W poszukiwaniu mocy – TechTec 1M Coupé Stufe 3 (2011)
Wczoraj Bartosz pisał o tym, że jest możliwy rychły koniec produkcji BMW 1M Coupé, więc zdecydowani na zakup auta muszą się spieszyć. Jak widać jednak nie każdy jest w pełni zadowolony ze swojego nowego nabytku, o czym może świadczyć fakt, że firma TechTec daje możliwość tuningu BMW 1M.
19.06.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:43
Wczoraj Bartosz pisał o tym, że jest możliwy rychły koniec produkcji BMW 1M Coupé, więc zdecydowani na zakup auta muszą się spieszyć. Jak widać jednak nie każdy jest w pełni zadowolony ze swojego nowego nabytku, o czym może świadczyć fakt, że firma TechTec daje możliwość tuningu BMW 1M.
Zwykle samochody ze znaczkiem M Power napędzane są silnikami serii S, np. BMW X5 M/X6 M ma jednostkę S63B44. W przypadku 1M jest inaczej, bo źródłem mocy auta jest motor o oznaczeniu N54B30, który został poddany jedynie lekkiemu fabrycznemu tuningowi. N54B30 to 3-litrowy silnik z dwiema turbosprężarkami i bezpośrednim wtryskiem paliwa, który można spotkać choćby w BMW Z4 sDrive35is.
Jednostka silnikowa seryjnie dysponuje 340 KM mocy przy 5900 obr./min i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1500-4500 obr./min. Moc przekazywana jest za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni na tylne koła.
340 KM pod maską gwarantuje, że małe BMW będzie przyspieszało do 100 km/h w 4,90 s oraz osiągało prędkość 250 km/h.
Niemiecka firma TechTec pokazuje, że N54 może znacznie więcej niż pozwalają mu na to inżynierowie BMW. Tuner przygotował 3 poziomy zwiększania mocy.
W najniższym klient płacąc 1500 euro otrzyma nowe oprogramowanie silnika, które zwiększy moc motoru do 380 KM, a maksymalny moment obrotowy do 580 Nm. Dołożenie 1000 euro zaowocuje wzrostem mocy do równych 400 KM.
Jeżeli zaś właściciel auta zdecyduje się na najdroższy pakiet, musi liczyć się z wydatkiem 3300 euro. W zamian specjaliści TechTec zmienią nie tylko oprogramowanie ECU, ale także wymienią międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, co się przełoży na końcową moc wynoszącą 450 KM oraz moment obrotowy o wartości 630 Nm.
W wyniku zmian w ostatnim pakiecie firma tuningowa spodziewa się, że małe coupé z Bawarii powinno rozpędzać się do „setki” w 4,10 s.
Obok modyfikacji silnika w tym samochodzie zmieniono układ wydechowy na produkt renomowanej firmy Akrapovic, a także seryjne zawieszenie zastąpiono sportowym układem KW oraz usunięto ogranicznik prędkości.
Dane techniczne
- Typ: R6, N54B30
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 450 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 151,06 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 630 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19”
- Koła tylne: 10,0 x 19”
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 265/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1570 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,49 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
- Długość: 4380 mm
- Szerokość: 1803 mm
- Rozstaw osi: 2660 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,10 sblock position=\inside7768/block
Źródło: WCF