Wstępna diagnoza kondycji silnika na podstawie koloru spalin 2/2 [poradnik]

Wstępna diagnoza kondycji silnika na podstawie koloru spalin 2/2 [poradnik]
Artur Kuśmierzak

01.03.2011 22:00, aktual.: 07.10.2022 17:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ostatnio zajmowaliśmy się niebieskim i białym kolorem spalin, tym razem przyszła kolej na inne objawy usterek. Jakie są przyczyny nietypowej barwy spalin?

Użytkownicy aut z silnikami wysokoprężnymi czasem skarżą się na czarną barwę spalin. Oczywiście przy włączaniu silnika lub przy nagłym przyśpieszaniu możemy zauważyć takie zjawisko. Jeśli jednak widać wyraźnie, że auto kopci, powinniśmy najpierw sprawdzić gumowe rury dostarczające powietrze do intercoolera.

Obraz

Pamiętajmy o tym, że nawet najmniejsze pęknięcie spowoduje wyraźną utratę mocy, głośną pracę jednostki napędowej i wydobywanie się intensywnie czarnego dymu z układu wydechowego. W tym przypadku dochodzi do obniżenia ciśnienia powietrza doprowadzanego do cylindrów. W konsekwencji dostarczana jest zbyt mała ilość powietrza i silnik nie spala właściwie paliwa.

Kolejną przyczyną ciemnych spalin może być awaria układu wtryskowego, zużyte wtryskiwacze przestają dostarczać paliwo pod odpowiednim ciśnieniem, ale po prostu zaczynają je lać ze słabym rozpyleniem i w nadmiarze. Niestety wówczas musimy przygotować się na spore wydatki rzędu nawet kilku tysięcy złotych w przypadku diesli z systemem common rail.

Aby właściwie wychwycić usterkę, konieczne jest dokładne zdiagnozowanie takich elementów, jak końcówki wtryskiwaczy, pompa wtryskowa, a także układ recyrkulacji spalin (EGR). W silnikach benzynowych problem ten występuje znacznie rzadziej, jednak jeśli już się pojawi, będziemy zmuszeni sprawdzić sterowanie silnikiem. Nieprawidłowości mogą powodować powstawanie zbyt bogatej mieszanki i niewielkie, lecz zauważalne dymienie.

Obraz

Czarny dym może być również następstwem chiptuningu. Warto też przyjrzeć się bliżej spalinom w kolorze szarym, które najczęściej pojawiają się zaraz po odpaleniu silnika. Wtedy jest on jeszcze zimny i działa na tak zwanym ssaniu, dostarczając do cylindrów spalania zbyt bogatą mieszankę. Jeżeli stan ten utrzymuje się przez dłuższy czas, w takim przypadku najczęściej winny jest czujnik temperatury silnika.

Zobacz także:

Źródło: Jeździk

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)