Tajemnicza kratka w aucie. Jeśli ją zauważysz, to nie ruszaj
Podczas przeglądu wnętrza samochodu, można natknąć się na wiele elementów, które mogą wydawać się nieco tajemnicze. Na przykład może zauważyć pewne plastikowe elementy wystające z deski rozdzielczej czy też kratki umieszczone w różnych częściach kokpitu. Wszystko to może wywołać pytania, zwłaszcza ze strony młodszych pasażerów, którzy mogą być ciekawi, do czego służą te elementy. Dlatego warto znać odpowiedzi na takie pytania.
10.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:56
Jednym z takich elementów jest kratka, którą można znaleźć w różnych miejscach deski rozdzielczej. W zależności od jej lokalizacji może pełnić różne funkcje. Na przykład, te umieszczone na górze, blisko lampki, zazwyczaj kryją za sobą mikrofon. Inne, takie jak te znajdujące się przy kolumnie kierowniczej lub na środku panelu centralnego, mają inne zastosowanie.
W większości przypadków, za kratką znajduje się czujnik temperatury wewnętrznej. Jest to element, który współpracuje z automatyczną klimatyzacją w samochodzie. Czujnik ten zbiera informacje o temperaturze w kabinie i przekazuje je do sterownika klimatyzacji. Dzięki temu, jeśli wybierzesz tryb automatyczny, sterownik będzie mógł odpowiednio dostosować intensywność pracy układu klimatyzacji. W tym procesie swoją rolę odgrywa również czujnik natężenia promieni słonecznych, który zazwyczaj znajduje się na desce rozdzielczej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy kratka, którą widzisz, kryje za sobą czujnik temperatury, jest na to prosty sposób. Za kratką powinien znajdować się mały wentylatorek. Jeśli więc przyłożysz do kratki mały i lekki kawałek papieru, powinien on się utrzymać. Pamiętaj jednak, aby nie zakrywać kratki na dłuższy czas, ani nie przyklejać do niej niczego. W przeciwnym razie klimatyzacja może nie działać prawidłowo.
Ciekawostką może być fakt, że czasem identyczną kratkę można znaleźć także w samochodzie, który nie jest wyposażony w automatyczną klimatyzację. Może to wynikać z faktu, że dla producenta samochodu jest po prostu tańsze, aby produkować jeden wzór danego elementu (w tym przypadku z kratką), niż tworzyć dwa różne wzory.