Co może uszkodzić głęboka kałuża? [poradnik]

W tym roku lato nie rozpieszcza nas szczególnie ładną pogodą, przez większość czasu niemal we wszystkich regionach Polski padał deszcz. W niektórych niżej położonych rejonach naszego kraju tworzą się gigantyczne kałuże, które na pierwszy rzut oka wydają się proste do pokonania, a w praktyce mogą zniszczyć nam auto. Co może uszkodzić taka kałuża i jak przez nią przejechać?

http://auto-swiat.pl
http://auto-swiat.pl
Artur Kuśmierzak

19.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:03

Najbardziej narażonymi na szkodliwe działanie wody elementami są: układ wydechowy, tarcze hamulcowe oraz klocki. Układ wydechowy podczas jazdy rozgrzewa się do kilkuset stopni Celsjusza, gwałtowne wjechanie auta na nieco głębszą wodę spowoduje natychmiastowe jego wychłodzenie. Nagła zmiana temperatur (szok termiczny) doprowadzi do jego popękania, najdelikatniejszą częścią wydechu jest katalizator (właściwie reaktor katalityczny), który w takich sytuacjach bardzo łatwo może ulec uszkodzeniu.

Obraz

W przypadku tarcz i klocków hamulcowych może wystąpić podobna sytuacja, tu jednak po pewnym czasie pojawią się mikropęknięcia. Tak uszkodzonych klocków i tarcz nie da się odratować - konieczna jest ich wymiana. Kolejnym wrażliwym na wodę elementem jest alternator, gdzie w wyniku dostania się wody może dojść do zwarcia lub zatarcia łożysk.

Zalaniu mogą ulec także elementy elektroniki i elektryki. Zamoknięcie kabli może doprowadzić do zwarcia lub ich korozji i niewłaściwego działania poszczególnych urządzeń takich jak jak np. elektrycznie otwierane szyby, klimatyzacja czy radio. Spustoszenie, woda wywołuje także w silniku.

Obraz

Jeżeli dostanie się do jednostki napędowej przez układ ssący może doprowadzić do zalania cylindrów oraz miski olejowej, co w konsekwencji spowoduje obniżenie skuteczności smarowania i zniszczenie poszczególnych elementów ciernych silnika. Ponadto w wyniku uszkodzenia wału korbowego, wałków rozrządu i zablokowania tłoków w cylindrach spowodowanego dostaniem się do nich wody może dojść do całkowitego unieruchomienia jednostki napędowej.

Jak radzić sobie z głębokimi kałużami? Przede wszystkim powinniśmy unikać przejazdu przez wodę, której głębokość spowoduje, że dojdzie do zanurzenia w niej progów naszego auta. Jeśli jednak musimy przejechać przez taką kałużę to najpierw warto na kilka minut wyłączyć silnik, w celu ochłodzenia układu wydechowego oraz tarcz i klocków hamulcowych, po to, żeby nie doprowadzić do nagłej zmiany temperatur.

http://auto-swiat.pl
http://auto-swiat.pl

Należy jechać przede wszystkim wolno tak aby zminimalizować prawdopodobieństwo dostania się wody do silnika, alternatora, filtra powietrza oraz innych wyżej położonych elementów. Uwaga! Jeśli jedziemy w poprzek nurtu wody, a na dnie znajduje się śliski muł musimy przygotować się na to, że auto będzie co chwila wpadało w poślizg i konieczne będzie kontrowanie kierownicą.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)