Rover 75
75 to model klasy wyższej średniej (segment E) produkowany w latach 1999-2005 przez brytyjską firmę Rover. 75 zastąpił przestarzałe już w tym czasie modele 600 i 800.
Prace nad nowym modelem, który zastąpi 600, zaczęły się niedługo po przejęciu Rovera przez BMW. Model 75, który początkowo miał nazywać się 600, był drugim autem zaprojektowanym pod nadzorem niemieckiej firmy. W pierwszych planach rozważano pomysł użycia platformy podwoziowej z Rovera 600, ale ostatecznie BMW zdecydowało, że wyłoży większą sumę pieniędzy na opracowanie nowej płyty podłogowej dla modelu o kodowej nazwie R40.
W momencie gdy właściciel brytyjskiej marki uznał, że należy zmienić nazewnictwo Roverów, przyjęto dla następcy 600 nazwę 75.
Nadwozie samochodu zdecydowanie różniło się od pozostałych modeli Rovera. Auto wyglądało z zewnątrz na znacznie bardziej luksusowe niż konkurenci. Efekt ten osiągnięto dzięki klasycznej linii samochodu typu sedan oraz zastosowaniu chromowanych elementów w zderzakach czy ramkach okiennych. Wyróżniała się też nowa atrapa chłodnicy, która jednak silnie nawiązywała do poprzedników.
Podobnie jak mniejszy Rover 25, tak i 75 miał z przodu podwójne, oddzielone od siebie reflektory. Z tylu zaś dominował czerwony klosz na dużych lampach zespolonych. Do tego w progu oraz wzdłuż całego nadwozia pod linią okien biegły dwie chromowane listwy nadające elegancję Roverowi 75.
Wnętrze zostało zaprojektowane zupełnie jako nowe. Dużych rozmiarów fotele były wygodne i dawały niezłe podparcie boczne, co stanowiło nowość w firmie Rover. Wkrótce siedzenia te wykorzystano w mniejszym modelu Rovera. Deska rozdzielcza wyglądała klasycznie, a jej okrągłe zegary przywodziły na myśl tablicę przyrządów Jaguarów. Wrażenie luksusu potęgowały drewniane wstawki w kabinie. Trudno było też zarzucić cokolwiek jakości materiałów czy poziomowi ich spasowania we wnętrzu.
Co prawda Rover 75 nie oferował w kabinie pasażerskiej tyle miejsca co niemieccy konkurenci, ale również nie można było narzekać na brak przestrzeni na nogi i nad głowami. Jedynym problemem mogła być widoczność w samochodzie. Do tyłu była nieco utrudniona przez dość szerokie tylne słupki. Była to jednak drobna wada, która nie miała większego wpływu na postrzeganie samochodu.
Auto występowało w wielu wersjach wyposażenia, w których dostępne były różnego rodzaju dodatki. Już w podstawowej odmianie wóz miał dwie poduszki powietrzne, ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, elektrycznie sterowane szyby itd. Wśród dodatków figurowały automatyczna klimatyzacja czy skórzana tapicerka.
Podczas badania bezpieczeństwa przez Euro NCAP w zderzeniu czołowym Rover 75 otrzymał cztery na pięć możliwych do zdobycia gwiazdek.
Samochód sprzedawano łącznie z pięcioma silnikami. Najmniejszym była 4-cylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 1,8 l. Miała ona moc 120 KM i pozwalała rozpędzić auto do 195 km/h. Trzy lata po wprowadzeniu Rovera 75 na rynek pojawił się ten sam silnik wyposażony w turbosprężarkę. Dzięki niej motor miał 150 KM mocy, co przekładało się na prędkość 210 km/h. Jednostka turbo zastąpiła dostępny do 2002 roku 2-litrowy silnik V6 również o mocy 150 KM. Gwarantował on Roverowi podobne osiągi, ale charakteryzował się większym zużyciem paliwa od mniejszego następcy.
Przez cały okres produkcji pod maską montowano 2,5-litrowy silnik V6 o mocy 177 KM, dzięki któremu Rover osiągał 220 km/h (ze skrzynią manualną).
Wszystkie te jednostki spalały benzynę. Firma Rover nie zapomniała o oszczędnych osobach, którym proponowała 2,5-litrowego turbodiesla. Miał on moc 116 KM lub 131 KM (w zależności od wersji) i pozwalał osiągnąć 190 km/h.
Wypuszczono także krótką serię specjalnych Roverów 75 z zupełnie innym silnikiem i napędem. Normalne auto miało napęd na przednie koła, a w wersji V8 producent zastosował napęd na tył, a pod maskę włożył 260-konny silnik o objętości 4,6 l wyprodukowany przez firmę Ford. Po pewnym czasie model ten przemianowano na MG ZT.
Z powodu słabej sprzedaży i upadłości firmy Rover produkcję modelu 75 wstrzymano w 2005 roku. Następnie udziały i prawa do tego auta wykupiła chińska grupa Shanghai Automotive Industry Corporation i od 2007 roku wytwarza zmodernizowane auto pod nazwą Roewe 750.