W ciągu 10 lat jakość dróg w Polsce znacznie się poprawiła. Niestety, na tle Europy wciąż wypadamy przeciętnie

W ciągu 10 lat stan dróg w Polsce znacznie się poprawił. Wzrosła przede wszystkich liczba kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.
W ciągu 10 lat stan dróg w Polsce znacznie się poprawił. Wzrosła przede wszystkich liczba kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.
Źródło zdjęć: © fot. Karol Serewis/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Filip Buliński

08.05.2020 16:07, aktual.: 22.03.2023 11:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czasy, gdy stan dróg w Polsce był wysoce niezadowalający, powoli mijają. Wskazuje na to m.in. roczny raport GDDKiA, który podsumowuje stan dróg krajowych. Porównując aktualne dane z tymi sprzed 10 lat, mamy sporo powodów do zadowolenia. Jednak - w skali europejskiej - wciąż nie wypadamy najlepiej.

Jeszcze nie tak dawno temu stan polskich dróg był obiektem żartów - nie tylko wśród nas, ale nierzadko także wśród obcokrajowców. Dowcipom o urywających się zawieszeniach czy przebitych oponach nie było końca. Na szczęście, z każdym rokiem nie tylko przybywa kolejnych kilometrów dróg, ale i stan tych istniejących jest poprawiany, w zależności od konieczności wykonania prac.

Najlepszym dowodem na to jest ostatni raport Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z 2019 roku. Objął on łącznie ponad 22 tys. km dróg, którymi zarządza GDDKiA oraz prawie 1000 km autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy. Zestawienie wygląda jeszcze lepiej, jeśli porównamy je z danymi zebranymi przez GDDKiA 10 lat temu. Wtedy do dyspozycji mieliśmy nieco mniej dróg, bo niespełna 18 tys. km. Zanim jednak przejdziemy do porównania wyników, kilka wyjaśnień.

W zestawieniu nie znalazły się odcinki dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu (poza drogami ekspresowymi i autostradami), a także drogi lokalne i wojewódzkie.

Wykorzystując specjalistyczny sprzęt, badania stanu dróg prowadzone były pod kątem różnych właściwości, m.in. nośności, stanu spękań, stanu powierzchni, równości podłużnej, głębokości kolei czy właściwości antypoślizgowych. Uzyskane parametry zostały przydzielone do jednej z czterech klas:

  • A - odcinek o nawierzchni w stanie dobrym
  • B - odcinek o nawierzchni w stanie zadowalającym
  • C - odcinek o nawierzchni w stanie niezadowalającym
  • D - odcinek o nawierzchni w stanie złym

Uzyskane wyniki przydzielane były w dalszej kolejności do jednego z trzech poziomów wyznaczania oceny stanu nawierzchni jezdni:

  • Poziom pożądany, niewymagający zabiegów remontowych (klasa A i B)
  • Poziom ostrzegawczy (klasa C)
  • Poziom krytyczny (klasa D)

Ze względu na szersze możliwości badań poszczególnych parametrów, w porównaniu znalazły się wyłącznie te, które zmierzono zarówno w 2019 roku, jak i w 2009 roku.

Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni (udział procentowy)
Poziom stanu nawierzchni2009 r.2019 r.
Pożądany59,661,7
Niezadowalający21,522,7
Krytyczny18,913,3
Niezagregowane-2,3
stan spękań w latach 2009 i 2019 (udział procentowy)
 2009 r.2019 r.
Klasa A42,330,0
Klasa B44,456,3
Klasa C8,511,9
Klasa D4,81,8
Równość podłużna w latach 2009 i 2019 (udział procentowy)
 2009 r.2019 r.
Klasa A61,780,1
Klasa B27,118,2
Klasa C7,91,3
Klasa D3,30,4
Koleiny w latach 2009 i 2019 (udział procentowy)
 2009 r.2019 r.
Klasa A58,875,4
Klasa B17,517,7
Klasa C12,24,7
Klasa D11,52,2
Stan powierzchni w latach 2009 i 2019 (udział procentowy)
 2009 r.2019 r.
Klasa A64,284,7
Klasa B32,513,9
Klasa C2,71,3
Klasa D0,60,1
Właściwości antypoślizgowe w latach 2009 i 2019 (udział procentowy)
 2009 r.2019 r.
Klasa A16,348,3
Klasa B61,829,7
Klasa C17,017,5
Klasa D4,94,5

Przez te 10 lat, udało się skutecznie zmniejszyć udział krytycznego stanu najbardziej uciążliwych właściwości dróg w postaci kolein i pęknięć. Zazwyczaj to właśnie na te niedogodności kierowcy skarżą się najczęściej, ponieważ to one odpowiadają w dużej mierze nie tylko za nasz komfort podczas podróży, ale także i za bezpieczeństwo. Zadowalający jest także fakt, że więcej dróg nie wymaga jakichkolwiek prac remontowych. Poprawę jakości dróg - w szerszej skali - obrazuje także poniższa grafika:

Patrząc na ten wykres, mamy powody do radości
Patrząc na ten wykres, mamy powody do radości© fot. GDDKiA

Dla nas lepiej, w Europie wciąż mocno przeciętnie

Mimo zadowalających wyników, jakość naszych dróg na tle innych krajów Unii Europejskiej w dalszym ciągu wypada przeciętnie. Według portalu Rankomat.pl, wśród 27 sklasyfikowanych państw, zajmujemy 20. miejsce, wyprzedzając m.in. Maltę, Czechy, Słowację czy Węgry. Lepszymi drogami mogą się za to pochwalić m.in. mieszkańcy Litwy, Chorwacji czy Słowenii.

Skoro jakość dróg się poprawia, czemu wciąż w zestawieniu jesteśmy daleko? Statystyki zebrane przez GDDKiA dotyczą tylko dróg krajowych, nad którymi zarząd sprawuje GDDKiA i koncesjonariusze. Z kolei dane zaprezentowane przez Rankomat.pl obejmują wszystkie rodzaje dróg, także te wojewódzkie czy powiatowe.

Źródło artykułu:WP Autokult
infrastruktura drogowaautostradydroga krajowa