Zmiana przegłosowana. Samochody mogą emitować więcej. Ale tylko do czasu

W czwartek 8 maja 2025 r. Parlament Europejski przyjął projekt złagodzenia przepisów dotyczących poziomu emisji CO2 przez samochody osobowe. Nie zmieniono nowego, wyśrubowanego limitu, ale producenci mają więcej czasu, by osiągnąć cel. Jest jednak haczyk.

Laboratoryjne badanie emisji i spalaniaLaboratoryjne badanie emisji i spalania
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Kij pozostał, ale na razie nie trafi w plecy

458 europarlamentarzystów było za, 101 przeciw, a 14 wstrzymało się od głosu – tak zakończyło się głosowanie w sprawie zmian w przepisach dotyczących limitu emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody. Obowiązująca od początku 2025 r. granica 93,6 g CO2/km pozostała, podobnie jak kary finansowe za jej złamanie. Zmieni się jednak sposób i czas jej liczenia.

Do tej pory emisja liczona była jako średnia dla wszystkich aut sprzedanych w danym roku przez konkretnego producenta. Jeśli wyliczona średnia przekraczała unijny limit, to za każdy gram CO2 powyżej granicy trzeba zapłacić 95 euro. Za każdy samochód powodujący przekroczenie limitu. Według wyliczeń ekspertów na koniec 2025 r. mogło to oznaczać, że łącznie działający w Europie producenci zapłacą nawet 15 mld euro kar.

Zmieni to przegłosowany w PE projekt. W myśl nowej propozycji limit emisji CO2 pozostaje, ale producenci samochodów mogą uzyskać swój limit na zasadzie uśrednienia wyników w latach 2025-2027 włącznie. Jeśli więc dana firma w 2025 r. osiągnie poziom emisji powyżej normy, będzie mogła to wyrównać uzyskaniem rezultatów poniżej limitu w kolejnych latach. Zdaniem władz UE dla producentów ma to stanowić ogromną, pozytywną zmianę. Rzeczywistość może być jednak mniej pozytywna niż założenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Szerszy problem Europy

Samochody elektryczne, dzięki zerowej emisji podczas jazdy, są kluczowym elementem strategii redukcji CO2 w Unii Europejskiej. Samochody wodorowe, choć również bezemisyjne, pozostają niszowe. W przypadku hybryd plug-in, emisja CO2 jest znacznie niższa niż w tradycyjnych autach spalinowych, co - z punktu widzenia producentów - czyni je atrakcyjną alternatywą. Zwykłe auta spalinowe generują najwięcej CO2, co stawia ich producentów w trudnej sytuacji.

Aby uniknąć kar finansowych, producenci muszą zwiększyć udział aut elektrycznych w sprzedaży do 25 proc. do końca 2025 r. Obecnie udział ten wynosi zaledwie 15 proc., co oznacza, że branża motoryzacyjna stoi przed ogromnym wyzwaniem. Wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 wymaga od producentów nie tylko inwestycji w nowe technologie, ale także dostosowania strategii sprzedażowych.

Rozwój infrastruktury ładowania oraz polityka dopłat do zakupu aut elektrycznych są kluczowe dla zwiększenia ich popularności. W niektórych krajach, jak Niemcy czy Francja, zmniejszenie dopłat spowodowało spadek sprzedaży aut elektrycznych. To stawia producentów w trudnej sytuacji, która może oznaczać dla nich potężne kary finansowe.

Wybrane dla Ciebie

Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie