Trawniki przy autostradach mogą zastąpić kwietne łąki. Chodzi nie tylko o estetykę

90 posłów różnych opcji politycznych poparło interpelację, której założeniem jest rozpowszechnienie sadzenia łąk kwietnych przy autostradach. Poza walorami estetycznymi takie rozwiązania ma korzyści ekologiczne, a także finansowe.

Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/GDDKiA
Filip Buliński

Ministerstwa Infrastruktury oraz Klimatu i Środowiska są adresatami interpelacji, w której posłowie domagają się sadzenia łąk kwietnych zamiast trawników wzdłuż pasów drogowych na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Takie rozwiązanie na dobre zagościło już w miastach, dlaczego więc tego nie rozszerzyć?

Trawniki wymagają troskliwej opieki, by zachować swoją "zieloną" kondycję – muszą być nie tylko odpowiednio nawadniane, ale też przede wszystkim koszone. A to generuje duże koszty. Według statystyk samo koszenie 750 tys. m2 trawników wzdłuż autostrady A1 to wydatek 2 mld zł rocznie. Posłowie argumentowali także, że trawa nie jest zbyt pożyteczna dla przyrody, dlatego że m.in. nie daje pożywienia owadom.

Kwietne łąki miałyby nie tylko uatrakcyjnić krajobraz wzdłuż tras szybkiego ruchu, ale także wzbogacić ekosystem, a także zredukować wpływ emisji szkodliwych substancji, emitowanych przez jadące drogą pojazdy. Łąka o wielkości 1 hektara jest w stanie pochłonąć nawet 120 kg pyłów PM2.5 oraz 10 ton CO2 rocznie. Tak wynika z danych zarządcy autostrady A1, gdzie zresztą przy węźle Stanisławie powstała już pilotażowa łąka. Zasadzono tam mieszankę zawierającą łącznie 38 rodzajów roślin.

Portal scigacz.pl zauważa jednak, że w całym pomyśle jest pewien problem. GDDKiA już w marcu wystosowało stanowisko, że mimo konieczności ogrodzenia autostrad i "ekspresówek", tego typu łąki mogą zachęcić dzikie zwierzęta do bliższego podchodzenia do tras, a tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo przedostania się ich bezpośrednio na drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł