Nowe ciężarówki z Polski. Trafią m.in. do służb i wojska

Gralion to nazwa ciężarówek, które już wkrótce będą zjeżdżały z linii produkcyjnej nowej fabryki w Pile. Włoska firma specjalizuje się w pojazdach specjalnego przeznaczenia. Dzięki współpracy zasilą one m.in. szeregi polskiego wojska. Pierwsze egzemplarze powstaną jeszcze w tym roku.

Ciężarówki Gralion będą produkowane w PileCiężarówki Gralion będą produkowane w Pile
Źródło zdjęć: © Twitter | MRiT
Filip Buliński

Graelion to oddział włoskiego producenta pojazdów ciężarowych i autobusów Tekne. Różnica w nazwie nie jest przypadkowa. Oryginalny oddział we Włoszech nosi bowiem nazwę Graelion i został najprawdopodobniej na potrzeby naszego rynku uproszczony do formy Gralion. Dzięki nawiązanej współpracy z Hilltech Truck, podwozia będą montowane w nowo powstałej fabryce w Pile.

Pierwsze egzemplarze mają zjechać z taśmy jeszcze w sierpniu tego roku. Na początek zakład zapewni zatrudnienie dla 200 osób, ale w kolejnych latach liczba ta ma rosnąć. Podobnie jak nakład – w ciągu pięciu lat planowana jest produkcja na poziomie 1600 sztuk rocznie. W tym czasie podwozie ma zostać w całości "spolonizowane", a 80 proc. podzespołów będzie powstawało w naszym kraju.

Podwozie Gralion
Podwozie Gralion © Twitter | MRiT

– Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia – powiedział podczas spotkania inauguracyjnego Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck.

Włoska firma specjalizuje się w budowie podwozi ciężarówek dla służb, wojska czy do zadań specjalnych. Plan zakłada montaż, w kolejnych latach samodzielną produkcję podwozie Gralion 244 i 266. Nawiązanie do historycznych pojazdów STAR wydaje się tu nieprzypadkowe.

GRAELION GOES OFFROAD

Gralion ma pełną polską homologację i spełnia normy emisji. Pod maską znajdziemy turbodiesla od Iveco o mocy 173 KM i momencie równym 430 Nm, ale to zawieszenie ma być głównym atutem ciężarówki.

Dzięki mostom portalowym prześwit wynosi aż 45 cm, a w zależności od potrzeb podwozia występują w wersji 4x4 lub 6x6, co ma zapewnić mobilność nawet w trudnym terenie.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów