Toyota Prius 3 generacji

Generacja
Toyota Prius 3 generacji

Od 2009 roku w produkcji znajduje się trzecia seria Toyoty Prius.

Z zewnątrz wóz przypomina co prawda poprzedniczka, bo nadal ma nadwozie jednobryłowe typu liftback, ale ogólnie prezentuje się dużo ładniej. Tym razem więcej do powiedzenia mieli styliści Toyoty, którzy tu i ówdzie dodali kilka upiększających karoserię detali. Wreszcie przednie i tylne światła nie są nudne jak flaki z olejem. Poza tym dzięki różnym zabiegom designerskim Prius sprawia wrażenie samochodu lżejszego od poprzednika.

W porównaniu z Priusem II w nowym aucie zyskało także wnętrze. Fotele są większe i znacznie wygodniejsze, a z tyłu jest odrobinę więcej miejsca niż w starszym wozie. Na uwagę zasługuje też nowocześnie wyglądająca deska rozdzielcza, która płynnie przechodzi w tunel środkowy. Największy postęp poczyniono w dziedzinie materiałów i jakości wykończenia kabiny, która nie przypomina już pod tym względem tanich samochodów miejskich. Szkoda tylko, że wnętrzu dominuje kolor czarny.
Kierowca ze środka ma całkiem dobrą widoczność dookoła samochodu, jedynie do tyłu obserwację utrudnia belka umieszczona poziomo na tylnej szybie.

Toyota poprawiła też komfort podróży w swojej hybrydzie, przebudowując nieco podwozie. Obecnie auto nie tylko lepiej amortyzuje nierówności na drodze, ale także nie przechyla się tak mocno jak poprzednik na szybko pokonywanych zakrętach.

Oferowany w Polsce Prius dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia wnętrza. Już w najniższym na pokładzie samochodu znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny gazowe dla pasażerów z przodu i z tyłu oraz poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy. Ponadto standardem są: system ABS z EBD, HAC (układ wspomagający pokonywanie wzniesień), ESP, elektrycznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby itd. W opcji dostępny system ACC i PCS. Ten pierwszy to tempomat z systemem automatycznego hamowania w razie zbliżania się do wolniejszego pojazdu, a drugi to system ochrony przedzderzeniowej.

W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP Toyota Prius III osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Napęd w obecnie dostępnym Priusie realizowany jest tak samo jak w starszym wozie. Na pokładzie znajduje się spalinowy silnik, tym razem o objętości skokowej 1,8 l, który rozwija moc maksymalną 99 KM przy 5200 obr./min i moment obrotowy 142 Nm przy 4000 obr./min. Jednostka napędowa ma system zmiennych faz rozrządu i pracuje w cyklu Atkinsona, w którym kosztem niezbyt wysokiej mocy uzyskiwane jest niskie zużycie paliwa.

Do tego zainstalowano jednostkę elektryczną o mocy 59 kW (80 KM), która ma moment obrotowy o wartości 153 Nm. Maksymalna łączna moc układu wynosi 136 KM.

Jest jeszcze bezstopniowa przekładnia obiegowa, prądnica i zestaw baterii magazynujących energię. Energia odzyskiwana jest też w trakcie hamowania pojazdu oraz z zestawu ogniw słonecznych zamontowanych na dachu Toyoty Prius. Napęd w kilku różnych trybach realizowany jest przez koła przednie.

W 2009 roku została wypuszczona seria informacyjna 600 sztuk Priusa Pulg-in Hybrid z nowymi litowo-jonowymi akumulatorami o większej pojemności. Zasięg tego wozu przekracza 800 km na jednym zbiorniku paliwa i bez ładowania. Sprzedaż wersji produkcyjnej rozpocznie się wkrótce.

W 2011 roku przeszedł drobną modernizację, która objęła przede wszystkim listę wyposażeniową samochodu. Z kolei rok wcześniej przedstawiono Priusa v, czyli vana opracowanego na bazie normalnego auta. Ma on o 50% więcej przestrzeni w środku od zwykłej Toyoty Prius.

W Polsce najtańsza wersja Priusa jest przez Toyotę wyceniana na 111 000 zł (stan na 31.03.2012 r.).

4.23
Ocena na postawie 13 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Prius
Produkcja od2009
Produkcja do2011

Wybrane wersje Toyota Prius 3 generacji

Inne generacje Toyota Prius

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (4)

Toyota Prius 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Używana Toyota Prius III w pigułce. Idealna alternatywa dla diesla

... Nie stać cię na nową hybrydę, a chciałbyś mieć takie auto w miarę młode i bezawaryjne? Toyota Prius III wydaje się być ideałem. Sprawdzamy, czy to dobra propozycja. ... Roczniki: 2009-2015 Ceny rynkowe: 30 000-60 000 zł Awaryjność: niska Koszty ...

10 miesięcy temu

Toyota Prius TRD. Japoński misz-masz

... Hybryda po tuningu? Dlaczego nie? Istnieje przecież wiele sportowych, mocnych aut hybrydowych. Niestety Toyota Prius zdecydowanie do nich nie należy. Nie przeszkodziło to jednak japońskim specjalistom w przeprowadzeniu kilku modyfikacji. ... TRD ...

dawno temu

Nowe ceny Mazdy 3. Podstawowy wariant drożeje o 5000 zł

... Podstawowy wariant Mazdy 3, czyli benzynowa wersja 2.0 Skyactiv-G, jest od tego roku droższa o 5000 zł. Natomiast potaniały samochody wyposażone w innowacyjny silnik Skyactiv-X. ... Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM zostaje wycofana z ...

tydzień temu

Nowa Toyota Land Cruiser będzie hybrydą? Wszystko na to wskazuje

... To musiało nastąpić. Toyota będąca jednym z liderów rozwoju technologii hybrydowych zamierza napędzać swoją największą terenówkę właśnie takim napędem. Dziwne, że Japończycy nie zrobili ... Japoński portal motoryzacyjny bestcarweb.jp donosi, że ...

tydzień temu

Tanie auto do sportu: Toyota Celica GT (1994-1999)

... Dawniej rajdowa legenda, dziś powoli zapominane japońskie coupé z lat 90., które coraz trudniej kupić. Toyota Celica jest jedną z lepszych propozycji taniego auta do sportu amatorskiego. Rozmawiałem ... więc szukać Celiki. Okazało się, że kilka ...

3 dni temu

Toyota GR Yaris to samochód sportowy nawiązujący do dawnej Grupy B

... Nie byli pewni, czy w ogóle nazwać go Yaris, bo z tym modelem łączy go wnętrze, ogólny kształt nadwozia, lampy i lusterka. Natomiast technicznie to zupełnie nowe auto, samochód sportowy z krwi i kości, drugi członek rodziny GR po Suprze. A że ma ...

3 tygodnie temu

Toyota Prius z napędem na cztery koła. Trafi również do Polski

... Czy hybrydowa Toyota Prius może być lepsza? Okazuje się, że tak. Właściwie to nie wiadomo po co, ale otrzyma napęd na cztery koła. Jedno jest pewne – będzie jeszcze droższa. ... Na targach Los Angeles Auto Show debiutuje Toyota Prius z napędem ...

dawno temu

Toyota Prius I: samochód, który wyznaczył kierunek w XXI wieku

... Dwadzieścia lat temu był wynalazkiem. Przekombinowanym i zbyt drogim, a do tego brzydkim autem z ryzykownym układem napędowym. Dziś, gdy wszyscy oswoili się z hybrydami, pierwsza Toyota Prius powoli ... drugiej generacji, to nie stało w żadnym ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie