Premier Padmini

Model
Premier Padmini

Premier Padmini jest samochodem osobowym produkowanym w Indiach w latach 1970-1998 przez firmę Premier Automobiles Limited (oddział Walchand Group). Pojazd od początku sprzedawany był na licencji Fiata pod nazwą 1100 Delight, a od 1970 roku nazwę zmieniono na Premier Padmini. Za jego główną konkurencję uważano natomiast modele Standard Herald oraz Hindustan Ambassador.

Premier Padmini - historia

Premier Padmini osiągnął status fenomenu, szczególnie w latach 70. W Indiach był na tyle popularny, że posiadały go niemal wszystkie liczące się w ówczesnym showbiznesie gwiazdy, w tym bollywoodzki aktor i producent Aamir Khan czy inny uwielbiany w Indiach aktor Mammootty. Ponadto, auto potocznie nazywano wymiennie Pad i Fiat, ze względu na przynależność modelu do oferty Fiata. Oprócz tego nazwa Padmini pochodzi od imienia XIV-wiecznej księżniczki Rajput, co oznacza "ta, która siedzi na lotosie". Jest to bezpośrednie odniesienie do pochodzącej z tradycji hinduskiej bogini Lakszmi, a w okresie powstawania auta było to również popularne imię żeńskie. W ten sposób pierwsza wersja Premier Padmini zaprezentowana została w 1964 roku w Indiach i wyposażona była w jednostkę posiadającą cztery cylindry napędzane benzyną o pojemności 1089 cm3. Dzięki temu oraz współczynnikowi sprężania 10,8: 1, uzyskano 47 KM przy 4800 obr / min, przy maksymalnym momencie obrotowym 7,20 kg ⋅ (71 N⋅m, 52 lb⋅ft) oraz przy 3000 obr./min. Jednostki obsługiwała oryginalna 4-biegowa manualna skrzynia biegów (bez zsynchronizowanego pierwszego biegu),z przełożeniem osi na tylny napęd. Dzięki temu, ważąc 895 kg (1 973 funtów) z tym silnikiem, Premier Padmini osiągał prędkość maksymalną w wysokości 130 km/h (81 mph).

Premier Padmini – produkcja

Premier od samego początku produkował Padmini w zakładzie Kurla w Bombaju (obecnie Mumbai). Trwało to do czasu aż we wrześniu 1997 r. sprzedał większościowy pakiet udziałów spółce Fiata SpA. Z tego powodu auto początkowo sprzedawane było jako Fiat 1100 Delight, żeby od 1970 zostać przemianowanym na Premiera President ostatecznie nazwanym Premier Padmini. Jak już zostało wspomniane, największą popularnością szczególnie wśród celebrytów i młodzieży auto cieszyło się w latach 70. i 80, a od konkurencyjnego Ambasadora Hindustana odróżniała nowocześniejsza konstrukcja nadwozia oraz wydajniejszy silnik o mniejszych wskaźnikach spalania. Oprócz tego moc jednostki zmniejszono poprzez modyfikację gaźnika do 42 KM przy 5000 obr./min, a podstawowe wyposażenie zawierało m.in. klimatyzację, skórzaną tapicerkę oraz dodatkowe oświetlenie, co w ówczesnym czasie uważane było za luksus.

Premier Padmini – rozwój marki

Od połowy lat 80-tych, wraz z pojawieniem się nowocześniejszych, ale przede wszystkim tańszych i bardziej oszczędnych samochodów Suzuki, popularność Padmini zaczęła słabnąć. Wpływ na to miała również liberalizacja indyjskiej gospodarki w 1991 r, która umożliwiła zagranicznym producentom samochodów rozpoczęcie działalności w Indiach, stając się przez to dodatkową konkurencją. Z tego powodu największym zagrożeniem okazały się pojazdy dzielące linie projektowe znacznie różniące się od Padmini, czego przykładem mogą być modele: Maruti Suzuki 1000, Maruti Suzuki Esteem, Daewoo Cielo, Honda Accord czy Hyundai Sonata. Oprócz tego za niskie słupki sprzedaży obwiniano zbyt mały udział spółki w rynku reklamowym. Dzięki temu, w 1996 roku Premier podjął próbę ożywienia zwisające losów Padmini, wprowadzając nową, całkowicie przeprojektowaną wersję. Nazwany Padmini S1 wariant posiadał rozbudowaną kratkę chłodnicy, siedzenia kubełkowe, zsynchronizowaną skrzynię biegów Nissana z przesuwną podłogą i mocniejszy silnik wykorzystujący w pracy gaźnik Solex z termostatem wentylatora elektrycznego o mocy Moc 48 KM (36 kW). Oprócz tego wprowadzono również wersję posiadającą silnik diesla o nazwie 137D, co było nowością na indyjskim rynku. Co więcej, model 137D miał podobną specyfikację jak S1, jedyna różnica tkwiła w silniku, który był jednostką Diesla zbudowaną we Włoszech na licencji Fratelli Negri Macchine Diesel Sud (FNM) o pojemności 1368 cm3 i mocy 45 KM ( 34 kW), co pozwalało na uzyskanie maksymalnej prędkości w wysokości 140 km / h.

Premier Padmini – zakończenie produkcji

Ostatnia obecna na rynku wersja Premier Padmini posiadała 4-drzwiowe nadwozie, które do końca oparte zostało na Fiacie 1100D poza drobnymi zmianami wprowadzonymi w latach 80. Na koniec warto dodać, że Premier Padmini bardzo często wykorzystywane są jako taksówki z przerobionym na gazowy układem zasilania. Niestety, z powodu wprowadzonego w 2013 roku prawa ich liczba maleje. Nowe przepisy zakładają bowiem, że w Indiach nie będą dopuszczone do ruchu auta, których wiek przekracza 20 lat.

Premier Padmini – dane techniczne

Premier Padmini wyposażono w silnik L4, którego pojemność wynosiła 1,366, a obsługiwała go wyłącznie 4-biegowa manualna przekładnia przy napędzie nałożonym na przednią oś auta. Dzięki temu samochód posiadał lepszą zwrotność i był łatwiejszy do opanowania podczas pokonywania zakrętów.

Premier Padmini – wyposażenie

Standardowa wersja Premier Padmini wyposażona została w: manualnie sterowane szyby i lusterka, system oświetlenia, aluminiowe felgi, radio FM/AM, zestaw schowków i szuflad łatwo dostępnych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, system nawiewów, w tym nawiew gorącego powietrza na tylną szybę. Oprócz tego auto otrzymało przestronne wnętrze wykończone wysokiej jakości tworzywami sztucznymi.

Premier Padmini – osiągi/spalanie

Premier Padmini osiągał prędkość maksymalną w wysokości 160 km/h oraz posiadał niskie wskaźniki dłużycua paliwa. Podczas jazdy w mieście Premier Padmini potrzebował ok. 8 l/100 km, co spadało do ok. 5 l/100 km w trasie.

Premier Padmini – wymiary

Premier Padmini to miejskie auto należące do segmentu B, dlatego posiada niewielkie gabaryty. Auto ma 3905 – 3940 mm długości, 1460 mm szerokości i 1470 mm wysokości przy osiach rozstawionych na odległość 2340 mm. Masa własna wyniosła w tym przypadku 895 kg.

Premier Padmini – bezpieczeństwo

Premier Padmini został pozytywnie oceniony pod względem walorów bezpieczeństwa. Zawdzięczał to m.in. podstawowemu wyposażeniu, w którym pojawiły się: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, światła przeciwmgielne, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, wspomaganie układu hamowania oraz dodatkowe podświetlenie zegarów.

3.50
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPremier
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Premier Padmini

Inne modele Premier

B - Inne modele

Premier Padmini: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

McLaren szykuje swój pierwszy wóz GT. Premiera w maju

... uzyskaliśmy pierwszy obraz tego, czego możemy się po tej tajemniczej premierze spodziewać. Jak przystało na McLarena, w ich słowniku gran turismo nie równa się automatycznie dużemu coupe o klasycznych ...

7 miesięcy temu

Znamy datę premiery i pierwsze dane Tesli Modelu Y

... Tesla nie próżnuje. Kilka dni po wprowadzeniu na rynek najtańszego wariantu Modelu 3, Elon Musk ogłosił datę premiery kolejnego auta firmy. Mały crossover zadebiutuje 14 marca. ... , kiedy się rozpocznie. Plotki mówiły o pierwszej połowie 2020 ...

8 miesięcy temu

Mitsubishi Super Height K-Wagon Concept - typowa Japonia

... Czym byłoby Tokyo Motor Show bez premiery Kei Cara. Te małe, pudełkowate auta tak typowe dla krajobrazu japońskich miast, jak co roku zdominowały azjatycką imprezę. Jednym z ciekawszych debiutów w tym segmencie jest bez wątpienia Mitsubishi ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie