Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące

Teraz i my mamy swój własny polski raport awaryjności samochodów. Przygotowała go firma GetHelp, która obsługuje tysiące klientów kupujących używane auta objęte ochroną gwarancyjną. Jego analiza nasuwa dość smutny wniosek. Auta psują się dość szybko po zakupie.

WarsztatWarsztat
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Raport awaryjności został opracowany na podstawie 50 000 zgłoszeń awarii obsłużonych przez GetHelp.pl w Polsce. Jest więc odzwierciedleniem polskiej rzeczywistości, w odróżnieniu od raportów niemieckich, brytyjskich czy amerykańskich.

Analiza awarii bazuje na szerokiej próbie statystycznej, która obejmuje aktywowane gwarancje na auta używane zakupione w komisach współpracujących z GetHelp.pl. Raport obejmuje pojazdy w wieku do 20 lat oraz z przebiegiem do 350 000 km.

Przeglądając raport można natrafić na wiele interesujących danych. Dziś przyjrzymy się temu, jak szybko po zakupie samochody się psują. Oczywiście te zgłoszone na gwarancji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Najważniejszy pierwszy rok

Zgodnie z danymi z raportu, aż 36 proc. awarii pojawia się w pierwszym roku eksploatacji po zakupie. Najczęściej jest to okres do 3 miesięcy od zakupu i zanim przejedzie się pierwsze 5000 km.

To też pokazuje, jak ważne jest dokładne sprawdzenie samochodu przed samym zakupem, zwłaszcza jego historii serwisowania. To w dużym stopniu od niej zależy awaryjność kluczowych podzespołów.

Kiedy należy spodziewać się awarii po zakupie?

  • 21 proc. awarii pojawia się po przejechaniu mniej niż 1000 km;
  • 18 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 1001 do 2500 km;
  • 21 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 2501 do 5000 km;
  • 23 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 5001 do 10 000 km;
  • 14 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 10 001 do 20 000 km;
  • 3 proc. awarii pojawia się po przejechaniu powyżej 20 000 km.

Zgodnie z danymi z raportu GetHelp kluczowe jest pierwsze 90 dni eksploatacji, bo to wtedy klienci zgłaszają aż 52 proc. wszystkich awarii. Z tego 24 proc. w ciągu pierwszych 30 dni.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów