Mitsubishi Pajero 3 generacji

Generacja
Mitsubishi Pajero 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Mitsubishi Pajero V60 (III) to terenowy samochód produkowany w latach 1999-2006 przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Na niektórych rynkach Pajero III pojawiło się w 2000 lub nawet 2001 roku, więc niektóre źródła podają inny okres produkcji wozu. Pajero III zastąpiło produkowane przez 10 lat Pajero V20.

Wygląd nowego Pajero nawiązywał do poprzednika, ale samochód był sporo większy. Wóz w długiej wersji samochód mierzył 480 cm długości i około 190 cm szerokości i wysokości. Nadwozie nabrało bardziej obłych, ale i muskularnych kształtów. Przód i tył zaprojektowano w taki sposób, żeby osiągnąć jak największe kąty zejścia.

W porównaniu z poprzednikiem wnętrze bardzo zyskało na jakości i luksusie. Miejsca dla pasażerów z przodu były bardzo obszerne i wygodne. Odrobinę gorzej było z tyłu. Co prawda miejsca też nie brakowało, ale ze względu na konstrukcję płyty podłogowej tylna kanapa znajdowała się zbyt blisko podłogi. Przez to pasażerowie podróżowali z podkurczonymi kolanami, co na dłuższą metę było niewygodne.

Pajero III cechowało się ogromną przestrzenią bagażową. Dość wspomnieć, że w normalnych rozmiarach bagażnik miał pojemność 1000 l. Po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększała się do aż 2050 l. Jeśli dodać do tego sporą ładowność, przekraczającą 650 kg, to śmiało można powiedzieć, że Pajero było niezłym pojazdem transportowym.

Podobnie jak w poprzedniku w Pajero V60 montowano wiele silników. Jednak Mitsubishi nie oferowało pełnej palety jednostek wszędzie. Wybór jednostek napędowych uzależniony był od tego, w jakim regionie sprzedawano auto.

Najmniejszym silnikiem był 2,5-litrowy turbodiesel, który w zależności od wersji miał do 136 KM. Wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa jednostka napędowa najczęściej miała moc 115 KM i 136 KM. Taki właśnie silnik oferowano też w Polsce.

Pod maską Pajero instalowano także 2,8-litrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem 4M40, który w zależności od wersji miał moc od 125 KM do 140 KM.

W Polsce i u naszych zachodnich sąsiadów najpopularniejszym motorem był 6-cylindrowy widlasty silnik DI-D, czyli 3,2-litrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego (common rail) i turbodoładowaniem. Oznaczony symbolem 4M41 w pierwszych trzech latach produkcji miał moc 165 KM i maksymalny moment obrotowy 373 Nm, a od 2003 roku moc spadła o 5 KM (ze względu na normy czystości spalin), ale moment obrotowy udało się utrzymać na niezmienionym poziomie.

Nie zabrakło też motorów benzynowych. Wszystkie trzy sprzedawane silniki (łącznie w 4 konfiguracjach) były widlastymi szóstkami. Najmniejszy z nich 6G72 miał objętość skokową 3 l i w Pajero III wielopunktowy wtrysk paliwa. Jednostka została wyposażona w 24-zaworowy układ rozrządu i osiągała moc nawet 195 KM (maksymalny moment obrotowy wynosił do 278 Nm). W Europie pojawiały się odmiany 177-konne.

W Polsce i wielu krajach europejskich oferowano także większy o 0,5 l silnik 6G74, który w Pajero sprzedawanym w Europie miał bezpośredni wtrysk paliwa. Wyposażony w układ MIVEC motor miał moc 203 KM i maksymalny moment obrotowy 318 Nm, co pod względem osiągów stawiało go prawie na jednym poziomie z silnikiem 3.2 DI-D.

Na szczycie drabiny jednostek napędowych znajdował się 6-cylindrowy silnik o objętości skokowej 3,8 l. Motor z wielopunktowym wtryskiem paliwa miał moc 234 KM i 339 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W niektórych krajach można spotkać także wersje 264-konne. W Polsce ani w Niemczech nie sprzedawano Pajero w tej wersji silnikowej.

W zależności od wybranego silnika klienci mogli też przebierać w skrzyniach biegów. A dostępne były: 5-biegowa skrzynia manualna oraz dwie automatyczne – 4-biegowa i 5-biegowa.

Pajero III wzorem swojego poprzednika przejęło napęd oznaczany przez Mitsubishi Super Select, w ramach którego montowano centralny mechanizm różnicowy, reduktor, a w opcji blokadę tylnego mostu. Podobnie jak w poprzedniku były cztery tryby jazdy do wyboru, począwszy od napędu na tylną oś, a skończywszy na napędzie na wszystkie koła z załączonym reduktorem.

W 2006 roku na paryskim salonie samochodowym Mitsubishi przedstawiło Pajero czwartej generacji, które produkowane jest do dziś.

3.93
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
ModelMitsubishi Pajero
Produkcja od1999
Produkcja do2003

Wybrane wersje Mitsubishi Pajero 3 generacji

Inne generacje Mitsubishi Pajero

Inne modele Mitsubishi

Oceny użytkowników (9)

Mitsubishi Pajero 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie