Oldsmobile Aurora

Model
Oldsmobile Aurora Zobacz 2 zdjęcia

Oldsmobile Aurora jest luksusowym samochodem osobowym w typie sedan produkowanym w latach 1994 – 2003 przez przedsiębiorstwo General Motors. Samochód na rynku zastąpił modele: Oldsmobile Touring Sedan, Oldsmobile 98 i Oldsmobile Eighty-Eight & LSS, a jego samego z oferty producenta po zakończeniu produkcji wyparły: Buick LaCrosse i Buick Lucerne. Za ogólny projekt Oldsmobile Aurora odpowiada uznany w branży motoryzacyjnej Maurice ''Bud'' Chandler.

Oldsmobile Aurora – charakterystyka

Oldsmobile Aurora pod względem konstrukcji oparty został na platformie Cadillaca, która wykorzystana jest również w 2-drzwiowym Buick Rivera. Co więcej, pojazd miał do dyspozycji jednostki napędowe V8 z pojemnością 4 litrów, które debiutowały w modelach: Oldsmobile 98 i Oldsmobile Tornado. W latach 2001 – 2002 auto oferowało również jednostki V6, z czego ostatecznie zrezygnowano w 2003 roku. Silniki obsługiwały 4-biegowe automatyczne przekładnie – Aurora nigdy nie została wyposażona w manualną skrzynię biegów.


Oldsmobile Aurora – początki produkcji

Od początku lat 80. General Motors potrzebował nowego modelu, aby przywrócić świetność marce Oldsmobile. Z tego powodu zaprojektowano pierwszą wersję Oldsmobile Aurora, która posiadała kilka wersji designu nadwozia inspirowanego popularnym modelem Tornado z lat 60. Stylistycznie Oldsmobile Aurora bazowała na powstałym w 1989. modelu koncepcyjnym Oldsmobile Tube Car, a pod względem podzespołów przypomina Cadillaca Northstar z silnikiem V8 i pojemnością 4.6 litra. Co więcej, w czasie kiedy Oldsmobile Aurora zadebiutował na rynku, (402 936 sprzedanych egzemplarzy do 1993 roku) marka potrzebowała odbicia się i wrócenia na piedestały motoryzacji. Jako symbol odcięcia się od wcześniejszej oferty marki Aurora nie posiadał elementów charakterystycznych dla wcześniejszych modeli GM z wyjątkiem odtwarzacza kasetowego i pokrywy silnika. Dzięki temu kolejne modele samochodów marki Oldsmobile posiadały takie elementy Aurory jak: błotniki, zawiniętą tylne szyby, bez ramowe okna oraz przeprojektowane logo ''rakiety''. Oprócz tego nie należy zapominać, że za projekt nadwozia odpowiada uznany designer Bud Chandler.

Oldsmobile Aurora – zmiany w konstrukcji na przestrzeni lat

Pierwsze zmiany w konstrukcji Oldsmobile Aurora wprowadzone zostały w 1996 roku, kiedy zaprojektowano nowe tylne szyby – odporniejsze od poprzednich oraz tłumiące przy tym więcej hałasu. Oprócz tego odświeżono światła do dziennej jazdy oraz systemy diagnostyczne zgodne z OBD II, w tym klimatyzację i alarm bezpieczeństwa oraz bez kluczykowy system otwierania drzwi. Ponadto modele z lat 1996 – 99 wyposażone zostały również w regulatory temperatury umieszczone na środku deski rozdzielczej. Rok później w roku 1997. użytkownicy otrzymali również ulepszony odtwarzacz CD zaprojektowany przez firmę Bose oraz możliwość regulacji takich elementów jak prawe lusterko, które ułatwiało widzenie z dalszych odległości niewielkich obiektów. Wyprofilowano również dolną część klamek w ten sposób, aby zmniejszyć ślizganie się palców po odciągnięciu uchwytów do tyłu oraz przesunięto popielniczkę nieznacznie do tyłu. Wracając również do tylnej części pojazdu, pod podłogą umieszczono koło zapasowe oraz niewielkie pudełko z podnośnikiem. Oldsmobile Aurora doczekała się jednak kolejnego liftingu, który wprowadzony został w 1998 roku, kiedy zawieszenie i hamulce zostały lepiej ze sobą zsynchronizowane, co przełożyło się również na ulepszenie sterowania i zmniejszenie emisji spalin. Z tego względu należy mieć świadomość, że połączenie przedniego wahacza z przednią tuleją hydrauliczną i tylnym przegubem poprzecznym zwiększa płynność jazdy oraz zmniejsza drgania i pozytywnie wpływa na wygłuszenie wnętrza od hałasów dochodzących z zewnątrz. Ponadto wewnętrzne sprężyny powrotne, które dodaje się do przednich rozpór znacznie poprawiają kontrolę ruchu nadwozia, przez co minimalizują ewentualne zderzenie, a zwiększony skok kół (3 mm) i całkowicie od nowa zaprojektowane zderzaki zwiększając miękkość współdziałania podczas wykonywania pełnego ruchu auta. Oprócz tego w przypadku Oldsmobile Aurora po 1999 roku konstruktorzy zdecydowali się również na zwiększenie izolacji oraz zastosowanie nowych, precyzyjniejszych czujników kół poprawiających działanie systemu ABS. Od nowa skalibrowano również układ kierowniczy, który zapewnia zwiększoną kontrolę podczas jazdy w trasie oraz podczas wykonywania manewrów parkowania.

Oldsmobile Aurora – najnowsza generacja

Oldsmobile Aurora po ciepłym przyjęciu przez użytkowników z roku na rok zyskiwał na popularności, jednak specyfikacja pozostawała taka sama, dlatego producent postanowił wprowadzić na rynek następną generację pojazdu. Głównym celem odnowionego modelu było wprowadzenie marki na nowy poziom oraz ugruntowanie jej w wysokiej klasy segmencie premium. W ten sposób z pierwszej wersji samochodu pozostawiono wyłącznie układ napędowy oparty na silniku V8 oraz platformę podłogową z Buicka Riviera. Dzięki temu marka zyskała w ofercie nowego 4-drzwiowego sedana, który dodatkowo zyskał możliwość implementacji nowego silnika V6 z układem DOHC nazwanym Shortstar, który produkowany był w latach 2001 i 2002. Mimo tego, że nowa Oldsmobile Aurora choć zadebiutowała jako luksusowa limuzyna miejska, nie zwróciła na siebie takiej uwagi jak oryginał. Obecnie uważa się, że powodów było kilka, z których pierwszym była ogłoszona przez GM informacja, że marka Oldsmobile ma zostać wycofana z rynku w ciągu kilku najbliższych lat. Kolejnym powodem była zbyt duże podobieństwo w stosunku do innych modeli oldsmobili, przez co marce brakowało wyrazistego stylu. Ważnym okazał się również fakt, że druga generacja Oldsmobile Aurory była około 6 cali wyższa niż oryginał, przez co poczytne magazyny motoryzacyjne opublikowały opinie w tonie krytykującym nowy model - ''nowy wygląd Aurory nie jest tak elegancki jak odchodzący'', czy ''wcześniej było lepiej pod każdym względem''. Jeśli chodzi o statystyki, ostatnia generacja Oldsmobile Aurory zaczęła być produkowana 1 listopada 1999 roku, a w sprzedaży znalazła się w lutym 2000. W ten sposób zakończenie produkcji przypadło na 2002 rok, kiedy z linii zakładów GM zjechała ostatnia partia Oldsmobile Aurora wyposażona w limitowane chromowane plakietki z napisem ''Final 500''.

Oldsmobile Aurora – sporty motorowe

Oldsmobile Aurora w 1997 i 2000 roku został oficjalnym samochodem wyścigowym prestiżowych rajdów Indianapolis 500. Podczas pierwszych wyścigów auto prowadził kierowca Johnny Rutherford, który zwyciężył Indy 500, a na początku 2000 roku jego rolę przejął Anthony Edwards, osiągając kolejno dziewiątą i dziesiątą lokatę.

Oldsmobile Aurora – dane techniczne

Oldsmobile Aurora wyposażony został w dwie jednostki: 3.5 – litrowe V6 oraz 4 – litrowe V8, które obsługiwane są przez dwie 4-biegowe automatyczne przekładnie. Napęd przełożony został na przednią oś, dzięki czemu Aurora zyskała mniejszą masę całkowitą, co wpływa pozytywnie na wzrost osiągów. Oprócz tego pojazd napędzany na przednią oś posiada większą sprawność podczas pokonywania zakrętów z małymi i średnimi prędkościami oraz przy przejeżdżaniu przez wzniesienie z pełnym obciążeniem. Jest również łatwiejszy w opanowaniu i nie wymaga od kierowcy takich umiejętności i doświadczenia jak ma to miejsce w pojazdach z napędem na tył.

Oldsmobile Aurora – wyposażenie

Oldsmobile Aurora w najnowszej (drugiej generacji) charakteryzował się elementami wyposażenia wysokiej klasy. Z tego względu standardowa wersja oferowała użytkownikom m.in.: alarm bezpieczeństwa, centralny zamek, immobilizer, zestaw audio z radiem i wbudowaną pamięcią (RDS), odtwarzacz CD, rozbudowany system 6 głośników, drewniane wykończenia, skórzane wstawki w drzwiach, automatyczna klimatyzacja, bezprzewodowy system komunikacji On-line, regulacja głośności kierownicy i radia, skórzaną kierownicę z regulowaną kolumną, elektrycznie regulowane fotele i zagłówki w tym tylne siedzenie wyposażone w składany podłokietnik, aluminiowe felgi klasy premium, dodatkowe światła przeciwmgielne, system przednich i bocznych poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, asystenta pasa ruchu, system ABS + EBD i elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Oprócz tego Oldsmobile Aurora posiadał kilka układów wspomagania w tym: elektryczne wspomaganie kierownicy czy wspomaganie układu hamowania.

Oldsmobile Aurora – wymiary

Oldsmobile Aurora jako samochód osobowy klasy premium wyróżniał się przedłużoną konstrukcją nadwozia. W ten sposób jego długość wyniosła ok. 5062 mm, przy szerokości 1852 mm i wysokości 1440 mm. W ten sposób osie rozstawione zostały na odległość 2850 mm, a całość przełożyła się na masę całkowitą pojazdu czyli 1645 kg przy zbiorniku paliwa o pojemności 76 litrów. Nie sposób nie wspomnieć również o bagażniku, którego pojemność wyniosła 457 litrów.


Oldsmobile Aurora – osiągi/spalanie

Oldsmobile Aurora, dzięki silnikom o sportowym charakterze osiągała prędkość maksymalną w wysokości 217 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 8.5 sekund. Przekłada się to na parametry spalania na poziomie ok. 9 l/100 km w trasie i niecałe 14 l/100 km podczas jazdy w mieście.

3.51
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaOldsmobile
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Oldsmobile Aurora

Inne modele Oldsmobile

E - Inne modele

Oldsmobile Aurora: newsy, testy i recenzje

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

1986 Oldsmobile Incas [zapomniane koncepty]

... W latach 80. ubiegłego wieku projektanci samochodów często korzystali z futurystycznych motywów oraz sylwetki klina, którą miała większość samochodów sportowych z tamtego okresu. Dziś prezentujemy oryginalny koncept z 1986 roku, który doskonale ...

dawno temu

1956 Oldsmobile Golden Rocket [zapomniane koncepty]

... W dzisiejszej części cyklu "zapomniane koncepty" przyjrzymy się bliżej amerykańskiemu modelowi studyjnemu sprzed ponad 50 lat. Mowa o koncepcie Oldsmobile Golden Rocket z 1956 roku. ... W dzisiejszej części cyklu "zapomniane koncepty" przyjrzymy ...

dawno temu

BMW prezentuje kolorowy Head-Up Display (HUD)

... się na liście opcji serii 5. Faktycznie jednak pierwszym autem z HUD-em był Oldsmobile Cutlass Supreme z 1988 r. Oldsmobile Cutlass | Galerie czytelników Rozwiązanie to jest nie tylko atrakcyjne, ale uważane ...

dawno temu

Jubileuszona Mazda MX-5 w Genewie

... . Pojazd dostępny jest w trzech kolorach - True Red, Crystal White Pearl i Aurora Blue. Idealnie komponują się one z elementami wykończenia wnętrza. Szkoda tylko, że nie pokazano żadnych zdjęć wnętrza ...

dawno temu

Marki samochodów, które przeszły do historii [cz.1]

... Oldsmobile – finał ponad 100-letniej amerykańskiej tradycji Oldsmobile to amerykańska marka założona w 1897 roku przez Ransoma E. Olds. Była to jedna z najstarszych firm produkujących samochody ... 88, Aurora, Alero i Starfire, a także Intrigue. ...

dawno temu

Świąteczny Aston Martin Vanquish Volante

... . Kontrastują z nią przeszycia barwy Aurora Blue. W tapicerce wytłoczono logo Neiman Marcus. Nabywcy Vanquisha Volante wraz z samochodem otrzymają komplet czterech walizek skrojonych pod bagażnik auta. 2389 Źródło: WCF ...

dawno temu

Top 10 żartów primaaprilisowych

... szczegół, to gotowi bylibyśmy uwierzyć w piękne coupe. 5. Oldsmobil powraca pod skrzydłami Toyoty Car und Driver ogłosił, że marka Oldsmobil zostanie wskrzeszona przez koncern Toyota. Pomysł na żart ...

dawno temu

Nissan GT-R | Zmiany w modelu na rok 2012

... dyfuzor zwiększa bowiem siłę dociskającą pojazd do podłoża o 10%. 175381 Ponadto na zdjęciach możemy zaobserwować dwa nowe kolory w palecie barw Nissana GT-R. Nowy niebieski nosi nazwę Aurora Flare ...

dawno temu

Ile warta jest Tesla?

... należą do General Motors w chwili obecnej? Sporo tego: Buick, Cadillac, Chevrolet, Hummer, Opel, Saab, Daewoo, Saturn, Vauxhall, Holden, GMC i nie produkujące już aut Pontiac, Geo, Oldsmobile, LaSalle ...

dawno temu

Mamma Mia! Kryzys jest bezlitosny...

... . Na aukcję trafią limitowane wersje Corvetty, przeróżne Hummery oraz nieznane szerszej publiczności, warte wiele milionów dolarów auta. Jakie? Na przykład Oldsmobile Touring z 1904 roku ...

dawno temu

1985 Mazda MX-03 [zapomniane koncepty]

... samochodowym we Frankfurcie i w Tokio. 1956 Oldsmobile Golden Rocket MX-03 to klasyczne, dwudrzwiowe coupe z rozkładem siedzeń 2+2. Japońscy projektanci i konstruktorzy postawili w tym przypadku ...

dawno temu

Prawdziwe oblicze historii | Top Gear USA S1E5

... amerykańskiemu koncernowi. Wzloty i upadki | Top Gear USA S1E3 i 4 W szranki stanęły stare, dobre samochody: Buick Roadmaster, Pontiac Fiero i Oldsmobile Cutlass Supreme. Szereg wyzwań ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie