Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce

W miniony weekend mogliśmy świętować zwycięstwo Roberta Kubicy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Ale w jego cieniu toczyła się też rywalizacja zupełnie innego kalibru. Konstruktorzy i mistrzowie jazdy o kropelce zarazem spotkali się w Polsce, na torze Silesia Ring, gdzie miała miejsce 40., jubileuszowa edycja Shell Eco-marathon Europe & Africa.

Zwycięzcy Shell Eco-marathonZwycięzcy Shell Eco-marathon
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Shell
Marcin Łobodziński

W konkursie – bo tak należałoby nazwać te zmagania – wzięło udział ponad 120 zespołów z 25 krajów, a uczestnicy zmierzyli się w dwóch klasach: Prototype i Urban Concept, testując pojazdy napędzane energią elektryczną, wodorem oraz silnikami spalinowymi.

W klasie Prototype, której celem jest maksymalna wydajność energetyczna ultralekkich konstrukcji zwycięskie drużyny z Francji i Niemiec osiągnęły wyniki: 2267 km/l (w kategorii napędu spalinowego), 1024 km/m3 (ogniwa wodorowe) oraz 1221 km/kWh (pojazd bateryjny). Dla napędu spalinowego podany wynik jest odpowiednikiem zużycia paliwa na poziomie 0,044 l/100 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

W klasie Urban Concept, skupiającej się na konstrukcjach najbardziej zbliżonych do pojazdów drogowych, tryumfowała drużyna z Danii osiągając wynik 518 km/l w kategorii silników spalinowych. W kategorii wodorowej wygrał zespół z Francji z wynikiem 343 km/m3, a wśród elektryków pierwsze miejsce zajęła drużyna z Węgier z wynikiem 327 km/kWh.

Podczas konkursu, w odrębnej kategorii zaprezentowano także pojazdy autonomiczne. Tutaj zwycięzcą został turecki zespół YTU AESK.

Zespół Rotor
Polski zespół Rotor © Materiały prasowe | Shell

– Atmosfera Shell Eco-marathon jest niezwykła. Energia, pasja i zaangażowanie młodych konstruktorów niezmiennie budzą mój zachwyt. Emocje w tym roku były ogromne, a fakt, że to wyjątkowe wydarzenie po raz pierwszy w historii zawitało do Polski, niezwykle mnie cieszy. Dziękuję wszystkim zespołom za ich pasję i zaangażowanie, którymi zarażali przez cały czas trwania wydarzenia – powiedział Piotr Kuberka, Prezes Zarządu Shell Polska.

Spośród polskich zespołów najbardziej zadowolona mogła być ekipa Project Hydrive z AGH w Krakowie, która poprawiła swój najlepszy wynik o ponad 35 proc., osiągając 327,4 km/m3 wodoru. Najliczniejszą polską reprezentacją był zespół Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej, który w tym roku po raz pierwszy zaprezentował dwa pojazdy wodorowe w obydwu kategoriach wodorowych: Hydrosa i Hydrę.

Świetnie zaprezentował się również Rotor z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, który jako jeden z pierwszych pomyślnie przeszedł rygorystyczną kontrolę techniczną i zaprezentował gotowość do rywalizacji już w pierwszych godzinach testów torowych. Emocji nie zabrakło także wśród studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy dzielnie i z ogromnym zaangażowaniem walczyli z problemami technicznymi.

Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon © Materiały prasowe

Podczas wielkiego finału w niedzielę wręczone zostały także dodatkowe nagrody za postawę czy ciekawe rozwiązania. Tu wyróżniony został polski zespół Hydrive z AGH w kategorii Innowacje Technologiczne.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja była okazją do podsumowania 40 lat działania zmagań Shell Eco-marathon, czyli niezwykłej podróży w kształtowaniu kolejnych pokoleń inżynierów, wynalazców i wizjonerów, którzy będą odpowiadać na globalne wyzwania energetyczne.

– W mojej ponad 20-letniej karierze związanej z organizacją Shell Eco-marathonem niezmiennie zachwyca mnie wyjątkowa atmosfera, pasja i pomysłowość młodych konstruktorów. Co roku spotykamy się w różnych zakątkach świata, by wspólnie świętować postęp technologiczny i podziwiać fantastycznych, niezwykle utalentowanych ludzi. Tak było również teraz, podczas naszej jubileuszowej, 40. edycji, którą po raz pierwszy zorganizowaliśmy w Polsce – podsumował Norman Koch, Globalny Dyrektor Generalny Shell Eco-marathon.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów