Mercedes SLK R170 [awarie i problemy]

Mercedes-Benz SLK R170

Mercedes-Benz SLK R170

W latach 90. w niemieckich salonach Mercedesa ustawiały się za nim kolejki, w Polsce był niestety tylko odległym marzeniem. Po latach dostępny jest niemal dla wszystkich. O jakim modelu niemieckiej marki mowa? Oczywiście o SLK R170. Wiatr we włosach za przyzwoitą cenę? Czemu nie!

Historia modelu

Pod koniec lat 80. na rynku pojawił się przystępny cenowo japoński roadster Mazdy o dość surowej nazwie MX-5, który okazał się ogromnym rynkowym sukcesem. Mercedes pozazdrościł Maździe oryginalnego pomysłu inspirowanego starymi brytyjskimi autami i sam postanowił stworzyć tego typu samochód. Prace nad projektem ruszyły już na początku lat 90. i trwały do 1993 roku, kiedy to zatwierdzono jego finalną wersję.

Mercedes-Benz SLK R170

Mercedes W124 [awarie i problemy]

Nowy model pod kryptonimem SLK trafił na rynek w 1996 roku i miał tę przewagę nad roadsterami swojej klasy, że był wyposażony w twardy, elektrycznie składany dach. Już w 2000 roku w salonach pojawiła się jego nieco odmłodzona wersja po faceliftingu. Zmieniono między innymi zderzaki, a na bocznych lusterkach wylądowały kierunkowskazy. Od tego czasu roadster oferowany był jeszcze do 2004 roku, kiedy to jego miejsce zajęła kolejna generacja oznaczona symbolem R171. Co ciekawe, ta sama płyta podłogowa R170 została wykorzystana do skonstruowania Chryslera Crossfire, który był produkowany od 2003 do 2008 roku.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,0 (136 KM) SLK 200
R4 2,0 Kompresor (163–192 KM) SLK 200 Kompressor
R4 2,3 Kompresor (193–197 KM) SLK 230 Kompressor
V6 3,2 (218 KM) SLK 320
V6 3,2 (354 KM) SLK 32 AMG

Który silnik warto wybrać? Na pewno najmniej ryzykowne są wersje bez kompresora, czyli 2,0 i 3,2 l. Jednak ta pierwsza jest trochę za słaba jak na auto o sportowym charakterze, SLK 200 pierwszą setkę osiąga dopiero po 10,3 s. Znacznie lepiej z samochodem radzi sobie motor V6, który w wersji SLK 320 katapultuje auto od zera do 100 km/h w 6,9 s, a w przypadku odmiany AMG jedynie w 5,2 s. Niestety utrzymanie roadstera z silnikiem V6 pod maską to nie lada wyzwanie, oprócz częstych wizyt na stacji benzynowej musimy być jeszcze finansowo przygotowani na ewentualną wymianę awaryjnych cewek zapłonowych.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Najlepszym kompromisem pomiędzy wysokim spalaniem a przyzwoitymi osiągami są jednostki napędowe z kompresorem. Polecam przede wszystkim mocniejszą wersję SLK 230 Kompressor. Ma więcej mocy i lepsze przyśpieszenie od 200 Kompressor przy niewiele większym spalaniu, jest też znacznie bardziej trwała. Przy zakupie powinniśmy jednak zwrócić uwagę na kondycję kompresora, który czasem bywa dość zawodny.

Mercedes-Benz SLK R170

Mercedes C200 BlueEFFICIENCY – gwiazda z klasą [test autokult.pl]

Dane techniczne

Roadster to niski 2-osobowy samochód z brezentowym otwieranym dachem, silnikiem z przodu i napędem na tył. Mercedes do klasycznej definicji roadstera dorzucił jeszcze odrobinę nowoczesności, a mianowicie elektrycznie rozkładany twardy dach. Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu zdecydowano się na układ wielowahaczowy. Do wyboru są 3 przekładnie: 5- i 6-biegowa ręczna lub 5-stopniowa automatyczna. W testach zderzeniowych Euro NCAP Mercedes SLK R170 otrzymał 4 gwiazdki i przez wiele lat był uznawany za jeden z najbezpieczniejszych roadsterów.

Mercedes-Benz SLK R170

Awaryjność

Mercedesy z lat 90. uchodzą za dość awaryjne i drogie w utrzymaniu auta. Z modelem SLK R170 jest zupełnie inaczej, to bardzo trwała i udana konstrukcja, a ponadto jazda nim to czysta przyjemność. Nie oznacza to jednak, że roadster w ogóle się nie psuje, bo drobne usterki mogą pojawić się zawsze.

Co najczęściej ulega awarii w niemieckim aucie? Przede wszystkim mosty napędowe, które po tylu latach ekstremalnej eksploatacji mogą już wymagać natychmiastowej ingerencji mechanika. Warto dokładnie sprawdzić ich stan przed zakupem SLK R170.

Mercedes-Benz SLK R170 Wnętrze

Mercedes-Benz klasy B 180 CDI – drugie podejście [test autokult.pl]

Sporadycznie zdarzają się również takie usterki jak: awarie czujników, uszkodzenie przepływomierza, defekt maty grzewczej fotela kierowcy czy silniczka krokowego biegu jałowego. Użytkownicy Mercedesa SLK R170 narzekają też na łuszczący się lakier, na wewnętrznych plastikach. Zdarzają się również problemy z pompką centralnego zamka.

W niektórych egzemplarzach zacina się mechanizm składania dachu. Nie jest to co prawda popularny problem, ale lepiej sprawdzić jego działanie przed zakupem. Zalecam też dokładną kontrolę konstrukcji pod kątem wycieków — spotykane są przypadki uszkodzenia różnego rodzaju uszczelniaczy. Jeśli trafi się egzemplarz z większym przebiegiem, będziemy zmuszeni zainwestować w generalny remont zawieszenia.

Mercedes-Benz SLK R170

Mercedes CLK W208/A208 [awarie i problemy]

Naszym zdaniem

Mercedes SLK R170 to gwarantujący solidną dawkę emocji roadster, którego koszty utrzymania nie są wcale tak straszne, jak mogłoby się wydawać. Ze względu na wysoką trwałość konstrukcji samochód nie sprawia większych problemów w eksploatacji, a większość awarii to drobnostki. Od czasu do czasu może oczywiście dojść do uszkodzenia czegoś poważniejszego, ale po dokonaniu droższej naprawy na dłuższy czas będziemy mieli spokój.

Najtańsze egzemplarze kosztują około 5000–10 000 zł, te lepiej omijać szerokim łukiem. Jeśli chcemy mieć pewność, że kupowane auto jest w dobrym stanie, powinniśmy przeznaczyć na nie od 17 000 do 34 000 zł w zależności od rocznika i wersji silnikowej. Co najbardziej urzeka w tym modelu? Elektrycznie składany hard top, dobre własności jezdne, sportowe osiągi i atrakcyjny wygląd. Ten samochód nawet dziś przyciąga uwagę zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

Zobacz także:

Audi TT 8N [awarie i problemy]

Porsche Boxster 986 [awarie i problemy]

Alfa Romeo GTV/Spider [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km