Więcej wynajmu, mniej leasingu. Ekspert wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

Abonamenty na samochód wracają do łask po okresie kryzysu finansowego, a leasing zdecydowanie traci w wyniku zmian w przepisach.

Hyundai ElantraHyundai Elantra
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
13

W ostatnich trzech miesiącach aż 54 proc. użytkowników, którzy za pośrednictwem Carsmile "zakupili" nowe auto, wybierali finansowanie w postaci wynajmu długoterminowego. Leasing stanowił 42 proc., a kredyt – 4 proc. Rok wcześniej proporcje między wynajmem a leasingiem były niemal odwrotne. Tylko 39 proc. przypadało na abonamenty, a prawie 60 proc. na leasing.

– Jest to spowodowane poprawą sytuacji ekonomicznej nabywców, atrakcyjnymi warunkami cenowymi wynajmu długoterminowego, a także obawami o możliwość wzrostu stawek ubezpieczenia – informuje Michał Knitter z Carsmile.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na wzrost popularności wynajmu i tym samym spadek w leasingu, jest utrata przewagi podatkowej leasingu. Zmiany weszły w życie kilka lat temu, ale teraz widać, że dla użytkowników posiadanie auta stopniowo traci sens w przypadku, gdy jego odsprzedaż przed upływem sześciu lat od wykupu z leasingu jest opodatkowana i oskładkowana.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Przypominamy, że zakupione w leasingu auto musi być po wykupie jeszcze przez minimum sześć lat u tej samej osoby (lub w firmie), jeśli nie chce się po odsprzedaży płacić pełnego VAT-u i innych podatków, m.in. dochodowego czy tzw. składki zdrowotnej.

Jak wskazują analitycy Carsmile, rosnąca popularność wynajmu może też mieć związek z obawami o podwyżki stawek ubezpieczenia. Według danych UFG, wartość wypłaconych z tytułu OC i AC odszkodowań w 2023 r. wzrosła o niemal 2 mld zł, a średnia wartość szkody zwiększyła się o 12 proc.

Rosną więc ceny polis, zwłaszcza na samochody leasingowane, które mają pełne ubezpieczenie, bo i tak trzeba za nie zapłacić — nie można z czegokolwiek zrezygnować. Dla wielu leasingujących szokiem jest składka, kiedy przychodzi czas, by za nią zapłacić.

W przypadku pełnego wynajmu długoterminowego, ewentualną podwyżkę stawek ubezpieczenia pokrywa firma wynajmująca. W koszcie abonamentu zwykle ujęte jest też: serwisowanie pojazdu, opony oraz usługa assitance.

– Poza aspektem ekonomicznym ważna jest też wygoda, która jest często głównym czynnikiem decydującym o wyborze wynajmu – przyznaje wiceprezes Carsmile.

Wybrane dla Ciebie

Nie musisz nawet wsiadać za kierownicę. Latem łatwo się zapomnieć i stracić prawko
Nie musisz nawet wsiadać za kierownicę. Latem łatwo się zapomnieć i stracić prawko
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta