Mercedes-Benz GL X164

Generacja
Mercedes-Benz GL X164

Mercedes GL został zaprojektowany głównie z myślą o amerykańskim rynku i tam też jest produkowany (Tuscaloosa, w stanie Alabama). Jego premiera odbyła się na North American International Motor Show w styczniu 2005 roku. Debiut europejski nastąpił w 2006 roku.

GL jest obecnie największym SUV-em w gamie producenta ze Stuttgartu. Początkowo planowano, że zastąpi on klasę G, ale do tego nie doszło ze względu na sprzeciw entuzjastów klasycznego modelu. GL jest mocno spokrewniony technologicznie z ML-em, właściwie można powiedzieć, że jest jego większą, siedmioosobową wersją. W roku 2009 przeprowadzono facelifting tego modelu - zmodyfikowano zderzaki, atrapę chłodnicy, lampy przednie i tylnie.

O tym, że GL miał być sprzedawany tylko na nowym kontynencie, świadczą jego budzące respekt rozmiary: 5088 mm długości, 1920 mm szerokości i 1840 mm wysokości. Rozstaw osi to 3075 mm. Mimo pokaźnych rozmiarów udało się uzyskać stosunkowo niski współczynnik oporu powietrza równy Cx = 0,37.

Wnętrze nie rozczarowuje. W każdym rzędzie siedzeń podróżuje się komfortowo. Można też wykorzystywać dwa fotele dostępne w wyposażeniu seryjnym, które sprytnie schowano w podłodze bagażnika. Są one niewiele mniej komfortowe od pozostałych miejsc siedzących. Kiedy są jednak złożone, do dyspozycji jest przepastny bagażnik (1240 l), a po złożeniu tylnej kanapy można wykorzystać przestrzeń ładunkową, której nie powstydziłby niejeden pojazd dostawczy - 2300 l.

600 kg dopuszczalnej ładowności robi wrażenie. Nikt zapewne nie będzie przewoził tym autem dwóch lodówek – szkoda byłoby uszkodzić któryś z efektownych paneli drzwiowych. Spasowanie i jakość tych elementów to najwyższa liga. Rozkład przycisków na desce rozdzielczej nie został dobrze przemyślany, ale za to zegary są bardzo czytelne i nie można mieć do nich zastrzeżeń. Fotele cechują się idealnym wyprofilowaniem i twardością - w sam raz na dalekie trasy.

Dwustopniowo napełniane poduszki czołowe, boczne systemy Neck-Pro, kurtyny powietrzne sięgające nawet trzeciego rzędu siedzeń - niektóre z tych opcji znajdują się na liście drogiego wyposażenia dodatkowego, jednak podstawowa wersja GL jest niemal kompletnie uzbrojona. Na pokładzie są m.in.: drewniane wykończenie, tempomat, automatyczna klimatyzacja, system elektrycznego składania trzeciego rzędu foteli, panoramiczny dach czy funkcja Pre Safe, która przygotowuje pasażerów i samochód do nieuniknionej kolizji, napinając pasy bezpieczeństwa, domykając okna i samoczynnie wyhamowując samochód.

GL ma dobre hamulce, skutecznie zatrzymujące to ważące 2355 kg auto. Do tego regulowane, pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z kilkoma trybami pracy i systemem tłumienia drgań. Za jego pomocą można również w razie potrzeby zwiększyć prześwit samochodu do 307 mm. W takim ustawieniu jest on w stanie pokonać zbiorniki wodne o głębokości do 60 cm.

W gamie silnikowej są zarówno silniki benzynowe, jak i dieslowskie, jednak ciekawsze są te drugie ze względu na pokłady niutonometrów dostępne już od najniższych obrotów. Pozwala to na jazdę taką, jaką uwielbia ten model - spokojną i dostojną, a przy okazji względnie ekonomiczną (na autostradzie możliwe jest do osiągnięcia spalanie 10 l/100km). Silniki benzynowe urzekają kulturą pracy i elastycznością, ale spalanie co najmniej drażni. Słabszy diesel 350 CDI rozwija moc 224 KM, a mocniejszy 450 CDI - 306 KM. Motory benzynowe to widlaste ósemki: 4,7 l i 5,5 l, generujące odpowiednio 340 KM i 388 KM. Po faceliftingu wprowadzono do gamy dodatkowe jednostki: 350 BlueTec (211 KM) i 350 CDI BlueEFFICIENCY (265 KM).

W każdym wariancie mocy GL jest wyposażony w siedmiobiegową skrzynię automatyczną 7G-Tronic z systemem Direct Select, umożliwiającym zmianę biegów za pośrednictwem manetek przy kierownicy. Każdy ma również napęd na wszystkie koła 4MATIC, dzięki któremu - w odróżnieniu od większości konkurentów klasy SUV premium - świetnie sprawdza się w terenie. W takich warunkach przydaje się na przykład blokada tylnego mostu czy system DSR, kontrolujący prędkość auta podczas zjeżdżania ze wzniesień. Zainstalowano także systemy wspomagające jazdę z przyczepą (Trailer Stability Control).

4.41
Ocena na postawie 27 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
ModelMercedes-Benz GL-Klasa
Produkcja od2006
Produkcja do2009

Inne generacje Mercedes-Benz GL-Klasa

Inne modele Mercedes-Benz

Oceny użytkowników (1)

Mercedes-Benz GL X164: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Frankfurt 2019: Mercedes-Benz GLB imponuje przestronnością

... Mercedes GLB zadebiutował wirtualnie na kilka tygodni przed salonem we Frankfurcie. Teraz przyglądamy mu się dokładniej. To bardzo praktyczny SUV, który jako jedno z niewielu aut w swoim segmencie ... GLB nie jest może najpiękniejszym modelem w ...

miesiąc temu

Mercedes-Benz Polska z nowym prezesem. Stworzył m.in. MBUX

... Wolfgang Karl Bremm zostanie nowym prezesem Mercedes-Benz Polska oraz dyrektorem zarządzającym dywizją samochodów osobowych w Europie Centralnej. Zajmie miejsce Marca Boderke, który po trzech latach pracy wróci do centrali w Stuttgarcie. ... ...

4 miesiące temu

Wypadek na trasie S7. Trzy nowe Mercedesy spadły z lawety

... Na trasie S7 w miejscowości Widów niedaleko Grójca doszło do wypadku z udziałem dwóch ciężarówek. Jedna z nich przewoziła nowe auta marki Mercedes. Trzy z nich spadły z lawety i zostały poważnie uszkodzone. ... ją zestawu. ...

4 tygodnie temu

Nowy Mercedes-AMG C63 będzie czterocylindrową hybrydą?

... , całkowicie zmieniając dotychczasowe oblicze AMG. Sportowy oddział Mercedesa, który poza najmniejszymi, kompaktowymi modelami słynął ze stosowania potężnych silników V8 (dawniej także V12), przerzuci ... modeli Mercedesa. A jeszcze niedawno ...

wczoraj

Nowy Mercedes GLS: naszpikowana gadżetami alternatywa dla limuzyny

... Nauczyłem się, że do haseł promujących samochody trzeba często podchodzić z przymrużeniem oka. Dlatego też, gdy przeczytałem, że nowy Mercedes GLS to "Klasa S wśród SUV-ów", zwątpiłem. Miałem rację. Nowy SUV jest lepszy niż legendarna już ...

4 miesiące temu

Mercedes klasy G od Carlex Design. Polacy dają radę

... Carlex Design to polski specjalista od samochodowych wnętrz, słynący z uwielbienia dla luksusowych pojazdów terenowych oraz SUV-ów. Tym razem na warsztat trafił Mercedes klasy G, na bazie którego powstała specjalna edycja 40 years of G-Class. ...

3 tygodnie temu

Używany Mercedes GL (X164) [awarie i problemy]

... Jeszcze dekadę temu na światowych rynkach było niewiele luksusowych SUV-ów o rozmiarach małej ciężarówki. Zmienił to Mercedes, który opracował masywny model GL. To jedno z pierwszych tak dużych luksusowych aut dostępnych nie tylko w USA, ale też ...

dawno temu

Vision Mercedes Simplex: współczesny hołd dla modelu z 1901 roku

... się podstawą dla motoryzacji, którą znamy do dziś. Mercedes postanowił odświeżyć pamięć o tym wyjątkowym pojeździe przy pomocy konceptu Simplex. ... z przodu to najbardziej rozpoznawalne cechy tego modelu. Grubo po ponad wieku został on ...

miesiąc temu

Mercedes-Benz EQC wyceniony. Jest tańszy od konkurentów

... W pełni elektryczny Mercedes EQC trafił na polski rynek i już znamy jego cenę. Jest konkurentem Audi e-trona oraz Jaguara I-Pace'a – samochodu roku Wirtualnej Polski. ... Mercedes-Benz EQC korzysta z elektrycznego układu napędowego z dwoma ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie