Renault 4

Model
Renault 4 Zobacz 5 zdjęć

Renault 4 był pierwszym samochodem od francuskiego koncernu Renault z napędem przednim. Auto było wyposażone w trzy- lub czterobiegową manualną skrzynię biegów o bardzo charakterystycznej, zakrzywionej rączce, która przypominała nieco uchwyt parasola. Dostępne było w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka albo dwudrzwiowego furgonu. Do produkcji Renault 4 (zwanego również 4L albo R4) używano silników o pojemności: 0,6; 0,7; 0,8; 1,0; 1,1 i 1,3 l. Renault 4 był odpowiedzią na Citroena 2CV - większym i bardziej miejskim samochodem. Produkowano go przez 31 lat. W tym czasie powstało ponad 8 milionów pojazdów.

Historia Renault 4

Prezes Renault, Pierre Dreyfus, chciał, żeby Renault 4 był samochodem dla każdego, zdolnym zaspokoić potrzeby wszystkich kierowców. Renault 4 miał być autem przede wszystkim miejskim, mieszczącym czteroosobową rodzinę, ale równie dobrze sprawdzającym się jako sympatyczne autko dla kobiety. Plany Dreyfusa dotyczące Renault 4 miały przebić konkurencyjny wówczas model Citroena.

Po raz pierwszy Renault 4 zaprezentowano w Paryżu wiosną 1961 roku podczas Salon de l'Automobile. Odsłonięto wówczas wersję L Renault 4 (l jak luxe), stąd przyjęło się zwyczajowo nazywać ten model 4L.

Silnik w Renault 4

W pierwszych latach produkcji Renault 4 dostępne były modele z silnikiem o pojemności 0,7 l i mocy 24 koni mechanicznych. Niedługo później pojawiły się również mocniejsze Renault 4 z 34 końmi mechanicznymi. Z czasem zamiast trzybiegowej skrzyni biegów w Renault 4 zaczęto również oferować modele z czterema biegami. Zwiększała się również pojemność silnika: do 1978 roku można było kupić Renault 4 z silnikiem 0,8 l, ale później pojawiła się również wersja z silnikiem o pojemności 1.1 l i 34 końmi mechanicznymi. Najmocniejszy Renault 4 to wersja Rodeo.

Renault R3

Krótko po premierze Renault 4 wprowadzono również jego tańszą, budżetową wersję - R3. Produkowano ją w okresie od czerwca 1961 roku do września roku następnego. Ten wariant Renault 4 był słabiej wyposażony: nie miał trzeciej pary okien z boku, nie montowano mu kołpaków, przedniego grilla, a wnętrze prezentowało się zdecydowanie skromniej niż w Renault 4. Mimo to R3 był tylko nieznacznie tańszy, co spowodowało, że sprzedaż utrzymywała się na bardzo niskim poziomie.

Renault 4 - dostępność

Mimo zakładanej uniwersalności i wszechstronności samochodu Renault 4 miał swoje wady. Przede wszystkim nie nadawał się do długich podróży ze względu na niewygodne siedzenia i słabą wentylację (okna w Renault 4 można było tylko odsunąć na bok, a nie opuścić).

Niewiele z tych kultowych samochodów jeździ do dzisiaj. Głównie ze względu na problem z korozją w Renault 4. Rdzewieją niemal wszystkie elementy nadwozia, a zwłaszcza nadkola i tylne podłużnice, podłoga, prawy błotnik z przodu (w Renault 4 poprowadzono obok niego układ wydechowy).

Ciągle jeszcze możliwe jest kupno Renault 4, choć niełatwo znaleźć sprawne modele. Najprościej sprowadzić auto z Francji.

4.57
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Renault 4

Inne modele Renault

B - Inne modele

Renault 4: newsy, testy i recenzje

Renault Megane RS Trophy-R z rekordem toru Suzuka

... Renault kontynuuje serię rekordów na słynnych światowych torach. Megane RS Trophy-R zostało najszybszym kompaktem na japońskim torze Suzuka. Wynik dołączy do imponującej kolekcji najszybszych przejazdów. Wcześniej ostre Renault pojawiło się ...

3 tygodnie temu

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Nowe Renault Captur wycenione. Kosztuje co najmniej 66 900 zł

... Druga generacja Renault Captur wjeżdża do polskich salonów. Auto jest większe i dojrzalsze niż poprzednik, co ma swoje odzwierciedlenie w cenie. Za podstawową odmianę trzeba wyłożyć niecałe 67 tysięcy złotych. Klienci mogą wybierać spośród ...

tydzień temu

Elektryczne Renault K-ZE trafi do Europy. Będzie naprawdę tanie

... Czyżby czekała nas cenowa rewolucja w segmencie pojazdów elektrycznych? Wiele na to wskazuje. Wszystko za sprawą Renault K-ZE znanym już m.in. z chińskiego rynku. Francuzi potwierdzili, że auto niebawem trafi także do Europy, gdzie będzie ...

2 miesiące temu

Renault Clio R.S. może zostać zastąpione elektrycznym Zoe R.S.

... Renault nie planuje sportowej wersji najnowszego Clio. Francuzi twierdzą, że w dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin stworzenie nowego Clio R.S. byłoby niezmiernie trudne oraz kosztowne. Auto zostanie prawdopodobnie zastąpione elektrycznym ...

2 miesiące temu

Nowe samochody zasilają flotę innogy GO!

... o kilka aut dostawczych Volkswagena, MAN-a, Renault oraz Nissana. Wszystkie, podobnie jak BMW, są w pełni elektryczne ... , jednak nie osobowe, a dostawcze: Nissan e-NV200 - auto dysponuje ładownością 705 kg i przestrzenią towarową o kubaturze ...

4 dni temu

Nowe Renault Clio - znamy polskie ceny

... Renault pochwaliło się pełnym cennikiem nowego Clio. Wszystko wskazuje na to, że francuski mieszczuch bez problemu utrzyma swoją pozycję w segmencie B. Atrakcyjne wyposażenie, bogata gama silników oraz rozsądne ceny powinny okazać się przepisem ...

4 miesiące temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Włosi od dawna poszukiwali partnera, z którym mogliby rozwinąć skrzydła. Renault staje na nogi po mocnym uderzeniu – aferze z Carlosem Ghosnem. Razem mogą stworzyć trzecią największą siłę motoryzacyjną na świecie. ... do napędów elektrycznych i ...

7 miesięcy temu

Renault Megane RS Trophy-R zmiażdżyło Civica Type-R na torze Spa

... Przez kilkanaście ostatnich miesięcy Honda Civic Type-R sukcesywnie kolekcjonowała rekordy najsłynniejszych, światowych torów. Niestety Japończycy niedługo cieszyli się tymi wynikami. Do gry wchodzi najnowsze Renault Megane RS Trophy-R, które ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie