Volkswagen zamknie fabrykę. Jest nazywana "Szklaną Manufakturą"

Według najnowszych informacji prosto z Niemiec Volkswagen zamknie swoją słynną fabrykę w Dreźnie. Głównym powodem ma być cięcie kosztów, do czego zmuszona jest obecnie marka.

Produkcja Volkswagena ID.3 w DreźnieProdukcja Volkswagena ID.3 w Dreźnie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Kamil Niewiński

Gläserne Manufaktur, czyli Szklana Manufaktura, to wyjątkowy zakład zlokalizowany w Dreźnie, a więc całkiem niedaleko granicy z Polską. Fabryka została uruchomiona w 2001 r., a jej wyjątkowość polega, jak sama nazwa wskazuje, na wielu przeszkleniach. Dzięki szklanym ścianom klienci i zwiedzający mogą obserwować ostatnie etapy produkcji samochodów. 

Szklana Manufaktura to perełka architektoniczna Drezna. Nie tylko odpowiada ona za produkcję aut — organizowane są tam różnorakie spotkania, ceremonie, a także koncerty. Niewykluczone jednak, że już w niedalekiej przyszłości będą to jedyne wydarzenia, jakie będą się dziać w tym budynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID.4 - na pewno 204 KM? Sprawdziłem to!

Według informacji dostarczonych przez niemiecki portal "Automobilwoche" Grupa Volkswagena podjęła decyzję o zamknięciu produkcji samochodów w drezdeńskiej fabryce. Obecnie produkowany jest tam model ID.3, czyli elektryczny hatchback. W 2022 r. ze Szklanej Manufaktury wyjechało ok. 6500 egzemplarzy. 

Nie wiadomo, kiedy dokładnie zostanie zamknięta fabryka, Volkswagen również nie potwierdził na razie medialnych doniesień. Wiadomo jednak, że zakład ma być wygaszany stopniowo, a jego pracownicy mają następnie otrzymać inne zadania w ramach grupy.

Zamknięcie placówki ma mieć oczywiście związek z agresywnym planem restrukturyzacji marki, który jest konsekwentnie wprowadzany przez jej dyrektora generalnego, Olivera Blume’a. Celem jest podniesienie rentowności marki do 6,5 proc., co ma do 2026 r. przełożyć się o zwiększenie zysków o 10 mld euro. 

Według wyliczeń Bloomberga, roczne koszty operacyjne działania fabryki w Dreźnie wynoszą 60-70 mln euro, a jej wyłączenie pozwoli na oszczędność rzędu 20 mln euro rocznie. Wygląda na to, że jest to wystarczająca suma, by Szklana Manufaktura straciła jedną ze swoich głównych funkcji.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.