Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Świeca zapłonowa

Świeca zapłonowa

Wielu kierowców podczas eksploatacji samochodu zaskakują różnego rodzaju usterki. Często dają się one łatwo rozpoznać na podstawie przeróżnych dźwięków, takich jak: stuki, chrobot, głośna lub nierówna praca silnia. Są jednak takie usterki, które pojawiają się nagle, bez żadnego ostrzeżenia.

Jedną z takich usterek jest problem z uruchomieniem jednostki napędowej. Przekręcamy kluczyk, rozrusznik usiłuje uruchomić silnik, ale mimo wielokrotnych prób nie udaje się odpalić jednostki napędowej. Co wtedy? Zwykle w takich sytuacjach winne są układ paliwowy lub zapłonowy.

Oczywiście bez specjalistycznych narzędzi nie sprawdzimy dokładnie wszystkich elementów, ale możemy spróbować znaleźć przyczynę usterki, badając podstawowe elementy. Na początku warto sprawdzić działanie pompy paliwa. Jak to zrobić? To bardzo proste. Przekręcamy kluczyk w stacyjce na pozycję zapłonu, przez klika sekund powinno być słyszalne ciche buczenie z okolic zbiornika. Będzie to oznaczało, że pompa paliwa najprawdopodobniej jest sprawna.

Niestety właściwe działanie tego elementu nie gwarantuje jeszcze, że paliwo dostarczane jest do silnika. Jak to sprawdzić? Trzeba delikatnie poluzować przewody paliwowe lub śrubę na listwie wtryskiwaczy. Wszelkie wycieki będą świadczyły o tym, że do jednostki napędowej dociera paliwo. Jeśli jednak po ustawieniu kluczyka we właściwej pozycji nie słychać pracy pompy paliwa, nie oznacza to jeszcze, że urządzenie kwalifikuje się do wymiany.

Najpierw trzeba obejrzeć właściwy bezpiecznik odpowiedzialny za jej działanie. Jeżeli bezpiecznik nie jest przepalony, wówczas winę za taki stan rzeczy ponosi przekaźnik pompy. Jednak takiej usterki nie jesteśmy w stanie sprawdzić na parkingu po blokiem. W niektórych przypadkach za odmowę działania pompy mogą odpowiadać alarm lub immobilizer.

Zdarzają się przypadki, że układ doprowadzania paliwa się zapowietrzy. Winny takiej sytuacji jest zazwyczaj przyblokowany lub nieszczelny zaworek zwrotny. Jeśli pompa paliwa pracuje, kontrolki po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu zapalają się i gasną. Należy przeciągnąć nieco czas rozruchu (nawet do kilkunastu sekund), uchylając przy tym przepustnicę. Jeżeli układ paliwowy działa dobrze, powinniśmy sprawdzić układ zapłonowy.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Na początek powinniśmy sprawdzić działanie przewodów rozruchowych. Jak to zrobić? Jeżeli dysponujemy świecą zapasową, możemy odłączyć przewód z jednej ze świec i przyłożyć jego niezaizolowaną część do metalowego końca świecy zapasowej. Jeżeli nie mamy świecy zapasowej, aby przeprowadzić taki test, musimy użyć sprawnej świecy wykręconej z silnika. Następnie trzeba poprosić inną osobę o uruchomienie silnika, a my w tym czasie sprawdzimy, czy świeca daje iskrę.

Operację tę powtarzamy na wszystkich kablach odpowiedzialnych za doprowadzenie prądu do świec. Jeśli choćby na jednej z nich nie ma iskry, możemy przypuszczać, że uszkodzeniu uległy sama świeca iskrowa, cewka zapłonowa, moduł bądź komputer silnika. W takiej sytuacji dalszą diagnozę lepiej zlecić mechanikowi.

Zobacz także:

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]

Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Źródło: Motofakty

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?