Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Volkswagen Bora

Model
Volkswagen Bora Zobacz 5 zdjęć

Volkswagen Bora

W 1997 roku na rynku zadebiutowała czwarta generacja Volkswagena Golfa. Od poprzednika, czyli modelu MK3, auto nie różni się znacząco w zakresie stylistyki, ale nabrało jeszcze nowocześniejszego kształtu, a w kabinie pasażerskiej pojawiły się materiały wyższej jakości.

Niemiecki producent musiał zastosować ten sam zabieg co z modelem Vento, który produkowany był do 1998 roku. Volkswagen zdecydował się na kolejną zmianę nazewnictwa modelu, który w przypadku IV generacji nazwany został Bora. Była więc Jetta, Jetta II, Vento, a w 1998 roku przyszedł czas na Borę. Co ciekawe, na innych rynkach auto dostępne było jako Jetta lub City Jetta, a w Meksyku nosił nazwę Volkswagen Clasico.

Samochód produkowano w fabrykach w Niemczech, RAP, Meksyku, Chinach, na Ukrainie, Słowacji, a nawet w Polsce. W stosunku do poprzednika Bora była odrobinę krótsza, ale wyższa i szersza. Na niektórych rynkach auto występowało także w wersji kombi, jednak w Polsce model ten został mianowany Golfem Variant, a Borę sprzedawano jedynie jako 4-drzwiowego sedana.

Samochód wyglądał bardziej świeżo od poprzednika. Zderzaki zawsze miały kolor nadwozia, a w uboższych wersjach pojawiały się czarne listwy ochraniające nadwozie. Przednie światła nadal były prostokątami, z tyłu jednak Volkswagen zaproponował słupki rozszerzające się u dołu i zwężające u góry. To w połączeniu z wyraźnie zarysowanymi nadkolami dawało wrażenie, że auto jest bardziej postawne od Vento.

We wnętrzu Bory zamontowano deskę rozdzielczą przejętą z Golfa MK4, która jest do bólu poprawna i bardziej uporządkowana niż w poprzedniku. W lepszych wersjach do auta montowano klimatyzację automatyczną climatronic, welurową tapicerkę, a nawet drewniane wstawki na konsoli środkowej.
Ilość miejsca w kabinie niemal się nie zmieniła. Niestety, zmniejszył się bagażnik. Do dyspozycji było tylko 455 l, które po złożeniu oparć tylnej kanapy dało się powiększyć maksymalnie do 785 l. Co więcej, w wersji z napędem na 4 koła 4Motion kufer ma pojemność zaledwie 340 l, a więc prawie tyle samo co Golf.

Już od początku produkcji auto dostępne było z benzynowymi jednostkami 1,4 75 KM, 1,6 100 KM, 1,8 4Motion 125 KM oraz mocnym 2,3 VR5 150 KM. Z czasem udoskonalono motor o pojemności 1,6 l, a wolnossący 1,8 został zastąpiony przez jednostkę 1,8 T, która początkowo rozwijała moc 150, a później nawet 180 KM. Topowym silnikiem benzynowym był motor V6 o pojemności 2,8 l, który standardowo występował z napędem 4Motion. Jednostka o mocy 204 KM oraz 270 Nm momentu obrotowego rozpędzała auto do 235 km/h.

Volkswagen oferował Borę także z silnikami wysokoprężnymi, z których każdy był wariacją na temat 4-cylindrowego diesla o pojemności 1,9 l. Począwszy od wersji SDI o mocy 68 KM, a skończywszy na najmocniejszej wersji TDI, w nomenklaturze VW oznaczonej jako ARL. Produkowała ona już 150 KM oraz 320 Nm momentu obrotowego i zapewniała idealny kompromis pomiędzy naprawdę niezłymi osiągami i przyzwoitym spalaniem.

Volkswagen Bora przeznaczony na rynek europejski produkowany był do 2005 roku, kiedy to zastąpił go nowy model, noszący na Starym Kontynencie nazwę Jetta. Do zalet Bory można zaliczyć bardzo wygodne wnętrze, dobrą jakość materiałów, bogate wyposażenie oraz niezawodne i ekonomiczne jednostki wysokoprężne 1,9 TDI. Wadami auta mogą być nudna stylistyka oraz mniejszy bagażnik niż w poprzedniku, a więc główny argument, który podawali klienci, wybierając Borę zamiast Golfa.

4.00
Ocena na postawie 70 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentSegment C

Generacje Volkswagen Bora

Inne modele Volkswagen

Segment C - Inne modele

Oceny użytkowników (39)

Przejdź do strony: 1 2

Volkswagen Bora: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Huawei dostarczy technologię Volkswagenowi. Trafi do 30 mln aut

... Huawei przypieczętował umowę z oddziałem ICT koncernu Volkswagena, na mocy której będzie głównym dostawcą technologii bezprzewodowych dla 30 mln nowych aut. Chińczycy udostępnią też Niemcom wiele swoich patentów, które zostaną wykorzystane w ...

3 tygodnie temu

Volkswagen pozywa Greenpeace. Chodzi o kradzież kluczyków

... Niemiecki gigant motoryzacyjny ewidentnie ma nie po drodze z ekologami. Po akcji mającej zwrócić uwagę na problemy klimatyczne Volkswagen mówi "dość" i idzie do sądu. ... z samochodów gotowych do wysłania za granicę. Później dostarczono je na ...

miesiąc temu

Test: Volkswagen Golf GTI - ty masz moc, a on co innego

... Volkswagen Golf GTI - test wideo Hot-hatche, to bardzo specyficzny segment, bo są samochodami, które powinny w sobie łączyć wiele cech. Z jedne strony oferować emocje rodem ze sportowego samochodu ...

tydzień temu

Volkswagen pożegna silniki spalinowe w Europie. Znamy datę

... Volkswagen oficjalnie dołącza do grona marek, które nie widzą przyszłości dla napędu spalinowego w Europie. Zdaniem przedstawicieli koncernu koniec silników spalinowych będzie raczej wynikiem restrykcyjnych unijnych przepisów niż zmiany ...

miesiąc temu

Pekin: Volkswagen Bora

... Fabryka FAW - będąca joint-venture Volkswagena w Chinach - zaprezentowała na salonie samochodowym w Pekinie nowy model Bora. Typowy sedan klasy średniej mierzy teraz 4,54m. długości, a rozstaw osi ...

dawno temu

Test: Volkswagen Golf GTI - klątwa wszechstronności

... Volkswagen Golf GTI stworzył segment szybkich hatchbacków, ale po latach musi liczyć się z naprawdę potężną konkurencją. Ósma generacja stara się połączyć ogień z wodą, przez co mamy do dyspozycji aż 245 KM w samochodzie, który bardzo stara się ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie