Więcej wynajmu, mniej leasingu. Ekspert wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

Abonamenty na samochód wracają do łask po okresie kryzysu finansowego, a leasing zdecydowanie traci w wyniku zmian w przepisach.

Hyundai ElantraHyundai Elantra
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

W ostatnich trzech miesiącach aż 54 proc. użytkowników, którzy za pośrednictwem Carsmile "zakupili" nowe auto, wybierali finansowanie w postaci wynajmu długoterminowego. Leasing stanowił 42 proc., a kredyt – 4 proc. Rok wcześniej proporcje między wynajmem a leasingiem były niemal odwrotne. Tylko 39 proc. przypadało na abonamenty, a prawie 60 proc. na leasing.

– Jest to spowodowane poprawą sytuacji ekonomicznej nabywców, atrakcyjnymi warunkami cenowymi wynajmu długoterminowego, a także obawami o możliwość wzrostu stawek ubezpieczenia – informuje Michał Knitter z Carsmile.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na wzrost popularności wynajmu i tym samym spadek w leasingu, jest utrata przewagi podatkowej leasingu. Zmiany weszły w życie kilka lat temu, ale teraz widać, że dla użytkowników posiadanie auta stopniowo traci sens w przypadku, gdy jego odsprzedaż przed upływem sześciu lat od wykupu z leasingu jest opodatkowana i oskładkowana.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hyundai Ioniq 6 – wszystko fajnie, dopóki się nie odezwie

Przypominamy, że zakupione w leasingu auto musi być po wykupie jeszcze przez minimum sześć lat u tej samej osoby (lub w firmie), jeśli nie chce się po odsprzedaży płacić pełnego VAT-u i innych podatków, m.in. dochodowego czy tzw. składki zdrowotnej.

Jak wskazują analitycy Carsmile, rosnąca popularność wynajmu może też mieć związek z obawami o podwyżki stawek ubezpieczenia. Według danych UFG, wartość wypłaconych z tytułu OC i AC odszkodowań w 2023 r. wzrosła o niemal 2 mld zł, a średnia wartość szkody zwiększyła się o 12 proc.

Rosną więc ceny polis, zwłaszcza na samochody leasingowane, które mają pełne ubezpieczenie, bo i tak trzeba za nie zapłacić — nie można z czegokolwiek zrezygnować. Dla wielu leasingujących szokiem jest składka, kiedy przychodzi czas, by za nią zapłacić.

W przypadku pełnego wynajmu długoterminowego, ewentualną podwyżkę stawek ubezpieczenia pokrywa firma wynajmująca. W koszcie abonamentu zwykle ujęte jest też: serwisowanie pojazdu, opony oraz usługa assitance.

– Poza aspektem ekonomicznym ważna jest też wygoda, która jest często głównym czynnikiem decydującym o wyborze wynajmu – przyznaje wiceprezes Carsmile.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne