Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Toyota Prius 2 generacji

Generacja
Toyota Prius 2 generacji

Prius to pierwszy masowo produkowany hybrydowy samochód osobowy sprzedawany na całym świecie. Jego wytwarzanie Toyota Motor Corporation rozpoczęła w 1997 roku i od tamtego momentu wypuściła już trzy generacje tego auta.

Przy wdrażaniu Priusa II do produkcji Toyota zgłosiła aż 50 patentów dotyczących konstrukcji samochodów hybrydowych.

Druga seria Priusa zewnętrznie znacznie różniła się od poprzednika. Oznaczony symbolem NHW20 pojazd miał jednobryłowe nadwozie zamiast trójbryłowego. Charakterystyczna dla tego samochodu karoseria nie była jednak ładna. Niektórzy dziennikarze naśmiewali się nieco, że chyba przy okazji projektowania Priusa II Toyota zapomniała skorzystać z usług działu designu. Auto rzeczywiście było dość pokraczne i kanciaste, tak jakby projektował je domorosły designer. Tyle że stylistyka w przypadku Priusa nie była najważniejsza. Udało się natomiast uzyskać dość niski, bo wynoszący 0,26 współczynnik oporu powietrza.

Warto jeszcze wspomnieć o wnętrzu, które wyglądało znacznie lepiej niż nadwozie. Zastosowano w nim elektroniczne wyświetlacze informujące kierowcę o zasięgu auta, trybie włączonego napędu i kilku innych parametrach. Materiały użyte do wykończenia kabiny pasażerskiej nie były najwyższej jakości. Do tego nie spasowano ich tak, jak można by się spodziewać po cenie Priusa. Fotele co prawda były duże i wygodne, ale z tyłu brakowało miejsca na nogi, co odczuwali przede wszystkim wysocy pasażerowie.

Na pokładzie tej Toyoty wyposażenie seryjne obejmowało dwie czołowe i boczne (na wybranych rynkach) poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzację, ABS, ESP, elektrycznie sterowane szyby itd.

Nowoczesna konstrukcja Priusa i materiały wysokiej jakości, a także systemy bezpieczeństwa sprawiły, że w testach zderzeniowych auto wypadało dobrze. Zarówno Euro NCAP, jak i National Highway Traffic Safety Administration oraz Insurance Institute for Highway Safety oceniły poziom bezpieczeństwa Priusa na cztery z pięciu możliwych gwiazdek. Warto przy tym dodać, że według zasad Euro NCAP ta Toyota przeszła czołowy test zderzeniowy na piątkę.

Toyota Prius oczywiście wyróżnia się tym, że ma nietypowy i rozbudowany układ napędowy. Pierwszym źródłem zasilania jest normalny spalinowy benzynowy silnik pracujący według obiegu Atkinsona. Cykl ten polega na znacznym opóźnieniu zamknięcia zaworów podczas suwu sprężania, dzięki czemu suw ten jest krótszy. Co prawda odbija się to na mocy, która jest niższa niż w przypadku cyklu Otto (zwykłe silniki benzynowe), jednak w ten sposób udaje się zmniejszyć ilość zużywanego paliwa. Cieplna jednostka napędowa ma objętość skokową 1,5 l i osiąga moc 76 KM przy 5000 obr./min.

Do tego pod podłogą znajdowały się baterie niklowo-wodorkowe o mocy 21 kW, co odpowiadało 28 KM, silnik elektryczny o mocy 50 kW (67 KM) i momencie obrotowym 400 Nm, prądnica i bezstopniowa zautomatyzowana przekładnia. Napęd realizowany był przez koła przedniej osi. Łączna moc maksymalna wynosiła 111 KM.

Toyota szacowała, że trwałość baterii wynosi co najmniej 240 000 km, i dawała gwarancję na 160 000 km lub 8 lat użytkowania auta.

Prius miał kilka trybów pracy. Po uruchomieniu silnik spalinowy pozostawał wyłączony, a jednostka elektryczna była w gotowości do pracy. Przy niskich prędkościach i spokojnej jeździe pracował tylko motor elektryczny, który pobierał prąd z baterii. Przy jeździe z wyższymi prędkościami lub przy przyspieszaniu uruchamiał się też silnik spalinowy, który napędzał prądnicę. Ta z kolei oddawała energię do silnika elektrycznego.

Wóz nie był tani i często narzekano, że oferuje w codziennym użytkowaniu niewiele jak za takie pieniądze (chodziło głównie o komfort jazdy), ale trzeba podkreślić, że lwią część ceny stanowił napęd hybrydowy.

Prius II produkowany był przez siedem lat, do 2009 roku, kiedy zastąpił go nowszy model.

4.61
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Prius
Produkcja od2003
Produkcja do2009

Wybrane wersje Toyota Prius 2 generacji

Inne generacje Toyota Prius

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (2)

Toyota Prius 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Toyota Prius w roli Ferrari, czyli kolejny popis japońskiego tunera

... Japońskie hybrydy najwyraźniej mają więcej wspólnego z włoskimi supersamochodami, niż mogłoby nam się wydawać. Udowadnia to firma tuningowa Albermo, która przerobiła już Toyotę RAV4 na Lamborghini Urusa, a Priusa upodobniła do Ferrari. ... Było ...

3 miesiące temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Toyota Proace Verso może być kamperem. Wystarczy 20 minut

... Toyota dołącza do grona producentów oferujących kempingowe wersje swoich modeli. Mowa o Proace Verso dostępnym z opcjonalną zabudową Kamper Tour Box. To rozwiązanie pozwalające zamienić osobowe wydanie modelu w wygodny dom na kółkach w zaledwie ...

4 dni temu

Toyota zaprezentowała nowe logo. Zmiany są kosmetyczne

... , którego dokonała Toyota, jest bardzo podobna do ruchu, jaki już wcześniej wykonał Volkswagen, a niedawno również Nissan. Pierwszym samochodem, który zostanie zaprezentowany po zmianie logo Toyoty, będzie czwarta generacja miejskiego Yarisa. ...

3 tygodnie temu

Używana Toyota Prius III w pigułce. Idealna alternatywa dla diesla

... Nie stać cię na nową hybrydę, a chciałbyś mieć takie auto w miarę młode i bezawaryjne? Toyota Prius III wydaje się być ideałem. Sprawdzamy, czy to dobra propozycja. ... Roczniki: 2009-2015 Ceny rynkowe: 30 000-60 000 zł Awaryjność: niska Koszty ...

dawno temu

Toyota Prius TRD. Japoński misz-masz

... Hybryda po tuningu? Dlaczego nie? Istnieje przecież wiele sportowych, mocnych aut hybrydowych. Niestety Toyota Prius zdecydowanie do nich nie należy. Nie przeszkodziło to jednak japońskim specjalistom w przeprowadzeniu kilku modyfikacji. ... TRD ...

dawno temu

Używana Toyota Auris I w pigułce: pewna jak śmierć i podatki

... Kiedy nie wiesz co kupić za 20 tys. zł, a chcesz mieć dobre auto, które się nie zepsuje, wybierz Toyotę Auris. Może i jest nudna, nie cieszy niczym szczególnym, ale to pewniak jak mało który. Lepsza od Golfa? Zdecydowanie. ... Silniki benzynowe ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie