Żmija – Hennessey SRT Viper Venom 700R (2013)
Hennessey jest jedną z pierwszych, jeśli nie pierwszą, firm tuningowych, które przedstawiły zmodyfikowanego mechanicznie nowego Vipera. Na razie dostępna jest wersja 700-konna.
05.07.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:29
Już dość dawno temu pisałem o tym, że Hennessey Performance zapowiada przygotowanie 1100-konnej odmiany Vipera. Prace podobno już się zaczęły, ale efektów na razie żadnych nie widać. Widać za to, i to wyraźnie, SRT Vipera z silnikiem o mocy przekraczającej nieco 700 KM.
Chrysler – właściciel marki SRT – przy budowie Vipera konsekwentnie stawia na motory widlaste, ale nie ośmiocylindrowe, ale takie, które mają dwa cylindry więcej. To dość rzadkie rozwiązanie, szczególnie wśród amerykańskich producentów. Trzecia generacja również ma V-dziesiątkę. Silnik legitymuje się objętością skokową 8,4 l.
Na tle motorów konkurencyjnych samochodów silnik Vipera jest bardzo prostą konstrukcją bez doładowania i do tego z archaicznym już rozrządem z wałkiem umieszczonym w kadłubie i dwoma zaworami na cylinder.
We wspomnianych 10 cylindrach wytwarzana jest moc 649 KM przy 6150 obr./min i maksymalny moment obrotowy 814 Nm przy 4950 obr./min. To są parametry seryjnej jednostki napędowej. Przedstawiana dziś maszyna ma 715 KM przy 6400 obr./min, a jej moment obrotowy wynosi 944 Nm przy 4400 obr./min.
Różnica bierze się stąd, że amerykański tuner wypolerował głowice, zmienił układ dolotowy powietrza do silnika, wstawił sportowe filtry powietrza, wymienił układ wydechowy na bardziej sportowy i zaprogramował od nowa centralną jednostkę sterującą.
Dzięki mocniejszemu silnikowi Venom 700R jest nieco szybszy od normalnego Vipera. Stuningowana maszyna do setki przyspiesza w 3,20 s, podczas gdy fabryczny wóz potrzebuje na ten manewr 3,60 s. Prędkość maksymalna normalnego SRT wynosi 332 km/h, zaś Hennessey potrafi pomknąć z prędkością 348 km/h.
W opcjonalnym wyposażeniu, którego w tym Viperze nie ma, są takie elementy jak przedni splitter, tylne skrzydło wzorowane na wyścigowym czy wstawki we wnętrzu. Wszystkie te detale zrobione są z kompozytów węglowych. Ponadto można wybrać wyścigowe amortyzatory Penske, klatkę bezpieczeństwa i szelkowe pasy bezpieczeństwa.
Na wprowadzone przez siebie zmiany Hennessey udziela 3-letniej gwarancji ograniczonej przebiegiem 35 000 mil.
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 8382 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 715 KM przy 6400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 85,30 KM/l (seryjny – 77,43 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1496 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,09 kg/KM (seryjny – 2,31 kg/KM)
- Długość: 4463 mm
- Szerokość: 1941 mm
- Wysokość: 1246 mm
- Rozstaw osi: 2510 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 10,70 s
- Prędkość maksymalna: 348 km/h
Źródło: http://hennesseyperformance.com