Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych?

W zeszłym tygodniu wybraliśmy najlepsze naszym zdaniem silniki benzynowe w autach używanych i podzieliliśmy je na trzy kategorie, w każdej przedstawiając również konstrukcje bardzo udane i polecane. Dziś prezentujemy wam najlepsze diesle, a także te, które są bardzo dobre i warto rozważyć zakup auta z tymi motorami na pokładzie. Przypominamy jednocześnie, że nie braliśmy pod uwagę silników rzadko występujących na rynku wtórnym i tych, które były stosowane w autach mało popularnych. Wybieraliśmy również w gronie konstrukcji mających już trochę lat na karku, o których można wyrazić jednoznaczną opinię.

Ten artykuł ma 3 strony:

Kategoria do 1600 cm³

Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych?

Coroczne plebiscyty na silnik roku takie jak International Engine of the Year czy Ward’s 10 Best Engine wyłaniają najlepsze jednostki napędowe w…

Mieliśmy kilku kandydatów w tej kategorii, ponieważ 1,6 litra to pojemność, którą uwielbiają producenci diesli. Mamy silniki Fiata, PSA, Hyundaia, Volkswagena czy Renault, ale zdecydowaliśmy, że tytuł najlepszego w tej kategorii przyznamy jednostce 1.6 HDI zbudowanej we Francji. Są teoretycznie lepsze pod względem niezawodności, ale na przykład Renault, pokazało bardzo udanego diesla 1.6 dCi dopiero w roku 2011, a Volkswagen swojego równie dobrego 1.6 TDI w roku 2009. Warto byłoby poczekać i sprawdzić, czy nie wyjdzie szydło z worka, choć niektóre auta mają za sobą już 200–300 tys. km przebiegu. Jednostki Fiata 1.6 MultiJet są dobre, ale mają trochę problemów z osprzętem i oferowano je tylko we włoskich samochodach, a później w Oplach.

Silnik 1.6 HDI PSA

Tymczasem silnik 1.6 HDI trafił do kilkudziesięciu modeli aż siedmiu marek! Debiutował w 2002 roku, więc ma za sobą wieloletnią eksploatację, a jego pierwotną konstrukcję wycofano dopiero w 2010 roku, wraz z przejściem na normę emisji Euro 5. Jednostka sprawdziła się w maluchach takich jak Citroën C2, Peugeot 206, Ford Fiesta czy MINI. Montowano ją również w samochodach dużych jak Citroën C5, Peugeot 407 czy Volvo V70. Nie jest pozbawiona wad i nie nadaje się do napędzania dużych aut, bo najmocniejsza wersja osiąga tylko 115 KM, ale jest za to tania w naprawach, doskonale znana mechanikom i okazuje się bardzo żywotna. Przy odpowiedniej obsłudze nie sprawia żadnych problemów przez wiele lat. Niezaprzeczalną zaletą jest odmiana 90-konna z turbosprężarką o stałej geometrii i bez koła dwumasowego czy filtra cząstek stałych. Równie prosta jest wersja 75-konna, stosowana tylko w małych autach. Mocniejsze miewają więcej problemów, ale i tak kosztami napraw nie zniechęcają.

Przykładowe parametry: 90 KM i 215 Nm, 109 KM i 240Nm, 112–115 KM i 270 Nm

Stosowany m. in. w: grupie PSA, Fordach, a także Mazdzie 3, MINI Cooperze, Suzuki SX4 czy kilku modelach Volvo.

Silnik, który był blisko zwycięstwa:

Silnik 1.6 TDI VW

VW 1.6 TDI – bodaj najlepszy, nowoczesny diesel w koncernie VW, stosowany w samochodach różnej wielkości i we wszystkich markach grupy do dziś. Silnik zadebiutował stosunkowo niedawno, można go kupić w Škodzie Fabii, Octavii, VW Golfie i Passacie. Mimo, że niektóre auta mają już duże przebiegi, nie słychać o ich poważnych wadach. Czasami poddają się wtryskiwacze, ale i tak są trwałe. Jest mniej odporny na eksploatację miejską i złej jakości paliwo niż 2.0 TDI, ale przy odpowiedniej obsłudze odwdzięcza się wysoką niezawodnością.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Przykładowe parametry: 75 KM i 195 Nm, 90 KM i 230 Nm, 105 KM i 250 Nm, 120 KM i 270 Nm

Stosowany m. in. w: małych i kompaktowych modelach grupy VW AG, a także w Škodzie Superb II czy VW Passacie B6-B8.

Inne, szczególnie polecane silniki tej klasy:

Fiat 1.3 Multijet – słaby, ale bardzo udany. Trwały i niezawodny jeżeli dba się o olej silnikowy. Napędza małe Fiaty i Ople.

Hyundai/Kia 1.6 CRDI – stosowany w kompaktowych i większych modelach tego koncernu, słynący z prostej, pozbawionej koła dwumasowego konstrukcji. Dotyczy silników o mocy do 116 KM.

Renault 1.6 dCi – znacznie nowszy, zastąpił pechowego 1.5 dCi. Jak na razie wspaniała konstrukcja, która praktycznie nie ma wad.

Toyota 1.4 D-4D – jeżeli szukać najbardziej udanego diesla tej marki, to byłby to chyba właśnie ten silnik. Niestety dostępny tylko w małych autach.

Peugeot 5008 1,6 HDi Style — test

Peugeot 5008 jest na rynku od roku 2009. Po 5 latach od debiutu przyszła najwyższa pora na odświeżenie twarzy rodzinnego samochodu spod znaku lwa. Co…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2] Uwaga na silnik 2.5 TDI – to najgorsza jednostka napędowa w historii koncernu Volkswagena! [część 1] Wpływ obciążenia samochodu na zużycie paliwa - test specjalny [część 2]

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?