Renault Mégane III [awarie i problemy]

Renault Mégane to ważny gracz w segmencie C, wiele osób nie decyduje się jednak na ten samochód z obawy przed dużym natężeniem uciążliwych usterek. Nowa francuzka jest jednak dużo lepsza niż jej kapryśna poprzedniczka.

Historia modelu

Renault Mégane jest na rynku już od połowy lat 90. Pierwsza generacja tego modelu została skonstruowana na płycie podłogowej swojego poprzednika, modelu 19. Auto spotkało się z ciepłym przyjęciem i rewelacyjnie się sprzedawało niemal w całej Europie. Z kolei Mégane II szokowała odważną stylizacją, a ze względu na wysoką awaryjność do dziś nie cieszy się najlepszą opinią.

Renault Megane II [awarie i problemy]

Na szczęście Renault postanowiło coś z tym zrobić i III generacja auta jest już znacznie lepsza. Nie tylko pod względem technologii i wykończenia wnętrza, ale również trwałości podzespołów mechanicznych. Auto zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Kilka miesięcy później w salonach pojawiły się odmiany hatchback i coupé. W następnym roku do oferty dołączyła wersja kombi, a w roku 2010 CC z otwieranym dachem.

Kilka miesięcy temu samochód przeszedł drobny facelifting. Zmiany widać głównie z przodu, gdzie pojawił się nowy pas przedni z diodami LED do jazdy dziennej. W odświeżonej ofercie Renault Mégane nie mogło zabraknąć też nowych wzorów felg i tapicerki, a także lepszego systemu audio. Na drobne zmiany zdecydowano się również w palecie silnikowej.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,2 TCe (115 KM)
R4 1,4 TCe (130 KM)
R4 1,6 (100-110 KM)
R4 2,0 (143 KM)
R4 2,0 TCe (180 KM)
R4 2,0 Turbo (250-265 KM) wersje RS i RS Trophy

Diesle:

R4 1,5 dCi (85,90,105-110 KM)
R4 1,9 dCi (130 KM)
R4 2,0 dCi (150-160 KM)

Jak na francuski kompakt przystało Renault Mégane oferuje tak bogaty wybór silników, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Spośród jednostek benzynowych najbardziej racjonalnymi propozycjami wydają się być motory 1,6 i 2,0 l. Ich elastyczność i dynamika jest raczej przeciętna w stosunku do 1,4 i 2,0 TCe trzeba jednak pamiętać, że to konstrukcje downsizingowe – nie wiadomo jak się będą sprawować w przyszłości. Najwięcej przyjemności z jazdy dają topowe odmiany RS i RS Trophy, ale jak to w przypadku hot-hatchy bywa sporo palą. Nawet ponad 13 l/100 km w mieście.

Egzemplarze z dieslami pod maską jak na razie nie sprawiają jeszcze problemów. Silniki 1,5 dCi i 1,9 dCi były już jednak montowane w poprzedniej generacji tego modelu i często się psuły. W tej słabszej jednostce dochodziło do uszkodzenia układu wtryskowego, tą mocniejszą trapiły jeszcze awarie turbosprężarkidwumasowego koła zamachowego. Nie wiadomo jednak czy w Renault Mégane III wyeliminowano już te usterki. Najlepiej zapowiada się nowszy silnik 2,0 dCi, który znajdziemy też w Lagunie III niestety taka wersja jest praktycznie nie do znalezienia w Polsce. Przed zakupem Diesla koniecznie sprawdźcie filtr cząstek stałych.

Dane techniczne

Renault Mégane III tak jak większość kompaktów dysponuje tylko napędem na przód. Moment obrotowy może być przekazywany na koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej. Dostępne są też dwie skrzynie automatyczne: bezstopniowa CVT oraz tradycyjna 6-biegowa. W przednim zawieszeniu Mégane III zdecydowano się na układ wahaczy i kolumny MacPhersona, a z tyłu na belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód otrzymał 5 gwiazdek.

Awaryjność

Renault Mégane III to jeszcze bardzo młode aut, próżno, więc szukać tu poważnych usterek. Poprzednia generacja nawet przy niewielkich przebiegach sprawiała wiele problemów, a tutaj widać wyraźną poprawę. Najczęściej spotykanymi usterkami są defekty elementów metalowo-gumowych zawieszenia, ale ten problem dotyczy większości aut użytkowanych w Polsce.

Renault Megane I [awarie i problemy]

W niektórych egzemplarzach wariuje elektronika. Awarie kart Hands Free, szwankujące czujniki systemu ABS, niepoprawna praca sterownika silnika czy niedziałająca klimatyzacja to na szczęście jeszcze niegroźne przypadłości. Z innych drobnych niedomagań warto wymienić jeszcze: samoistnie pękającą przednią szybę, zapiekającą się linkę hamulca ręcznego, skrzypiące elektrycznie składane lusterka oraz uszkodzenia wybieraka skrzyni biegów.

Naszym zdaniem

Szukając świeżego auta klasy kompakt nie sposób pominąć Renault Mégane III. Samochód ma atrakcyjny design, oferuje wiele ciekawych jednostek napędowych i jest bardzo przyzwoicie wykonany. Nawet najsłabsze wersje silnikowe mogą pochwalić się całkiem dobrą dynamiką, a motory z serii TCe są zadziwiająco oszczędne. Na pochwałę zasługuje też atrakcyjna cena, na rynku aut używanych Renault Mégane III kosztuje od około 24 000 do 69 000 zł. Kupując ten model należy obawiać się przede wszystkim: drogich części zamiennych, niepewnych diesli, sporadycznych problemów z elektroniką oraz sporej utraty wartości. Szczególną uwagę należy zwrócić na egzemplarze sprowadzone z Francji, większość z nich ma już za sobą poważne wypadki.

Więcej na ten temat: Megane

Regulamin komentowania

  • Axell

    Jedyny  model  Renault  ktory  jeszcze jakos wyglada  i tak ogolnie jest cos wart . Dlatego  nie dziwi mnie taka zapasc sprzedazy  w Renault od  15lat w  polaczeniu  z bardzo  marna opinia o jakosci

    • michal_andy

      Bez przesady, Scenic i Clio to wciąż mocni gracze na rynku.

  • Gość

    Wolałbym już raczej Thalię z automatem.

  • motofan

    w marcu mój 1.4 tce kończy 2 latka, jak na razie poza zamkiem tylnej klapy wymienionym na gwarancji nic się nie dzieje, z kartą hands free żadnych problemów, spalanie na poziomie 1.6 lub nawet wyższe, ale ma “kopa” i tam gdzie ropniak dostaje zadyszki ten ciągnie dalej aż miło, wyciszenie silnika aż za dobre, bogate wyposażenie za rozsądne pieniądze i ładne solidne wykończenie, nie ma mowy o żadnych skrzypieniach itp, zawieszenie twarde, na 17″ bierze zakręty jak przyklejony, ogólnie jestem zadowolony, ople, vw i japońce z różnych względów nie wchodziły w grę, pozdro

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

       Samochód kupiony od nowości , czy używany ? :)

      • motofan

         nowy z salonu

  • Rplatek

    lakoniczny artykuł

  • jopio

    Mam problemy z silnikiem,przy pierwszym zapalaniu auta silnik szarpie i dzwoni mi jak disel,a jest silnik benzynowy 1.6 benzyna 110,serwis nie potrafi znależć usterki.Napiszcie czy ktoś miał podobny problem i czy udało się go rozwiązać.Samochód posiadam od nowości.