Nissan Murano generacji Z51 jest bezpośrednim następcą produkowanego do 2007 roku modelu Z50. Podobnie jak poprzednik należy do grupy średniej klasy SUV-ów, a jego sprzedaż rozpoczęta w 2008 roku kontynuowana jest do dziś.
Murano drugiej generacji bazuje na płycie podłogowej Nissan D, współdzielonej z modelem Maxima i Altima. Nadwozie w stosunku do pierwszej generacji nie urosło znacząco. Bryła auta mierzy 4788 mm długości, 1882 mm szerokości i 1699 mm wysokości.
Ogólna charakterystyka Murano także nie uległa zmianie. Samochód jest teraz jeszcze bardziej komfortowy i w dalszym ciągu stroni od jazdy w terenie, a jego przeznaczeniu bliżej jest do miejskiego crossovera niż do klasycznej terenówki. Dynamiczna sylwetka, będąca rozwinięciem projektu poprzednika, zyskała zupełnie nowy, agresywny wygląd przedniej i tylnej części nadwozia, pozostała jednak masywna i nadal robi wrażenie solidnej i kompletnej. Pięciodrzwiowe nadwozie, tak jak u poprzednika, mieści 5 dorosłych pasażerów.
Nissan rozwinął paletę silnikową modelu Murano. Dostępny dotychczas jako jedyny w poprzedniej generacji motor przeszedł drobną ewolucję. Z niezmienionej pojemności VQ35DE, wynoszącej tak jak dotąd 3,5 l, dzięki modyfikacjom uzyskano moc 265 KM. Unowocześniona konstrukcja poza większą elastycznością wykazuje się teraz mniejszym apetytem na paliwo. W naturalnym dla auta miejskim środowisku spalanie na poziomie 13 l/100 km jest wynikiem lepszym względem poprzedniego modelu.
Nowością w ofercie, wprowadzoną z myślą o klientach w Europie, jest dostępny od 2010 roku wysokoprężny motor dCi o pojemności 2,5 l, znany z innych konstrukcji koncernu Nissan-Renault. Czterocylindrowy diesel generuje moc 190 KM. Nowością w ofercie modelu Murano jest też możliwość spasowania silników nie tylko z bezstopniową skrzynią CVT, ale także z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Napęd, tak jak do tej pory, przekazywany jest na 2 lub wszystkie koła.
Gruntownie zmieniono wnętrze. Zaprojektowane całkowicie od nowa jest teraz bardziej komfortowe, a użyte materiały i ich spasowanie są jeszcze wyższej jakości. W ofercie pojawiły się kurtyny powietrzne i układ stabilizacji toru jazdy, ale Murano 2 generacji w testach zderzeniowych uzyskało 4 gwiazdki, a nie - tak jak poprzednik - 5. Wynik można poniekąd tłumaczyć coraz bardziej rygorystycznymi normami, a nie pogorszeniem się konstrukcji auta.
Niezależne zawieszenie Murano Z51 opiera się w dużej mierze na konstrukcji poprzednika. Jest komfortowe i praktycznie wyklucza auto z użytku poza utwardzonymi trasami. Idealnie nadaje się za to na długie autostradowe wyprawy. Podczas jazdy miejskiej na plus zasługuje dobry skręt, ułatwiający manewrowanie na wąskich uliczkach.
W 2010 Nissan przeprowadził facelifting modelu Murano. Kosmetycznym zmianom poddano kształt przedniej i tylnej części nadwozia, zastosowano także nieco inne reflektory.
Na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2010 roku Nissan zaprezentował nowatorskie podejście do projektu Murano. Dodatkowa linia modelowa, nazwana przez producenta CrossCabriolet, to zupełnie odmienne od dotychczasowych koncepcji ujęcie auta typu SUV. Murano w wersji kabriolet charakteryzuje się 2-drzwiowym nadwoziem i składanym, chowanym pod pokrywą bagażnika, miękkim dachem. Paleta silnikowa pozostała bez zmian.
Marka | Nissan |
---|---|
Model | Nissan Murano |
Produkcja od | 2008 |
Produkcja do | 2010 |