Renault 4

Model
Renault 4 Zobacz 5 zdjęć

Renault 4 był pierwszym samochodem od francuskiego koncernu Renault z napędem przednim. Auto było wyposażone w trzy- lub czterobiegową manualną skrzynię biegów o bardzo charakterystycznej, zakrzywionej rączce, która przypominała nieco uchwyt parasola. Dostępne było w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka albo dwudrzwiowego furgonu. Do produkcji Renault 4 (zwanego również 4L albo R4) używano silników o pojemności: 0,6; 0,7; 0,8; 1,0; 1,1 i 1,3 l. Renault 4 był odpowiedzią na Citroena 2CV - większym i bardziej miejskim samochodem. Produkowano go przez 31 lat. W tym czasie powstało ponad 8 milionów pojazdów.

Historia Renault 4

Prezes Renault, Pierre Dreyfus, chciał, żeby Renault 4 był samochodem dla każdego, zdolnym zaspokoić potrzeby wszystkich kierowców. Renault 4 miał być autem przede wszystkim miejskim, mieszczącym czteroosobową rodzinę, ale równie dobrze sprawdzającym się jako sympatyczne autko dla kobiety. Plany Dreyfusa dotyczące Renault 4 miały przebić konkurencyjny wówczas model Citroena.

Po raz pierwszy Renault 4 zaprezentowano w Paryżu wiosną 1961 roku podczas Salon de l'Automobile. Odsłonięto wówczas wersję L Renault 4 (l jak luxe), stąd przyjęło się zwyczajowo nazywać ten model 4L.

Silnik w Renault 4

W pierwszych latach produkcji Renault 4 dostępne były modele z silnikiem o pojemności 0,7 l i mocy 24 koni mechanicznych. Niedługo później pojawiły się również mocniejsze Renault 4 z 34 końmi mechanicznymi. Z czasem zamiast trzybiegowej skrzyni biegów w Renault 4 zaczęto również oferować modele z czterema biegami. Zwiększała się również pojemność silnika: do 1978 roku można było kupić Renault 4 z silnikiem 0,8 l, ale później pojawiła się również wersja z silnikiem o pojemności 1.1 l i 34 końmi mechanicznymi. Najmocniejszy Renault 4 to wersja Rodeo.

Renault R3

Krótko po premierze Renault 4 wprowadzono również jego tańszą, budżetową wersję - R3. Produkowano ją w okresie od czerwca 1961 roku do września roku następnego. Ten wariant Renault 4 był słabiej wyposażony: nie miał trzeciej pary okien z boku, nie montowano mu kołpaków, przedniego grilla, a wnętrze prezentowało się zdecydowanie skromniej niż w Renault 4. Mimo to R3 był tylko nieznacznie tańszy, co spowodowało, że sprzedaż utrzymywała się na bardzo niskim poziomie.

Renault 4 - dostępność

Mimo zakładanej uniwersalności i wszechstronności samochodu Renault 4 miał swoje wady. Przede wszystkim nie nadawał się do długich podróży ze względu na niewygodne siedzenia i słabą wentylację (okna w Renault 4 można było tylko odsunąć na bok, a nie opuścić).

Niewiele z tych kultowych samochodów jeździ do dzisiaj. Głównie ze względu na problem z korozją w Renault 4. Rdzewieją niemal wszystkie elementy nadwozia, a zwłaszcza nadkola i tylne podłużnice, podłoga, prawy błotnik z przodu (w Renault 4 poprowadzono obok niego układ wydechowy).

Ciągle jeszcze możliwe jest kupno Renault 4, choć niełatwo znaleźć sprawne modele. Najprościej sprowadzić auto z Francji.

4.57
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Renault 4

Inne modele Renault

B - Inne modele

Renault 4: newsy, testy i recenzje

Renault Arkana z polskimi cenami. To kompakt większy od Kadjara

... Renault wprowadza na polski rynek kolejnego SUV-a, tym razem z mocno opadającym dachem. Arkana jest już znana z rynku rosyjskiego, lecz oferowane pojazdy w Europie będą oparte na zupełnie nowej platformie. Poznaliśmy też polskie ceny. ... ...

3 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Renault Megane RS - mógłbym takie mieć, ale...

... Renault Sport wie, jak robić sportowe samochody i nowe Megane RS tylko potwierdza umiejętności ludzi z Dieppe. Mam z nim jednak pewien problem. ... Jeśli ktoś wie, jak robić hot hatche, to na pewno są to Francuzi. Ostatnim bastionem świetnych ...

2 miesiące temu

Renault Master laweta - zobacz, ile można oszczędzić!

... Czy zakup własnej lawety, na przykład takiej zbudowanej na renault masterze, może być opłacalny? ... Dostaliśmy do testów Renault Master z zabudową typu laweta. Postanowiliśmy sprawdzić, jak to jest mieć taki samochód jako osoba prywatna i czy ...

2 miesiące temu

Renault Master 4x4 - dostawczak na bezdroża

... Zdarza się, że samochód użytkowy musi czasem zjechać z drogi asfaltowej. Dzięki firmie Oberaigner Renault Master może pochwalić się bardzo sprawnie działającym napędem na cztery koła. Dodatkowo ten dzielny samochód wyposażony jest także w ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie