z rezerwą podchodzić do tej informacji – system karania w Polsce jest nieszczelny i wadliwy.

160 km/h przy radarze? Jak pokazuje doświadczenie, nie zawsze oznacza to srogi mandat160 km/h przy radarze? Jak pokazuje doświadczenie, nie zawsze oznacza to srogi mandat
Źródło zdjęć: © GITD
Mateusz Lubczański

Większa liczba fotoradarów wymagałaby dodatkowych środków z budżetu państwa, ale i tak nowych urządzeń nie zabraknie – taką informację przekazuje Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zwiększenie kontroli na drogach przez GITD wymagałoby zgody Ministra Finansów, który musiałby znaleźć pieniądze na kolejne "żółte skrzynki", ale i tak kierowcy muszą uważać. W ramach realizacji uruchomionego wcześniej programu finansowanego z Funduszu Spójności, GITD instaluje 100 nowych fotoradarów, w tym na drogach samorządowych.

Gdzie pojawią się nowe fotoradary?

Dokładna lista nie jest znana. Wbrew pozorom wybór punktów nie opiera się potencjale do "golenia" kierowców. Instytut Transportu Samochodowego wykonuje analizy dot. dróg publicznych i stwierdza w których miejscach – ze względu na szczególne zagrożenie – należy umieścić fotoradar. Uwzględniane są wypadki i kolizje, których przyczyną była nadmierna prędkość. GITD bierze też pod uwagę infrastrukturę – innymi słowy nie każdy punkt może zapewnić bezprzewodową łączność czy przyłącze elektryczne. Swoją opinię musi też wyrazić komendant wojewódzkiej policji.

Policja przekazała do Inspekcji Transportu Drogowego 39 wniosków o postawienie fotoradarów, ale i sama przygotowała 37 propozycji. Niestety, co trzeci wniosek funkcjonariuszy został odrzucony. W ramach pracy sejmowej komisji próbowano ustalić dlaczego doszło do takiej sytuacji, ale okazało się, że o zasadności wniosków decydowali eksperci ITD.

Nieszczelny system

Kolejne fotoradary mają poprawić bezpieczeństwo, ale na pewno nie przyczynią się do zwiększenia nieuchronności kary. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie jest w stanie ściągnąć należności z co najmniej połowy mandatów. Nie jest to sytuacja zupełnie nowa – już w 2013 roku Najwyższa Izba Kontroli alarmowała, że tylko 47 proc. ukaranych płaci mandaty. Przeprowadzona w 2016 roku reforma ( i przeniesienie windykacji do Opola) sprawiła, że cały system kosztuje 6 mln zł rocznie więcej, a jak zauważa NIK, nie zwiększyła skuteczności dochodzenia należności.

Same fotoradary mogą wydawać się postrachem kierowców, ale ponownie NIK wskazuje na dziury w systemie. Nawet zweryfikowane wykroczenia nie oznaczają pociągnięcia do odpowiedzialności – w ubiegłych latach przedawniło się aż 115 tys. spraw, bowiem GITD nie miało wystarczającej liczby pracowników. By zmniejszyć ten współczynnik, niektóre żółte skrzynki "łapały" kierowców jadących dopiero 30 km/h więcej niż było to dozwolone. Okazuje się, że zrobione zdjęcie nie zawsze oznacza wystawienie mandatu. A nawet jeśli, to jego stawka i tak będzie jedną z najniższych w Europie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟