Trawniki przy autostradach mogą zastąpić kwietne łąki. Chodzi nie tylko o estetykę

90 posłów różnych opcji politycznych poparło interpelację, której założeniem jest rozpowszechnienie sadzenia łąk kwietnych przy autostradach. Poza walorami estetycznymi takie rozwiązania ma korzyści ekologiczne, a także finansowe.

Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/GDDKiA
Filip Buliński

Ministerstwa Infrastruktury oraz Klimatu i Środowiska są adresatami interpelacji, w której posłowie domagają się sadzenia łąk kwietnych zamiast trawników wzdłuż pasów drogowych na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Takie rozwiązanie na dobre zagościło już w miastach, dlaczego więc tego nie rozszerzyć?

Trawniki wymagają troskliwej opieki, by zachować swoją "zieloną" kondycję – muszą być nie tylko odpowiednio nawadniane, ale też przede wszystkim koszone. A to generuje duże koszty. Według statystyk samo koszenie 750 tys. m2 trawników wzdłuż autostrady A1 to wydatek 2 mld zł rocznie. Posłowie argumentowali także, że trawa nie jest zbyt pożyteczna dla przyrody, dlatego że m.in. nie daje pożywienia owadom.

Kwietne łąki miałyby nie tylko uatrakcyjnić krajobraz wzdłuż tras szybkiego ruchu, ale także wzbogacić ekosystem, a także zredukować wpływ emisji szkodliwych substancji, emitowanych przez jadące drogą pojazdy. Łąka o wielkości 1 hektara jest w stanie pochłonąć nawet 120 kg pyłów PM2.5 oraz 10 ton CO2 rocznie. Tak wynika z danych zarządcy autostrady A1, gdzie zresztą przy węźle Stanisławie powstała już pilotażowa łąka. Zasadzono tam mieszankę zawierającą łącznie 38 rodzajów roślin.

Portal scigacz.pl zauważa jednak, że w całym pomyśle jest pewien problem. GDDKiA już w marcu wystosowało stanowisko, że mimo konieczności ogrodzenia autostrad i "ekspresówek", tego typu łąki mogą zachęcić dzikie zwierzęta do bliższego podchodzenia do tras, a tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo przedostania się ich bezpośrednio na drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów