FSC Zuk

Model
FSC Zuk Zobacz 2 zdjęcia

W FSC, czyli Lubelskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych, w latach 1959-1998 wytwarzano samochód dostawczy Żuk. Był on niebezpośrednim następcą Lublina 51 (Lublin 51 zaliczany był do samochodów ciężarowych).

Po II wojnie światowej zapadła decyzja o zaprojektowaniu i wdrożeniu do produkcji taniego, lekkiego samochodu dostawczego. W produkcji znajdowała się już Warszawa M-20, więc uznano, że to auto będzie dawcą organów dla nowego pojazdu dostawczego.

Pierwszy prototyp został ukończony w 1957 roku. Oficjalna prezentacja produkcyjnej wersji nastąpiła w 1958 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich, a produkcja ruszyła rok później.

Pierwszy model Żuka otrzymał nazwę A 03. Samochód miał nadwozie typu pick-up. Kabina mieściła dwie osoby, a skrzynia ładunkowa, której podłoga była wykonana z desek, liczyła 4 m2 powierzchni. Skrzynia ładunkowa mogła być osłonięta opończą rozpiętą na metalowych pałąkach. Do napędu A 03 służył dolnozaworowy silnik z Warszawy M-20. Jednostka napędowa M-20 miała objętość 2,1 l i rozwijała moc 50 KM. Napęd przekazywany był na tylne koła za pomocą 3-biegowej manualnej skrzyni biegów. Ona również pochodziła z Warszawy M-20. Także takie komponenty jak wał napędowy, sprzęgło (wzmocnione) czy hamulce bębnowe przejęto z Warszawy.

Ze względu na charakterystyczny wygląd frontu samochodu Żuk A 03 nazywany jest obecnie "smutkiem". Inną cechą charakterystyczną były drzwi otwierane pod wiatr.

Wkrótce po rozpoczęciu produkcji A 03 inżynierowie przedstawili prototyp o nazwie A 08. Wyróżniał się on wzmocnionym zawieszeniem, dzięki któremu możliwy był załadunek towarów o masie do 1,5 tony. Na początku lat 60. w modelu A 03 przeniesiono zawiasy drzwi ze słupka A na słupek B. Również na początku lat 60. pojawiło się zapotrzebowanie na Żuka o nieco mniejszej ładowności. Auto odpowiadające potrzebom nazwano A 05 i miało ono nadwozie typu furgon. Produkcja tej wersji ruszyła w 1966 roku.

FSC otrzymało też zlecenie na projekt dla egipskiego odbiorcy. Egipcjanie zamówili auta pożarnicze. W tym celu inżynierowie opracowali samochód Żuk A 14. W wozie znajdowały się miejsca do przechowywania węży pożarniczych oraz pompy.

Od 1967 roku dostępny był Żuk z drewnianą skrzynią ładunkową. Auto oferowano z dwoma różnymi silnikami. W odmianie A 09 instalowany był motor dolnozaworowy, a w wersji A 11 producent montował nowy górnozaworowy silnik S-21. Podobnie jak M-20 S-21 był motorem rzędowym o czterech cylindrach i miał objętość skokową 2,1 l. S-21 był jednak znacznie nowocześniejszy i rozwijał moc o 20 KM (S-21 miał 70 KM) większą niż M-20. Do tego jego moment obrotowy był wyższy o około 30 Nm niż w poprzedniku, nowa jednostka była też lżejsza.

Od 1968 roku w Polsce dostępny był Żuk A 15 - przystosowana do polskich warunków wersja A 14. Dwa lata później do produkcji trafił Żuk A 07. Był to samochód z mocno zmodernizowanym i dużo nowocześniejszym nadwoziem typu furgon. Wóz mógł przewieźć do siedmiu pasażerów i 350 kg bagażu jednocześnie. FSC wycofało się też z montowania przestarzałej jednostki M-20.

W 1972 roku FSC zaprezentowało dwa koncepty: A 18 (mikrobus) i R (wóz rolniczy). Ten drugi pod nazwą A 16 B wszedł do produkcji w 1976 roku. Auto miało przedłużone nadwozie i było zdolne ciągnąć przyczepę o masie do 750 kg. Rok wcześniej (1975) producent zmodernizował silnik, instalację elektryczną i nadwozie. Auta po modernizacji miały w nazwie literę B.

W 1976 roku prowadzono rozmowy z General Motors w sprawie zakupu licencji na produkcję następcy Żuka, który uważany był już wówczas za przestarzały. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem i Żuk był produkowany w prawie niezmienionej formie przez następne 20 lat.

Pod koniec produkcji w Żukach pojawił się wysokoprężny silnik o objętości 2,4 l, który osiągał moc 70 KM i moment obrotowy 146 Nm. Jednostka została skonstruowana przez Andorię.

Produkcja Żuka zakończyła się 13 lutego 1998 roku po wytworzeniu 587 500 egzemplarzy.

4.16
Ocena na postawie 42 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:

Szybkie fakty
MarkaFSC
TypSamochód osobowy

Inne modele FSC

Oceny użytkowników (1)

FSC Zuk: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Wyścig Złombol 2011 startuje - Autokult patronuje

... Także my wspieramy jedną z drużyn nazwaną „Modern Żuking”. Jak łatwo się domyśleć samochodem, którym poruszają się uczestnicy wyprawy jest FSC Żuk z 1995 roku. Samochód napędzany jest silnikiem ...

dawno temu

Najdziwniejsze latające samochody TOP 10

... nie słychać nic nowego. LaBiche Aerospace FSC-1TM 172481 To chyba najgłupszy koncept latającego samochodu. Cały projekt przypomina grafikę powstałą na zaliczenie dodatkowego projektu na licealnej lekcji ... informatyki. Firma odpowiedzialna za ...

dawno temu

Czym jeździli Polacy w latach 90.?

... i stosunkowo niedrogie auta wyszła koreańska firma Daewoo. Koreańczycy przejęli fabryki FSO oraz FSC i rozpoczęli produkcję swoich konstrukcji. Jednym z pierwszych oferowanych modeli była produkowana ...

dawno temu

Giełda klasyków: Top 100 w 2014 roku

... 311/3 COUPE 1960 – 24999 PLN – SŁUPSK 216651 http://www.gieldaklasykow.pl/wartburg-3113-coupe-1960-24999-pln-slupsk 79. ŻUK A13B 1981 – SPRZEDANY 216652 http://www.gieldaklasykow.pl/zuk-a13b-1981 ... ...

dawno temu

Używany Peugeot 405 [awarie i problemy]

... lampy. 61769 Co ciekawe, w latach 1993-1995 samochód montowany był w lubelskiej fabryce FSC. Przez ten krótki okres powstało tam około 4000 sztuk modelu 405. Później fabrykę wykupiło Daewoo ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie