WAŻNE
TERAZ

"Zagrożenie atakiem". Uruchomiono syreny ostrzegawcze w Świdniku

Thierry Neuville uczy, jak pokonywać wielkie kałuże

Dziś startuje Rajd Argentyny, którego nieodłącznym elementem zawsze były i wciąż są ogromne kałuże, po rajdowemu water splash. Kierowca Hyundaia daje wskazówki, jak pokonywać takie przeszkody.

Obraz
Marcin Łobodziński

Fabryczny kierowca Hyundaia, wicemistrz świata Thierry Neuville został zapytany przez redakcję wrc.com, jak pokonywać często występujące na odcinkach specjalnych Rajdu Argentyny water splashe. Kierowcy rajdowi muszą znaleźć optimum między stratą czasową a prawdopodobieństwem awarii. Thierry daje wskazówki.

Zdaniem Belga najpierw trzeba poznać przeszkodę. Tu nieocenione jest doświadczenie, którego nabywa się z czasem. Kałuże są różnego rodzaju. Mogą być długie, głębokie, ukryte w zakręcie czy położone na dole zbocza i przez to bardzo niebezpieczne. Ocena jest kluczowa, bo daje kierowcy odpowiedź, czy przejechać kałużę ostrożnie czy iść bombą bez zdejmowania nogi z gazu. Dlatego też kierowcy, robiąc notatki, skupiają się na tych miejscach i ewentualnie na potencjalnych, gdzie kałuża może się pojawić po opadach deszczu. Nie zatrzymujemy się, aby zmierzyć głębokość wody, ale można to wyczuć na podstawie tego, jak bardzo samochód zwolni. Podczas zapoznania bierzemy też pod uwagę to, jak bardzo poziom wody może się podnieść w razie opadów. W tym roku większość kałuż ma od 10 do 15 cm głębokości. Najwięcej to około 20 cm - wyjaśnia Neuville.

Obraz

Drugą niezwykle istotną sprawą jest przygotowanie samochodu do pokonywania water splashy. Samochody WRC są do tego przystosowane - mają w wyposażeniu specjalne systemy. Co ciekawe, aktywuje je pilot, który czytając notatki, wie na bieżąco, kiedy będą potrzebne. W Hyundaiu i20 WRC na klatce obok Nicolasa Gilsoula znajduje się niewielka dźwignia, za którą się pociąga, gdy załoga zbliża się do kałuży. Zamyka ona układ dolotowy skierowany do przodu i otwiera jego odpowiednik, skierowany wlotem do tyłu. Wlot znajduje się pod maską. Jednocześnie wyłączają się wentylatory chłodnicy i włączają wycieraczki.

Żółta dźwignia zmienia dolot powietrza do silnika
Żółta dźwignia zmienia dolot powietrza do silnika © fot. wrc.com

Technika pokonywania kałuż o niewielkiej głębokości nie istnieje, gdyż przejeżdża się je tak, jakby ich nie było. Głębokie natomiast wymagają zmiany. Kierowca hamuje tuż przed kałużą i zanim w nią wjedzie, dodaje gazu, by podnieść przód. Po co? Przy odpowiednim kącie osłona silnika pomaga autu ślizgać się po wodzie niczym łódź. Zawsze jednak czujesz opór. To imponujące uczucie - mówi Thierry. Pokonanie kałuży odbywa się już na pełnym gazie, a w momencie wyjechania pilot otwiera standardowy wlot powietrza do silnika i rajdówka idzie pełną mocą.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił