Volvo Elbil. To Szwedzi mieli pierwszego e‑smarta
Volvo zdecydowanie przestawia się na elektryczne napędy. Eksperymenty z elektrykami sięgają 1976 roku, choć nie jest to część historii, którą szczególnie chwali się marka.
11.09.2023 | aktual.: 11.09.2023 13:52
Volvo rozpoczęło prace nad elektrycznym napędem na początku lat 70. XX wieku, a już w 1976 roku mogło pochwalić się dwoma pojazdami. Dwuosobowe auto miało służyć w poczcie (pozwalało podjechać pod samą skrzynkę pocztową), a czteroosobowy elektryk (na zdjęciach) miał szersze zastosowania.
Autko przy długości 2,68 m (niektóre źródła twierdzą, że było 2,2 m) było krótsze niż elektryczny smart. Kluczem miała być ochrona środowiska, a nie bezpieczeństwo, więc udało się utrzymać niską – jak na ówczesne technologie – wagę 1100 kg.
Elbil, czyli po prostu "samochód elektryczny", miał kółka mniejsze niż pierwsze mini i klamki z cywilnych modeli Volvo. Same akumulatory kwasowo-ołowiowe ważyły około 300 kg i wymagały ładowania przez 10 godzin. Prototyp mógł osiągnąć nawet 70 km/h, ale inżynierowie zalecali utrzymanie prędkości około 50 km/h. Zasięg to minimum 50 km, maksymalnie 100 km (ponownie, w zależności od źródeł w samym Volvo).
Volvo powróciło do tematu samochodów elektrycznych wraz z premierą XC40 Recharge. Marka chce sprzedawać wyłącznie pojazdy elektryczne już w 2030 roku.