Kartony na kołach. Czas, by zacząć to robić u nas

Żar leje się z nieba. Warto więc czerpać z doświadczeń kierowców z południowych krajów Europy. Choć zakrywanie opon może wydawać się przesadą, ma ono sporo sensu — nie tylko w przypadku kamperów czy przyczep kempingowych, ale także aut, które przez dłuższy czas stoją na słońcu.

Kartony na oponach to częsty widok w ciepłych krajachKartony na oponach to częsty widok w ciepłych krajach
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Jakub Tujaka
oprac.  MLŃ

Dlaczego? Powód jest prosty: promienie UV i wysoka temperatura negatywnie wpływają na gumę, przyspieszając jej starzenie się i degradację. Pod wpływem słońca opony tracą elastyczność, mogą pękać, a ich właściwości jezdne ulegają pogorszeniu.

Właściciele kamperów często zasłaniają opony
Właściciele kamperów często zasłaniają opony © Autokult | Mateusz Lubczański

Szczególnie narażone są pojazdy, które nie są regularnie użytkowane — jak kampery, przyczepy, klasyki czy auta sezonowe. Wystarczy powiedzieć, że opony, które nie są użytkowane, powinny być przechowywane w ciemnym i chłodnym miejscu. To zupełne przeciwieństwo warunków, z którym stykają się latem gdy są założone na felgę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Lexus ES: przedłużony w standardzie

W ich przypadku osłony na koła - albo nawet zwykły karton oparty o auto - mogą znacząco wydłużyć żywotność ogumienia i uchronić właściciela przed kosztowną wymianą. Dodatkowo warto pamiętać, że promieniowanie słoneczne działa szkodliwie nie tylko na gumę, ale też na zawieszenie i elementy układu hamulcowego, jeśli te są wystawione na długotrwałe działanie warunków atmosferycznych.

Proste pokrowce, maty, kartony czy nawet specjalne osłony to niewielki wydatek, który może przynieść realne korzyści. Kierowcy z południa Europy czy Stanów Zjednoczonych od lat wiedzą, że takie zabezpieczenie to standard, zwłaszcza latem. Warto więc rozważyć ten prosty sposób, jeśli chcemy, aby opony służyły nam jak najdłużej i zachowały swoje właściwości.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie