Ekstremalnie szybki – 9ff GT9 Vmax (2012) [Essen 2012]
Niemiecki tuner 9ff przymierza się do pobicia rekordu prędkości samochodów dopuszczonych do ruchu drogowego. Narzędziem w tej próbie ma być specjalna wersja modelu GT9 o nazwie Vmax. Bolid charakteryzuje się mocą 1400 KM i ma pojechać z prędkością 437 km/h!!!
03.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:03
Z takimi pojazdami jak Hennessey Venom GT i 9ff GT9 jest pewien problem: nazywać je maszynami po tuningu czy nowymi konstrukcjami? Jeśli są autami po tuningu, to bardzo zaawansowanym, jeśli zaś własnymi konstrukcjami, to wykorzystującymi wiele gotowych już rozwiązań.
Nie ma za to problemu z zaliczeniem obu tych wozów do grupy najszybszych samochodów świata, które jeżdżą po normalnych drogach. Od 2010 roku oficjalnie najszybszym pojazdem poruszającym się po drogach jest Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, jednak zarówno Hennessey, jak i 9ff mają ambicje odebrania tego tytułu Bugatti.
Firma 9ff ma spore doświadczenie w budowaniu bolidów jeżdżących z prędkością bliską lub większą niż 400 km/h. Jednym z przykładów jest model GT9, który dzięki silnikowi o mocy 987 KM rozpędził się do 409 km/h. 9ff zbudowało kilka egzemplarzy GT9, wśród których była odmiana GT9-R z silnikiem o mocy 1120 KM, GT9-R 1200 z jednostką o mocy 1200 KM i GT9-CS z jednostką 750-konną.
GT9-R był przymierzany do bicia rekordu prędkości, ale po tym, co osiągnęło Bugatti w 2010 roku, tuningowa firma z Dortmundu zrezygnowała z własnych prób.
Wszystkie egzemplarze GT9 miały do tej pory przeciwsobny 4-litrowy silnik Porsche. Była to standardowa jednostka napędowa o objętości 3,6 l, którą 9ff rozwiercało o kolejne 410 cm[sup]3[/sup]. Motor wstawiony do nowego GT9 Vmax bazuje również na 3,6-litrowcu, ale został powiększony do 4,2 l.
Wzrost objętości skokowej został osiągnięty poprzez wymianę tulei cylindrowych na większe oraz wstawienie nowego wału korbowego, który zapewnia większy skok tłokom. Same tłoki są też nowe i mają podwójny natrysk oleju w celu chłodzenia ich podczas wytężonej pracy. Korbowody ze stopów tytanu są w stanie przyjąć większe obciążenia, podobnie zresztą jak kadłub silnika, który również został wzmocniony.
Paliwo do cylindrów jest podawane przez bardzo wydajne wtryskiwacze, a do nich trafia dzięki wielkiej pompie benzyny. Wszystko nadzoruje centralny komputer, który steruje też pracą dwóch turbosprężarek Garrett (prawdopodobnie model GT1200R) ustawionych równolegle. Sprężarki wtłaczają powietrze z ciśnieniem 2 barów. Zanim trafi do silnika, rozgrzany gaz jest schładzany w intercoolerach. Według informacji dostarczonych przez 9ff jednostka napędowa generuje 1400 KM[sup]1)[/sup] mocy maksymalnej przy 7950 obr./min, a moment obrotowy 1160 Nm przy 5800 obr./min.
Napęd jest przenoszony wyłącznie na tylne koła, a kierowca zmienia biegi za pomocą dźwigienek przy kierownicy w sekwencyjnej 6-biegowej skrzyni przekładniowej. Cały zespół napędowy został umieszczony centralnie za plecami kierowcy.
Takie ustawienie napędu było możliwe dzięki temu, że GT9 Vmax ma rozstaw osi powiększony o 250 mm w stosunku do rozstawu osi swojego „dawny organów”. Dawcą tym jest Porsche 911 GT3 (seria 997). To z tego samochodu pochodzi struktura nośna GT9 (przód i centralna część wozu). Również część przedniego słupka 9ff przejęło z GT3. Został on jednak skrócony, dzięki czemu nowe auto jest znacznie niższe od oryginału (ma tylko 1100 mm wysokości).
1400-konny bolid jest znacznie dłuższy od fabrycznego 911 GT3, bo ma około 4,7 m długości, ale za to niewiele szerszy, ponieważ mierzy 1860 mm szerokości (oryginalne 911 ma 1808 mm). Poza wersją CS, która miała aż 2045 mm szerokości, pozostałe GT9 mają właśnie 1860 mm.
Podobnie jak część podłogi i struktury bezpieczeństwa, tak i przednie zawieszenie pochodzi z Porsche 911, a stanowi je układ wahaczy poprzecznych i kolumn MacPhersona. Tył GT9 Vmax jest resorowany przez własną konstrukcję firmy z Dortmundu składającą się na zestaw typu pushrod. Amortyzatory mają założone po dwie sprężyny o różnej charakterystyce. Zarówno przód, jak i tył mają regulację wysokości i charakterystyki pracy.
Przednie reflektory tuner przejął z modelu 911 (nie wiadomo czy z GT3), a kierunkowskazy z Porsche 911 Turbo lub GT2. W przeciwieństwie do poprzednich wersji w Vmax tylne światła nie pochodzą z seryjnych Porsche. Również kształtem tylna część karoserii odbiega od pozostałych odmian GT9. Widoczny jest brak dużego skrzydła z tyłu, co powinno przekładać się na zmniejszenie współczynnika oporu powietrza. Przypomnę, że w GT9-CS wynosił on 0,325.
Nadwozie GT9 jest wykonane z włókien węglowych i Kevlaru. Boczne i tylna szyba zbudowane są z poliwęglanu zwanego Makrolonem[sup]®[/sup]. Wszystkie te materiały odznaczają się bardzo dużą wytrzymałością przy jednocześnie niskiej masie własnej. Zastosowanie ich sprawiło, że maszyna jest bardzo lekka. Gotowy do jazdy samochód „na mokro” waży zaledwie 1340 kg (dla porównania CS ważył 1240 kg, ale nie było podane, czy to masa pojazdu gotowego do jazdy).
Bolid porusza na 19-calowych kołach z przodu i 20-calowych z tyłu. Przednie felgi mają szerokość 9,0”, a tylne aż 12,5”. Wzór obręczy (który wcale nie jest nowy) to pomysł 9ff, który z pewnością nie każdemu przypadnie do gustu. Opony Continental mają rozmiar 255/35 z przodu i 335/30 z tyłu.
Tylne felgi są osłonięte płytami, żeby zmniejszyć zaburzenia powietrza wokół wozu. Z przodu nie można było tego zrobić, ponieważ bardzo ważne jest odpowiednie chłodzenie hamulców, które na przedniej osi są obciążone bardziej niż z tyłu. Prawdopodobnie, tak jak w GT9-R 1200, hamulce składają się z 380-milimetrowych z przodu i 350-milimetrowych z tyłu wentylowanych ceramicznych tarcz hamulcowych.
W osiąganiu wysokich prędkości waga co prawda nie jest istotna, ale ma duży wpływ na czas rozpędzania. A trzeba to brać pod uwagę, bo wolno rozpędzającemu się autu może zabraknąć prostej do osiągnięcia zakładanej prędkości. 9ff szacuje, że czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h będzie wynosił 3,10 s. Sprint od 100 do 200 km/h powinien trwać kolejne 3,70 s (razem daje to 6,80 s), a rozpędzanie od 200 do 300 km/h powinno zajmować 6,20 s. W sumie 300 km/h GT9 Vmax powinien mieć na liczniku po równych 13 sekundach.
Najistotniejsza jest jednak prędkość maksymalna, która według ekipy z Dortmundu powinna wynosić 437 km/h!!! Czy uda się tak rozpędzić tej maszynie? Tego dowiemy się dopiero w przyszłym roku. Na razie pojazd jest w fazie budowy i testów, a pierwsze próby bicia rekordu prędkości odbędą się nie wcześniej niż w lutym lub marcu 2013.
Na nalepce przyklejonej na przednią szybę GT9 Vmax napisane jest, że 9ff swoją nową maszynę wycenia na 540 000 euro netto, zaś źródła internetowe mówią o 895 000 euro bez VAT. Nie wiem, która cena jest prawdziwa, ale wydaje mi się, że ta pierwsza.
Niestety na razie nie ma porządnych zdjęć, umieściłem tylko te, które udostępniło 9ff.
[sup]1)[/sup] Na stronie internetowej znajdziemy informację, że moc silnika to „1400 PS / 882 kW”. Przy tylu koniach mechanicznych liczba kilowatów wynosi 1030. Wpisane 882 kW to najprawdopodobniej pomyłka, która wzięła się z tego, że wersja 1200-konna ma właśnie 882 kW mocy.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: B6
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4200 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki, ciś. doładowania: 2 bary
- Moc maksymalna: 1400 KM przy 7950 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 333,33 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1160 Nm przy 5800 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa sekwencyjna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 380 mm (?)
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 350 mm (?)
- Koła przednie: 9,0 x 19”
- Koła tylne: 12,5 x 20”
- Opony przednie: 255/35 R 19 Continental
- Opony tylne: 335/30 R 20 Continental
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1340 kg
- Stosunek masy do mocy: 0,96 kg/KM
- Długość: 4720 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1100 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi (szacowane):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 6,80 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 13,00 s
- Prędkość maksymalna: 437 km/h
Źródło: 9ff