Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć?

Ten artykuł ma 2 strony:

Zasady

Przepisy nakazują, by kierowca skręcający w drogę poprzeczną ustąpił pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub inną częścią drogi, którą zamierza opuścić. Niestety praktyka pokazuje, iż kierowcy w dalszym ciągu mają problem z zapamiętaniem tego prawa. Taka pomyłka może być powodem poważnego wypadku, a nawet jeśli skończy się tylko na siniakach i otarciach, dla kierowcy oznaczać będzie to mandat za wymuszenie pierwszeństwa w wysokości 300 zł i 6 punktów karnych.

Wielu kierowców uważa, że jeśli nie ma ścieżki rowerowej, użytkownicy jednośladów powinni korzystać z chodnika. Tymczasem jazda rowerem po chodniku jest zakazana. Wyjątkiem są trzy sytuacje: gdy warunki pogodowe zagrażają rowerzyście (padający śnieg, ulewny deszcz), gdy droga, wzdłuż której się jedzie, pozwala na ruch samochodów z prędkością większą niż 50 km/h, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów, a także gdy rowerzysta opiekuje się jadącym na rowerze dzieckiem w wieku do 10 lat.

Istnieje też kilka zapisów prawa, które mogą zdziwić kierowców. Zgodnie z przepisami rowerzysta może poruszać się środkiem pasa na rondzie. Podobnie jest na zwykłym skrzyżowaniu, o ile pas, na którym znajduje się rowerzysta, umożliwia ruch w więcej niż jednym kierunku. Ma to zapobiegać potrącaniu jadących prosto cyklistów przez skręcających kierowców. Użytkownicy rowerów mogą wyprzedzać z prawej strony samochody stojące lub wolno poruszające się w korku. Mogą też jeździć obok siebie, o ile nie utrudnia to ruchu innym pojazdom.

Kierowcom, którzy nie dbają na bieżąco o uzupełnianie swojej wiedzy z zakresu nowo ustalanych przepisów, wiele trudności może sprawić śluza rowerowa. Jest to część jezdni na wlocie skrzyżowania — na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu — najczęściej oznaczona nie tylko znakami pionowymi, ale też wyraźnym kolorem na ulicy. Śluza przeznaczona jest dla rowerzystów. Gdy dojeżdżają oni do skrzyżowania, widząc czerwone światło, mogą wyprzedzić wszystkie samochody i zająć miejsce na śluzie na dowolnym pasie jezdni. Na takim skrzyżowaniu po zapaleniu się zielonego światła kierowcy mają obowiązek przepuścić przodem rowerzystów, aby opuścili oni skrzyżowanie. Dopiero wówczas można ich wyprzedzić — oczywiście zachowując określony przepisami odstęp metra.

Czas na uzdrowienie?

Co może poprawić wzajemne stosunki pomiędzy różnymi grupami uczestników ruchu?
— Ruch drogowy jest miejscem dla wszystkich, pod warunkiem, że każdy jego aktywny uczestnik zna przepisy i ich przestrzega. Jeśli zaś ktoś popełnia błąd i zasygnalizuje przeprosiny, inni kierujący powinni umieć wybaczać, gdyż sami też mogą popełniać błędy. Sytuację rowerzystów lepiej zrozumieją ci kierowcy samochodów, którzy spróbują jazdy na rowerze. Rowerzyści, jeśli mają prawo jazdy, mogą spróbować zobaczyć punkt widzenia kierowcy samochodu. Taka zmiana miejsc pokaże, jak inna jest widoczność w tych pojazdach, jak inaczej ocenia się prędkość czy odległość. Należy pamiętać, że w ruchu drogowym jako sytuacji społecznej ważne jest bezwzględne poszanowanie innych i respektowanie ich obecności. Należy rezygnować z egoistycznych zachowań na rzecz współpracy i kultury jazdy. Kampanie edukacyjne dotyczące zasad bezpiecznej jazdy powinny być skierowane zarówno do kierowców, jak i do rowerzystów — kwituje dr Dorota Bąk-Gajda.

Polska nie jest bezpiecznym krajem dla rowerzystów. Jest tak również ze względu na braki w infrastrukturze rowerowej oraz w wiedzy na temat przepisów – tak u kierowców, jak i u rowerzystów. Od państw takich ja Holandia czy Dania dzielą nas lata nawyków i doświadczeń, a także niedostatek wzajemnego szacunku pomiędzy rowerzystami a innymi uczestnikami ruchu. Sytuację chce poprawić rząd, obiecując stworzenie wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego skierowanych do jednostek samorządu terytorialnego. Niestety, ma on powstać dopiero we wrześniu 2018 roku, a zawartość podręcznika będzie dla władz lokalnych tylko rekomendacją.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?