To już jest koniec. Ostatni Ford Focus wyjechał z fabryki
Produkcja Forda Focusa, jednego z najbardziej rozpoznawalnych kompaktów, dobiegła końca po 27 latach od debiutu pierwszej generacji. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy montażowej w Saarlouis w Niemczech.
W piątek 14 listopada 2025 roku oficjalnie zakończono produkcję Forda Focusa, zamykając tym samym ważny rozdział w historii motoryzacji. Ostatni egzemplarz, biały hatchback, opuścił fabrykę w niemieckim Saarlouis. Jak podkreślił Volker Eis, menadżer ds. komunikacji korporacyjnej Forda w Europie, ta decyzja była nieunikniona.
Ford w ostatnich latach wycofał z rynku europejskiego kilka kluczowych modeli, takich jak Fiesta, Mondeo czy Ka. Decyzje te pozostawiły firmę bez klasycznych samochodów osobowych w ofercie, która obecnie składa się głównie z SUV-ów i pojazdów użytkowych.
Ford Focus Active - dlaczego inni o tym nie pomyśleli?
Jednym z powodów zakończenia produkcji tradycyjnych modeli były niskie marże. Jim Farley, dyrektor generalny Forda, wyjaśniał kiedyś, że zyski z samochodów takich jak Focus były niewystarczające, aby uzasadnić dalsze inwestycje w ich rozwój. Choć pojazdy te cieszyły się popularnością, Ford nie widział możliwości ich rentownego kontynuowania.
Decyzja odbiła się jednak na wynikach firmy. Udział w europejskim rynku spadł z 7,2 proc. na koniec 2024 r. do 3,3 proc. we wrześniu tego roku.
Wyniki konkurencji pokazują, że tradycyjne auta wciąż mają swoich zwolenników. Dacia Sandero, VW Golf i Renault Clio, które okupują trzy pierwsze miejsca w europejskiej sprzedaży, są tego najlepszym przykładem. Focus był samochodem, który pod względem pracy zawieszenia czy układu kierowniczego mógł stanowić wzór - nawet dla bardziej utytułowanych rywali z Niemiec.