Volkswagen up! z turbo? Tak, to możliwe – Mathilda up!-Grade (2013)

Volkswagen próbuje zawojować świat swoim nowym autem o nazwie up!, tymczasem tunerzy próbują go upgrade’ować. Do tej pory tuning tego wozu ograniczał się do zmiany kół lub naklejenia na nadwozie niewielkich spojlerów, ale Mathilda Racing ma inny plan – wstawić turbo.

Obraz
Olgierd Lachowski

Volkswagen up! oferowany jest z jednym silnikiem o objętości skokowej 1,0 l. Jest to 3-cylindrowa 12-zaworowa jednostka napędowa z wielopunktowym (ale nie bezpośrednim) wtryskiem paliwa, która dostępna jest w dwóch wersjach mocy – 60 i 75 KM. W szczyt mocy w słabszej odmianie osiągany jest w przedziale od 5000 do 6000 obr./min, natomiast w wrsji mocniejszej przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi zawsze tyle samo – 95 Nm przy 3000-4300 obr./min.

Obraz

Auto występuje z 5-biegową manualną skrzynią oraz z jej sekwencyjnym odpowiednikiem. W przeciwieństwie do samochodów wyczynowych, tutaj skrzynia sekwencyjna wydłuża czas przyspieszania do 100 km/h, a jej korzystny wpływ na zużycie benzyny przez silnik jest minimalny. Napędzany na przednie koła up! do 100 km/h przyspiesza od 13,20 do 15,30 s i osiąga prędkość od 160 do 172 km/h (w zależności od skrzyni i mocy jednostki napędowej).

Mathilda Racing ma na swoim koncie już kilka samochodów – są to główne Volkswageny Scirocco – ale zasłynęła z dwóch aut, z których jedno przejechało okrążenie Sachsenringu w zaskakująco dobrym tempie, a drugie pomknęło z prędkością ponad 300 km/h. up! to dla tego tunera zupełna nowość, ale najwyraźniej firma lubi wyzwania.

Obraz

A jest to pewnego rodzaju wyzwanie, bo czym innym jest przerabiać silnik, który tuningują wszyscy dookoła, a czym innym dłubać w jednostce napędowej, z której nie wiadomo co będzie, gdy dołoży się doładowanie. Mathilda Racing postawiła na turbosprężarkę Garrett i dzięki niej osiągnęła moc 115 KM. Przedsiębiorstwo nie informuje czy dokonało jeszcze innych modyfikacji w samym motorze, nie pisze też, że zmieniało układ wydechowy.

Mały 3-drzwiowy Volkswagen, który serynie miał moc 75 KM ma także obniżone zawieszenie oraz nowe koła. Gwintowane zawieszenie pochodzi z magazynów KW i pozwala obniżyć up!-a nawet o 60 mm. 8-ramienne felgi Rial Como o średnicy 17” i szerokości 7,0” zostały ubrane w opony Goodyear 205/40 R 17.

Obraz

Zarówno zawieszenie, jak i koła wraz z montażem i ustawianiem geometrii kosztują 2199 euro. Cena zestawu turbo nie została jeszcze ustalona, bo w tej chwili samochód jest w fazie testów. Nieznane są też jego osiągi.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R3
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka Garrett
  • Moc maksymalna: 115 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 115,12 KM/l (seryjny – 75,08 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna lub 5-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 256 mm
  • Hamulce tylne: bębnowe, średnica 200 mm
  • Koła przednie: 7,0 x 17”
  • Koła tylne: 7,0 x 17”
  • Opony przednie: 205/40 R 17
  • Opony tylne: 205/40 R 17

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 929 kg
  • Stosunek masy do mocy: 8,08 kg/KM (seryjny – 12,39 kg/KM)
  • Długość: 3540 mm
  • Szerokość: 1641 mm
  • Rozstaw osi: 2420 mm
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/7] Źródło zdjęć: |

Źródło: Mathilda Racing

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik