Wzrost importu samochodów używanych po zniesieniu opłaty recyklingowej
Styczeń był jednym z najlepszych miesięcy w ostatnich latach pod względem rejestracji używanych samochodów, importowanych z krajów zachodnich. Czyżby Polacy przychylniej patrzyli na takie auta dzięki zniesieniu opłaty recyklingowej?
08.02.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:42
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar nie ma co do tego żadnych wątpliwości informując, że styczeń 2016 był rekordowym początkiem roku w imporcie aut używanych. Osoby z branży przełożyły swoje plany sprowadzenia samochodów właśnie na styczeń, od kiedy obowiązuje zniesienie 500 zł podatku pobieranego w formie opłaty recyklingowej. W imporcie nie przeszkodził nawet słaby kurs złotówki. Niestety przełożyło się to jednocześnie na wzrost średniego wieku tych samochodów z 10 lat i 7 miesięcy na 11 lat i 6 miesięcy.
Łącznie w styczniu zarejestrowano 64 541 sprowadzonych pojazdów używanych, o 16,7 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Dla porównania, w tym samym okresie zarejestrowano 31 795 nowych samochodów. Wzrosty zanotowały praktycznie wszystkie marki i najchętniej importowane modele. Największy wzrost dotyczy takich województw jak śląskie, dolnośląskie, lubelskie, pomorskie, lubuskie i świętokrzyskie. Liderami rynku pozostają marki niemieckie, dalej francuskie, japońskie i amerykańskie. Spośród marek, najpopularniejsze są Volkswagen, Opel, Audi i Ford, ale już w rankingu modeli hitem pozostaje Audi A4, za którym plasują się Volkswagen Golf i Passat. Najmniejszy wzrost zanotował Seat i przez to na popularności straciły samochody z Hiszpanii, natomiast zyskały auta koreańskie. Co interesujące, w styczniu zarejestrowano 48 samochodów importowanych polskiego pochodzenia. Tak, to nie pomyłka. Za import polskich aut do Polski odpowiadają wyprodukowane przez FSO Matizy. Jednym z ciekawszych samochodów sprowadzonych i zarejestrowanych w kraju jest McLaren 650S.
Najpopularniejszy rocznik sprowadzonego auta to 2005, dalej są 2004 i 2006. Bardzo mało importuje się samochodów rocznych i dwuletnich, a także starszych niż 15-letnie. Cały czas, od połowy 2014 roku spada popularność silników Diesla, które oddalają się od benzynowych. Te drugie stanową już 55 proc. rynku i wydaje się, że taki trend nie odwróci się szybko.
Zobacz także