Telematyka to zysk dla pracodawcy i pracownika. Poprawia bezpieczeństwo i komfort pracy, pozwala na dodatkowe zarobki

Telematyka to zysk dla pracodawcy i pracownika. Poprawia bezpieczeństwo i komfort pracy, pozwala na dodatkowe zarobki

Robert Lubański

Zysk dla pracodawcy to zysk dla pracownika. Im lepiej prosperuje firma, tym lepsze są warunki pracy i wynagrodzenia całej załogi. Nie jest to tajemnicą, choć wielu pracowników często nie zdaje sobie sprawy, jak kosztowne są ich działania.

W wielu przedsiębiorstwach gigantyczne koszty mogą generować nawet drobne błędy wśród zatrudnionych. Przykładów nie trzeba daleko szukać.

Wystarczy, że kierowcy flotowi zbyt często przekraczają prędkość lub - w skrajnych przypadkach - podbierają firmowe paliwo do prywatnych celów. Ostra jazda może podnieść rachunki za paliwo nawet o 33 proc. O stratach wynikających z kradzieży nawet nie warto wspominać. Gdyby co tydzień jeden pracownik podbierał 10 litrów paliwa, to w ciągu roku firma straci 2,5 tys. zł. A gdy takich pracowników jest więcej? 10 lub 100? Straty idą w tysiące złotych.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Wystarczą drobne błędy i braki w przeszkoleniu pracowników, by przedsiębiorca był narażony na gigantyczne straty w dłuższej perspektywie. A przecież każdy niezarobiony tysiąc złotych, to tysiąc złotych mniej na rozwój biznesu.

To też pieniądze, które mogłyby pójść na podnoszenie pensji. Mogłyby, ale nie pójdą, jeżeli z firmowej kasy po prostu znikają. I właśnie dlatego każdemu przedsiębiorstwu powinno zależeć na podnoszeniu kompetencji wśród załogi. Bo to czysty zysk. Dla wszystkich.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Jak rozwiązać tego typu problemy? Skorzystać z systemów telematycznych.

Telematyka to dziedzina nauki, jednak słowo to najczęściej jest używane w odniesieniu do telematyki pojazdów. Informacje, takie jak lokalizacja i prędkość, są wysyłane z pojazdu na oddalony od niego komputer - serwer. On zajmuje się ich zbieraniem i analizowaniem.

Gotowy raport trafia wprost do firmy lub do jej właściciela i kierowników. I w ten sposób zarządzający flotą doskonale wie, jak pracują jego pojazdy. Nie ma dużej firmy, która potrafi działać bez samochów. Stąd telematyka jest rozwiązaniem dla każdego – od małego przedsiębiorcy po gigantyczną firmę transportową.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Systemy telematyczne pomagają na przykład szkolić zatrudnionych w firmie kierowców. Odpowiednie algorytmy mogą na przykład wskazywać, którzy z nich zbyt często korzystają w codziennej jeździe z biegu jałowego i zostawiają w pojeździe włączony silnik. Ten sam system wskaże kierowców, którzy zbyt często przekraczają dozwoloną prędkość na trasie. Pracodawca nie powinien ich zwalniać, lecz przeszkolić. Dla firmy to szansa na mniejsze koszty i lepszego, wiernego pracownika.

Z perspektywy zatrudnionego takie rozwiązania mogą jawić się jako próba szpiegowania jego działań.

Niesłusznie. Telematyka pozwala pracować lepiej całej firmie i generuje zdecydowanie więcej korzyści dla pracownika niż jej brak.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Warto dodać, że minimalizacja przekraczania prędkości to coś zdecydowanie więcej niż tylko poprawa zużycia paliwa i unikanie mandatów. To działalność na rzecz bezpieczeństwa pracowników. Przekraczając prędkość lub jeżdżąc zbyt dynamicznie, kierowcy narażają siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwa. Wypadek może być fatalny w skutkach. I wcale nie chodzi o zniszczony pojazd czy problemy kadrowe, a wyłącznie o konsekwencje zdrowotne.

Z drugiej strony minimalizacja użytkowania silników pozwala zaoszczędzić na ogólnym zużyciu i kosztach konserwacji oraz wydłuża żywotność pojazdu. Dzięki temu znów korzysta i pracodawca, i pracownik. Pracodawca oszczędza na kosztownych wymianach, pracownik dysponuje lepszym sprzętem. W dbaniu o pojazdy i maszyny mogą pomóc właśnie rozwiązania telematyczne.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Więcej korzyści? Dzięki telematyce kierowcy mogą mieć na bieżąco dobrą informację na temat stanu dróg i korków. Telematyka pozwala błyskawicznie dobrać odpowiednią trasę przejazdu dla zleconego firmie zadania. To pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również uniknąć typowej dla zatorów frustracji. Im dłużej pracownik stoi w miejscu i nie porusza się, tym gorzej ocenia swoją pracę.

Dzięki telematyce zarządzający flotą może też przypisywać pracowników znajdujących się najbliżej zleconego zadania. Skróci w ten sposób pokonywane trasy i podnosi satysfakcję klientów. Kierowcy, z kolei, takie działanie oszczędza sporo czasu.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Z danych wynika, że w większość firm po zainstalowaniu oprogramowania do zarządzania flotą uzyskuje obniżenie łącznego przebiegu o średnio 10 proc.

Taka liczba korzyści każe wprost powiedzieć, że telematyka jest tylko pozorną inwigilacją. Od początku do końca takie rozwiązania zapewniają zyski obu stronom. Jednocześnie warto pamiętać, że najnowsze rozwiązania telematyczne gwarantują pełne bezpieczeństwo danych.

Pracodawca z kolei nie korzysta z nich, by szukać haków na pracowników. Korzysta, by szukać optymalizacji kosztowej i zysków. Tych, którymi będzie mógł się podzielić na przykład w ramach podwyżek.

W Polsce rozwiązania z zakresu telematyki oferuje między innymi firma Verizon Connect.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Verizon Connect i jej rozwiązania zapewniają łączność i wgląd w dane, pozwalające klientom otrzymywać na bieżąco dokładne informacje o położeniu pojazdów i pracowników oraz ich efektywności, bezpieczeństwie, produktywności czy nawet przestrzeganiu przepisów. Rozwiązania są "szyte na miarę".

Verizon Connect jest w tej chwili światowym liderem systemów telematycznych. Jak zapewnia firma, jej system w pełni automatyzuje, optymalizuje i rewolucjonizuje sposób, w jaki przemieszczają się ludzie, pojazdy i towary.

A to sposób i na oszczędność pieniędzy, i na wsparcie w trudnych zadaniach własnych pracowników.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Źródło artykułu:WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.