Te auta palą najmniej. Użytkownicy potwierdzają i chwalą się wynikami

Te auta palą najmniej. Użytkownicy potwierdzają i chwalą się wynikami

Audi A2 3L
Audi A2 3L
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Filip Buliński
08.10.2022 12:20, aktualizacja: 09.10.2022 07:56

Zużycie paliwa jest dla wielu kierowców niezwykle ważnym czynnikiem przy wyborze auta. Dlatego zebrałem dziewięć najoszczędniejszych aut według raportów spalania serwisu AutoCentrum. Wprowadzane tam dane pochodzą wprost od użytkowników aut. Ranking uwzględnia raporty, które składają się co najmniej z kilku wpisów. Należy pamiętać, że są to średnie wyniki, co oznacza, że zużycie paliwa w danym aucie może być zarówno wyższe, jak i niższe – w zależności od warunków.

1 / 9

Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 99 KM - 4,3 l/100 km

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus© Autokult | Rafał Warecki

Mimo nazwy, C4 Cactus wcale nie był crossoverową wersją C4, bowiem pod poniesionym nadwoziem kryły się komponenty z C3. 1,6-litrowego diesla BlueHDi montowano jednak chętnie u większości przedstawicieli koncernu PSA. W wersji 99-konnej zapewniał niezłą dynamikę, bo setka pojawiała się na zegarach już po 10,7 s. A do tego świetne zużycie paliwa, które według użytkowników wynosi średnio 4,3 l/100 km.

2 / 9

Opel Corsa A 1.5 D 50 KM - 4,3 l/100 km

Opel Corsa
Opel Corsa© Autokult | Opel Automobile GmbH

Ex aequo z citroënem zestawienie otwiera najstarszy okaz w tym rankingu. Wówczas nikomu nie śniły się DPF-y, a niejeden wysokoprężny silnik przepracował część swojego życia na zwykłym oleju. Niewielką moc wolnossącego, 1,5-litrowego diesla od Isuzu ratowała niska masa, która wynosiła nieco ponad 700 kg. Jak określił to jeden z użytkowników: "taniej jeździ się tylko rowerem i komunikacją".

3 / 9

Nissan Note II 1.5 dCi 90 KM - 4,2 l/100 km

Nissan Note
Nissan Note© Autokult | Rafał Warecki

Nissan Note II jest jednym z wielu korzystających z silnika 1.5 dCi od Renault. Debiutujący przeszło 20 lat temu przechodził szereg modyfikacji i dziś można go spotkać nawet pod maską… mercedesa. Mimo zmian, nie stracił swojego najważniejszego i najmocniejszego atutu – niskiego zużycia paliwa, które według użytkowników wynosi średnio 4,2 l/100 km.

4 / 9

Hyundai i10 1.1 CRDi 75 KM - 4,2 l/100 km

Hyundai i10
Hyundai i10© Autokult | Mariusz Zmysłowski

Nikt nie powinien być zaskoczony, że w tym rankingu dominują wysokoprężne silniki w stosunkowo niewielkich autach. Dziś jednak tak mały diesel w typowo miejskim samochodzie byłby nie do pomyślenia. 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra nie grzeszył ani kulturą pracy, ani dynamiką (75 KM i 153 Nm), ale spalaniem – już tak.

5 / 9

Renault Clio IV Grandtour 1.5 dCi 90 KM - 4,1 l/100 km

Renault Clio Grandtour
Renault Clio Grandtour© Autokult | Piotr Piechocki

Ten sam silnik co we wcześniej wspomnianym nissanie, ale spalanie jeszcze niższe. 1,5-litrowy diesel od Renault potrafił sprawić, że wizyty na stacji benzynowej były naprawdę rzadkie. Co więcej, według danych homologacyjnych jednostka emitowała jedynie 95 g/km CO2, czyli tyle, ile wynosi limit wprowadzony dopiero w zeszłym roku.

6 / 9

Seat Ibiza IV SportTourer 1.2 TDI 75 KM- 4,0 l/100 km

Seat Ibiza ST
Seat Ibiza ST© Materiały prasowe | Seat

1,2-litrowy TDI nie był ani tak popularny, ani tak trwały jak 1.9 TDI, niemniej potrafił zdziałać cuda pod kątem zużycia paliwa, mimo że 3-cylindrowa, 75-konna jednostka nie zapewniała porywającej dynamiki (prawie 14 s do setki). Niektórych może jednak zawieść fakt, że 1.2 TDI z serii EA189 był jednym z bohaterów afery dieselgate.

7 / 9

Smart Fortwo 0,8 CDI 41 KM- 3,9 l/100 km

Smart ForTwo
Smart ForTwo© Materiały prasowe | Smart

Choć wiele osób nie widzi w smarcie sensu, a niektórzy uważają go za skrajnie niebezpiecznego, był idealnym miejskim narzędziem, które świetnie znosiło wszelkie testy zderzeniowe dzięki specjalnej budowie. Ze skromną długością 2,5 metra mieścił się w równoległym miejscu parkingowym… prostopadle. Diesel w smarcie uchodził za silnik trwalszy niż wersje benzynowe, a jak widać, dodatkowo odwdzięczał się niższym zużyciem paliwa.

8 / 9

Audi A2 1.2 TDI 3L 61 KM- 3,9 l/100 km

Audi A2 3L
Audi A2 3L© Materiały prasowe

Ten silnik pochodzi z wcześniejszej serii EA188, co oznacza, że afera dieselgate go nie dotyczyła. Jego zadaniem było uzyskanie spalania na poziomie 3 l/100 km. A2 3L różnił się od innych wersji m.in. zautomatyzowaną skrzynią, systemem start-stop, specjalnymi oponami z aluminiowo-magnezowymi felgami czy zaledwie 20-litrowym bakiem (by paliwo nie zwiększało masy). Lżejsze jest także zawieszenie (aluminium), tylna kanapa nie była dzielona, a z listy opcji skreślono m.in. szyberdach. Jak widać, słusznie. Ciekawostka: Audi A2 3L emitowało zaledwie 81 g/km CO2.

9 / 9

Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L 61 KM - 3,8 l/100 km

Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo© Materiały prasowe | Volkswagen

Oto zwycięzca zestawienia. Ten sam silnik co w A2 zamontowano pierwotnie pod maską Volkswagena Lupo. Jak twierdzą użytkownicy, na co dzień uzyskują oni jeszcze lepsze rezultaty, mimo że Lupo wyróżnia się nieco gorszym współczynnikiem oporu powietrza (0,29) względem A2 3L (0,25). Lupo 3L był pierwszym seryjnie produkowanym autem ze średnim spalaniem na poziomie 3 l/100 km. Volkswagenowi udało się obniżyć masę Lupo 3L względem zwykłego modelu o 150 kg, między innymi dzięki zastosowaniu aluminium i magnezu w poszczególnych częściach, a także zamontowaniu cieńszych szyb.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)