Toyota Yaris

Model
Toyota Yaris Zobacz 16 zdjęć

Toyota Yaris I

Yaris to model małego samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation od 1999 roku. Od momentu prezentacji Toyota przedstawiła już trzy generacje Yarisa.

Pierwszy model Yarisa zadebiutował w 1999 roku, a jego zadaniem było zastąpienie wysłużonej wtedy, ale nadal popularnej Toyoty Starlet. Na większości rynków azjatyckich, w tym w Japonii, Yaris z nadwoziem hatchback nazywany była Vitz lub Echo. Samochód wytwarzano w Japonii i we Francji (wersja na Europę).

Yaris to wóz znany przede wszystkim jako auto z nadwoziem hatchback. Miało ono troje lub pięcioro drzwi. Na innych kontynentach Toyota produkowała jednak także odmianę coupé i 4-drzwiowego sedana. Samochody te nosiły nazwy Echo Sedan, Echo Coupé, Vios i Platz (w zależności od rynku).
Hatchback miał charakterystycznie wyglądającą karoserię o długości około 3,6 m. Z przodu i z tyłu styliści zdecydowali o zastosowaniu dużych, łatwo widocznych świateł. Sedan i coupé miały oczywiście inne przody i tyły z inaczej ukształtowanymi i mniejszymi reflektorami przednimi i zespolonymi lampami z tyłu.

Hatchback mieścił w środku pięć osób. O ile z przodu nawet wysokie osoby mogły znaleźć dla siebie optymalną pozycję, szczególnie na fotelu pasażera, o tyle na tylnej kanapie brakowało miejsca przede wszystkim na nogi. Należy jednak zauważyć, że i tak Toyota zastosowała inne ustawienie i wysokość siedzisk (wyżej) niż w większości małych samochodów z tamtego okresu, dzięki czemu pasażerowie potrzebowali mniej przestrzeni na nogi.

Deska rozdzielcza i inne elementy wnętrza zaprojektowano typowo pod kątem kobiet. Ciekawostką było nietypowe ustawienie prędkościomierza. Materiały wykorzystane do obicia deski rozdzielczej były twarde i szare, jednak nie odbiegały specjalnie od tych stosowanych w produktach konkurencji. Za to wszystkie części całkiem nieźle spasowano. Toyota też pomyślała o dobrym wyciszeniu wnętrza. Na tle aut innych firm Yaris wypadał bardzo dobrze pod tym względem.

Nowoczesna konstrukcja sprawiła, że Yaris w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP uzyskał bardzo dobry wynik czterech na pięć możliwych do osiągnięcia gwiazdek. W wyposażeniu podstawowym Yarisa znajdowała się poduszka powietrzna dla kierowcy i system przeciwblokujący koła podczas hamowania (ABS).

Pod maską Yarisa instalowano cztery jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Podstawowym był motor 1-litrowy o mocy 65 KM (potem, po liftingu 68 KM). Kolejny silnik miał 1,3 l objętości skokowej i moc 86 KM. W późniejszym czasie został on zastąpiony zmodernizowaną wersją mocniejszą o 1 KM. Największą jednostką napędową był agregat o objętości skokowej 1,5 l i mocy 106 KM. Montowano go w sportowej odmianie Yarisa. Najmniej paliwa spalała 1,4-litrowa jednostka dieslowska D4-D o mocy maksymalnej 75 KM.

Yaris, jak większość samochodów małych, wyposażony był w napęd na przednie koła, a kierowca miał do wyboru jedną z dwóch skrzyń biegów (w zależności od rynku i wersji silnikowej). Podstawową była 5-biegowa manualna skrzynia, a w opcji znajdował się 4-biegowy automat.

W 2001 roku na bazie Yarisa Toyota opracowała mikrovana o nazwie Yaris Verso. Z kolei rok później produkcja Yarisa pierwszej generacji ruszyła w Chinach i trwa tam nadal. Zakończenie wytwarzania w głównych fabrykach Toyoty przypadło na rok 2005.

Yaris jest obecnie uważany za samochód o niskiej awaryjności. Najczęściej występują w nim problemy z zawieszeniem, w którym wymienia się zwykle łączniki stabilizatora i amortyzatory. W niektórych egzemplarzach dochodzi do uszkodzeń synchronizatorów w skrzyni biegów, a także do przecieków wody do bagażnika w wyniku luzowania się tylnych świateł. Po wielu latach eksploatacji dają się we znaki niezbyt wysokiej jakości tworzywa sztuczne zastosowane we wnętrzu, które potrafią pękać.
Ogółem Toyota sprzedała 1,2 mln egzemplarzy modelu Yaris pierwszej generacji.

Toyota Yaris II

Po sześciu latach produkcji Toyota wymieniła model Yaris I generacji na nowsze auto. Samochód zadebiutował już w 2005 roku, ale w Polsce dostępny był dopiero rok później. Na rynku japońskim pozostawiono nazwę Vitz.

Ponownie Japończycy zdecydowali się na produkcję 4-drzwiowego sedana, jednak zrezygnowali z wytwarzania dwudrzwiowego coupé, które w poprzedniej generacji cieszyło się bardzo małym wzięciem.

Nowa Toyota Yaris znacznie urosła w stosunku do poprzedniczki. Długość samochodu zwiększyła się o ponad 100 mm, co znacząco przełożyło się na ilość miejsca w środku. Większe nadwozie, mimo że wyglądało dużo nowocześniej niż w przypadku poprzedniczki, to jednak stylem nawiązywało do niej choćby dużymi przednimi i tylnymi światłami.

W kabinie pasażerskiej miejsca było znacznie więcej niż w aucie z pierwszej serii. Toyota ponownie zastosowała rozwiązanie z wysoko położonymi siedziskami, przez co pozycja i za kierownicą, i na tylnej kanapie przypomina tę, którą ma osoba siedząca na domowym krześle. Przekłada się to na mniejszą przestrzeń wymaganą do wygodnego postawienia nóg, co jest ważne szczególnie z tyłu, gdzie miejsca jest rzeczywiście niewiele. Nie można było za to narzekać na ilość przestrzeni nad głowami. Dobra była też widoczność z samochodu.

Nieco gorzej za to prezentowały się materiały tapicerskie użyte do obicia foteli. Były nietrwałe i łatwo ulegały uszkodzeniu. Podobnie z tworzywami na desce rozdzielczej i drzwiach. Twarde plastiki były nieprzyjemne w dotyku i łatwo się rysowały. Warte podkreślenia jest to, że elementy spasowano całkiem starannie.

Po raz drugi Toyota zdecydowała się na zastosowanie w Yarisie prędkościomierza i obrotomierza umieszczonych po środku deski rozdzielczej. W zależności od rynku i wersji niektóre modele miały klasyczne zegary, a niektóre ciekłokrystaliczne.

W wyposażeniu standardowym samochodu znalazły się dwie poduszki powietrzne (czołowe) dla kierowcy i pasażera oraz system przeciwblokujący koła podczas hamowania ABS. Wśród elementów wyposażenia dodatkowego widniały boczne poduszki powietrzne, ASR, manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane lusterka i większe aluminiowe koła.

W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Yaris drugiej generacji osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek, potwierdzając tym samym, że jest samochodem bardzo bezpiecznym, mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych.

Yaris II napędzany był pięcioma różnymi silnikami, z czego cztery były jednostkami benzynowymi. Najmniejsza z nich o objętości skokowej zaledwie 1 l była znana z poprzedniego modelu. Silnik ze zmiennymi fazami rozrządu miał moc 69 KM. Znacznie lepsze osiągi małemu japończykowi gwarantował 1,3-litrowy motor wyposażony w system zmiennych faz rozrządu zarówno na zaworach dolotowych, jak i wydechowych. Miał on bowiem moc 101 KM. O 2 KM więcej miał silnik o objętości skokowej 1,5 l, a jednostka 1,8-litrowa montowana w wersji TS rozwijała moc 132 KM.

Yaris drugiej serii, jak prawie każdy mały wóz, miał napęd na przednie koła, a moc do kół wędrowała przez jedną z czterech skrzyń biegów. W zależności od tego, jaki motor znajdował się w samochodzie, montowano 5- lub 6-biegową skrzynkę manualną albo 4-biegową lub 5-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Produkcja Toyoty Yaris trwała do 2010 roku i ponownie japoński wytwórca sprzedał mnóstwo egzemplarzy tego małego samochodu. W 2010 roku pojawił się nowy model o tej samej nazwie.

Toyota Yaris III

W 2010 roku w Jokohamie w Japonii firma Toyota zaprezentowała trzecią generację niezwykle popularnego modelu Vitz. Wkrótce auto pod nazwą Yaris trafiło też do krajów zachodniej Europy. W Polsce nowy Yaris pojawił się w 2011 roku, w Australii w połowie tego samego roku, a najpóźniej, bo w czwartym kwartale 2011 roku, w Stanach Zjednoczonych i całym kontynencie amerykańskim. Yaris trzeciej generacji jest wytwarzany w Japonii, Chinach, Indonezji, Francji (wersja europejska), Tajlandii i na Taiwanie.

Obecnie auto jest dostępne tylko w wersji z nadwoziem hatchback o trojgu lub pięciorgu drzwi. Być może w późniejszym czasie pojawi się także sedan. Z zewnątrz mała Toyota wygląda bardzo atrakcyjnie. Szczególnie dobre wrażenie robi przód z dużymi światłami. Samochód nie przypomina już małej zabawki i zyskał wyraźnie na charakterze.

Yaris jest też znowu sporo większy. Kontynuując tendencję wzrostową z poprzedniego modelu, producent powiększył nowy samochód wzdłuż o około 10 cm. Powiększono też rozstaw osi, co przełożyło się na więcej przestrzeni na nogi wewnątrz auta.

Zajęcie miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu nie stanowi żadnego problemu. Nieco uciążliwości z siadaniem na tylnej kanapie można mieć w wersji 3-drzwiowej, ale to przypadłość wszystkich tego typu samochodów. Nawet wysokie osoby nie będą mogły narzekać na ilość miejsca na nogi i nad głowami na przednich fotelach. Z tyłu zabraknie nieco przestrzeni tylko najwyższym pasażerom w przypadku, gdy przednie siedzenia zostaną maksymalnie odsunięte do tyłu.

W Yarisie III siedzi się w podobny sposób jak w dwójce, a więc w wyprostowanej pozycji. Przyczyną tego stanu rzeczy jest wysoko umiejscowione siedzisko. Dzięki temu jednak oszczędzane jest miejsce na nogi.

Wreszcie producent zrezygnował z kontrowersyjnego umieszczania prędkościomierza i obrotomierza na środku deski rozdzielczej. Obecnie zegary te znajdują się na swoim miejscu, czyli za kierownicą. Na środku jest za to miejsce dla radia. Nie ma tradycyjnej konsoli środkowej, dzięki czemu odnosi się wrażenie, że samochód jest większy niż w rzeczywistości.

Pojazd jest w Polsce sprzedawany w pięciu konfiguracjach wyposażenia. Już w podstawowej Terra w standardzie są dwie czołowe i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD czy elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka oraz radio. W bogatszych wersjach dochodzą kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa dla kierowcy, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, ESP, ASR czy nawet kamera cofania.

W czołowym teście zderzeniowym Euro NCAP Toyota Yaris III osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek. To potwierdzenie, że samochód jest nowoczesny w dziedzinie bezpieczeństwa i mimo swoich stosunkowo niewielkich rozmiarów gwarantuje dobrą ochronę pasażerom w razie kolizji.

W tej chwili w Polsce Yarisa można kupić z trzema silnikami. Najmniejszy z nich ma objętość skokową 1,0 l i jest sprzęgnięty z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Motor generuje moc 69 KM i moment obrotowy 93 Nm. Znacznie lepszą dynamikę zapewnia wersja z jednostką o objętości 1,3 l, którą zaopatrzono w system zmiennych czasów otwarcia zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Ten silnik ma 99 KM mocy i 125 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podstawową skrzynią biegów w tej odmianie jest 6-biegowa ręczna skrzynia, ale w modelu z pięciorgiem drzwi można zamówić też zautomatyzowane urządzenie bezstopniowe Multidrive S.

Trzecim motorem jest silnik wysokoprężny. To dobrze znana z poprzednika jednostka D4-D o objętości skokowej 1,4 l, którą wyposażono w bezpośredni wtrysk oleju napędowego. Agregat ma moc 90 KM, a jego moment obrotowy sięga 205 Nm w zakresie od 1800 do 2800 obr./min.
W każdej wersji silnikowej Yaris jest napędzany na przednie koła.

W 2012 roku Toyota planuje debiut Yarisa HSD, czyli pierwszej hybrydy w segmencie B. Będzie to wóz wyposażony 1,5-litrowy silnik spalinowy i jednostkę elektryczną. Oba będą rozwijać łączną moc 100 KM.

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Generacje Toyota Yaris

Inne modele Toyota

Toyota Yaris: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie