Volkswagen razem z Sanyo – czołowym konstruktorem ładowalnych baterii na świecie – pracuje nad nowymi, bardzo wydajnymi akumulatorami litowo – jonowymi o wysokim stopniu efektywności.
„Elektryfikacja napędu jest właściwą drogą do zapewnienia mobilności społeczeństwa w przyszłości. Jednak dopóki nie będzie bardzo wydajnego akumulatora energii i sposób eksploatacji samochodów nie będzie odpowiadał potrzebom klientów, wszystkie te zabiegi na nie przyniosą efektu. Ta kooperacja jest dla nas niezwykle ważnym krokiem” – dodał Winterkorn.
Jazda samochodem bez emisji spalin, w trybie wyłącznie elektrycznym jest możliwa już dzisiaj, wiąże się to jednak z ograniczeniem prędkości i zasięgu. Tym ważniejsze jest stworzenie nowych akumulatorów, które dzięki swojej pojemności, wielkości, masie i kosztom mogą zostać efektywnie wykorzystane w samochodach jutra. Technologia litowo – jonowa, stosowana z powodzeniem w elektronicznym sprzęcie komunikacyjnym i w przenośnych komputerach, może w przyszłości spełniać także specjalne wymagania, jakie stawiają elektryczne napędy pojazdów.
Pierwsze samochody koncernu z akumulatorami litowo – jonowymi prawdopodobnie pojawią się już w 2010 roku. Plany jak i gotowe rozwiązania ekologicznych samochodów (zarówno hybrydowych jak i z napędem elektrycznym) ma już wiele koncernów, m.in: Honda, Hyundai, Fiat, Peugeot, Renault, Mitsubishi, Nissan, Saab, KIA, Ferrari, Lightning Car Company.