Toyota Gazoo Racing prezentuje Yarisa WRC i skład kierowców
Toyota Gazoo Racing przestawiła dziś oficjalnie swój pierwszy rajdowy samochód klasy WRC i pełny skład zespołu na przyszłoroczny sezon rajdowych mistrzostw świata. Kierowcą japońskiej ekipy został Jari-Matti Latvala.
13.12.2016 | aktual.: 01.10.2022 20:51
Dziś po raz pierwszy można zobaczyć gotowy samochód WRC Toyoty. Nadwozie bazujące na modelu Yaris jest równie radykalne jak zaprezentowany niedawno projekt M-Sportu. Auto ma bardzo poszerzone nadwozie, ogromne skrzydło, potężne wyloty powietrza w tylnych błotnikach oraz wielki dyfuzor. Warto zwrócić uwagę na tylne światła, które nie mają nic wspólnego z samochodem produkcyjnym. To być może elementy z nowego modelu, który jeszcze nie został zaprezentowany.
Najważniejszym kierowcą zespołu został Jari-Matti Latvala, który tylko dzień po Sébastienie Ogierze zdradził dla kogo będzie pracował. Obecnie bez zespołu pozostał trzeci kierowca sezonu 2016 Andreas Mikkelsen. Wiemy już, że nie znajdzie się w Toyocie, ale pamiętajmy, że prezentacja Citroën Racing została przesunięta.
Japońska ekipa zaprezentowała pełny skład kierowców, który uzupełnią Juho Hänninen oraz Esapaka Lappi. Tym samym Tommi Mäkinen zatrudnił wyłącznie Finów. Warto zauważyć, że również piloci są fińskiego pochodzenia. Partnerem Hänninena został Kaj Lindström, były pilot Mäkinena z lat 2002-2003 w Subaru.
Najmniej doświadczonym kierowcą zespołu jest Esapekka Lappi, który niemal całą swoją karierę spędził w Škodzie. Jeździł Fabią S2000 i nowszą Fabią R5, którą w minionym sezonie wywalczył mistrzostwo świata WRC 2. W 2014 roku został mistrzem ERC. Wcześniej, w 2012 roku za kierownicą Forda Fiesty S2000 wywalczył mistrzowski tytuł swojego kraju. Nigdy nie startował za kierownicą samochodu WRC, ale więcej jeździł jego nową generacją niż sam Latvala.
Zespół po pozyskaniu czołowego kierowcy WRC oraz długotrwałych testach swojego pierwszego samochodu jest gotowy stawić czoła najlepszym ekipom w stawce. Nikt nie spodziewa się sukcesów w debiucie, ale szanse wszystkich zostały wyrównane po wprowadzeniu nowego regulaminu.
Przypominamy, że Toyota wygrywała już na światowych odcinkach specjalnych i powrót do mistrzostw nie jest dla nich czymś nowym, a rajdy ma zapisane w swojej strukturze. Swoją ostatnią przygodę z WRC rozpoczęli w 1998 roku i sezon ten zakończyli na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców i producentów. W 1999 roku Toyota Castrol Team został mistrzem świata producentów. Był to ich drugi i ostatni sezon w WRC.