Niektórzy nielegalnie usuwają. Część auta, która sprawia problemy

Zawór EGR, czyli urządzenie odpowiedzialne za redukcję emisji szkodliwych substancji w spalinach, jest jednym z najbardziej problematycznych elementów samochodu. Jego awarie są dość częste, a koszt naprawy, zwłaszcza w przypadku nowszych silników, może być spory. W związku z tym, wielu kierowców decyduje się na usunięcie lub wyłączenie zaworu EGR.

Zawór EGR
Zawór EGR
Źródło zdjęć: © Autokult

29.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:49

Zawór EGR jest integralnym elementem układu recyrkulacji spalin. Jego zadaniem jest kontrolowanie przepływu spalin przez przewód łączący układ wydechowy z dolotowym. Dzięki temu zawór EGR obniża zawartość tlenu w powietrzu dostarczanym do cylindrów, co prowadzi do obniżenia temperatury i spowolnienia procesu spalania. W efekcie redukuje to emisję tlenków azotu (NOx).

W nowoczesnych samochodach zawór EGR jest nieodłącznym elementem całego osprzętu silnika, mającym bezpośredni wpływ na proces spalania. Bez niego, komputer sterujący byłby pozbawiony jednego z narzędzi, które pozwalają na regulację, na przykład temperatury w cylindrze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jednym z mitów związanych z zaworem EGR jest przekonanie, że jest on odpowiedzialny za obniżenie mocy silnika. W rzeczywistości, zawór EGR nie wpływa na moc maksymalną silnika. Moc maksymalną silnik osiąga tylko wtedy, kiedy pedał gazu jest wciśnięty do końca, a przepustnica jest całkowicie otwarta. W takiej sytuacji zawór EGR pozostaje zamknięty i nie przepuszcza spalin do powietrza w dolocie.

Inaczej wygląda to przy częściowym obciążeniu, kiedy część spalin przepływa przez EGR i trafia z powrotem do silnika. Wówczas możemy mówić nie tyle o spadku mocy maksymalnej, co o negatywnym odczuciu polegającym na obniżonej reakcji na dodanie gazu. W rzeczywistości, obniżenie mocy maksymalnej może nastąpić tylko wtedy, kiedy zawór EGR jest uszkodzony. W wyniku silnego zabrudzenia zawór może przestać się zamykać, co oznacza, że niezależnie od stopnia otwarcia przepustnicy, przepuszcza część spalin do układu dolotowego. W takim przypadku silnik może nie generować pełnej mocy.

Zawór EGR, jak każda część odpowiedzialna za przepływ gazów, z czasem ulega zabrudzeniu. Nagromadzony w nim nagar pod wpływem wysokiej temperatury twardnieje, tworząc trudno usuwalną skorupę. Dodatkowo, jeśli proces spalania przebiega niewłaściwie lub dochodzi do spalania oleju silnikowego, osady odkładające się w zaworze jeszcze szybciej go zabrudzają. To sprawia, że zawór EGR jest elementem, który należy regularnie czyścić, ale tylko wtedy, kiedy zaczynają się pojawiać problemy.

W praktyce, oprócz oczywistej i jedynie poprawnej naprawy zaworu EGR, czyli jego czyszczenia lub wymiany na nowy, użytkownicy samochodów oraz mechanicy stosują trzy nielegalne i niezgodne z prawem metody rozwiązania problemu.

Pierwsza to zaślepianie zaworu EGR, co polega na mechanicznym zamknięciu jego przelotu i uniemożliwieniu pracy układu. Druga metoda to usunięcie zaworu EGR i zastąpienie go tzw. bypassem, czyli elementem konstrukcyjnie podobnym, ale niepozwalającym na przepływ spalin do układu dolotowego. Trzecia metoda to elektroniczne wyłączenie z pracy zaworu EGR, co jest możliwe tylko w zaworach sterowanych elektronicznie. Czasami stosuje się jedną z dwóch pierwszych metod, połączoną z trzecią, ponieważ sterownik silnika zawsze wykryje ingerencję mechaniczną w zawór EGR. Dlatego, po zaślepieniu lub usunięciu zaworu EGR, trzeba jeszcze "oszukać" sterownik.

Wszystkie te metody mogą przynieść pozytywne efekty, jeśli chodzi o poprawę pracy silnika i eliminację problemów z EGR, pod warunkiem że są prawidłowo przeprowadzone, czyli uwzględniają zmianę w sterowaniu silnikiem. Jednak ingerencja w EGR jest niezgodna z prawem, ponieważ prowadzi do podwyższenia emisji spalin. Mimo to, napisany na nowo program sterujący pracą silnika, obejmujący wyłączenie zaworu EGR, może przynieść lepsze efekty, nawet dla środowiska, niż jego wymiana na nowy.

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wymiana zaworu EGR na nowy, bez ingerencji w silnik. Pamiętając o problemach, jakie mogą się z nim pojawić, powinniście regularnie, co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, czyścić zawór EGR, zanim na nim pojawią się duże stwardniałe osady.

Komentarze (10)