Trawniki przy autostradach mogą zastąpić kwietne łąki. Chodzi nie tylko o estetykę

90 posłów różnych opcji politycznych poparło interpelację, której założeniem jest rozpowszechnienie sadzenia łąk kwietnych przy autostradach. Poza walorami estetycznymi takie rozwiązania ma korzyści ekologiczne, a także finansowe.

Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/GDDKiA
Filip Buliński

Ministerstwa Infrastruktury oraz Klimatu i Środowiska są adresatami interpelacji, w której posłowie domagają się sadzenia łąk kwietnych zamiast trawników wzdłuż pasów drogowych na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Takie rozwiązanie na dobre zagościło już w miastach, dlaczego więc tego nie rozszerzyć?

Trawniki wymagają troskliwej opieki, by zachować swoją "zieloną" kondycję – muszą być nie tylko odpowiednio nawadniane, ale też przede wszystkim koszone. A to generuje duże koszty. Według statystyk samo koszenie 750 tys. m2 trawników wzdłuż autostrady A1 to wydatek 2 mld zł rocznie. Posłowie argumentowali także, że trawa nie jest zbyt pożyteczna dla przyrody, dlatego że m.in. nie daje pożywienia owadom.

Kwietne łąki miałyby nie tylko uatrakcyjnić krajobraz wzdłuż tras szybkiego ruchu, ale także wzbogacić ekosystem, a także zredukować wpływ emisji szkodliwych substancji, emitowanych przez jadące drogą pojazdy. Łąka o wielkości 1 hektara jest w stanie pochłonąć nawet 120 kg pyłów PM2.5 oraz 10 ton CO2 rocznie. Tak wynika z danych zarządcy autostrady A1, gdzie zresztą przy węźle Stanisławie powstała już pilotażowa łąka. Zasadzono tam mieszankę zawierającą łącznie 38 rodzajów roślin.

Portal scigacz.pl zauważa jednak, że w całym pomyśle jest pewien problem. GDDKiA już w marcu wystosowało stanowisko, że mimo konieczności ogrodzenia autostrad i "ekspresówek", tego typu łąki mogą zachęcić dzikie zwierzęta do bliższego podchodzenia do tras, a tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo przedostania się ich bezpośrednio na drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥