Do końca 24h Le Mans 2019 zostało

Mercury Sable

Model
Mercury Sable Zobacz 2 zdjęcia

Mercury Sable jest serią osobowych samochodów zaliczanych do segmentu D, które produkowane były przez koncern Ford Motor Company od 1986 do 2008 roku. Auto na rynku zastąpiło modele: Mercury Marquis i Montenegro, a ono samo po zakończeniu produkcji z oferty marki wyparte zostało przez Mercury Milan.

Mercury Sable – historia

Mercury Sable od samego początku produkcji był niezwykle ważnym sedanem dla marki Mercury jak i producenta czyli Ford Motor Company ze względu na fakt, że koncern był w stanie sprostać popytowi na przednio napędowe pojazdy konkurujące z takimi modelami jak Chevrolet Celebrity, Pontiac 6000, Oldsmobile Cutlass czy Buick Century. Oprócz tego sama marka Mercury ucierpiała jeszcze bardziej, kiedy Ford w 1983 roku rozpoczął sprzedaż modelu Mercury Cougar, który wykorzystywał aerodynamiczną konstrukcję nie osiągając jednak zadowalających wyników sprzedażowych. W tym momencie władze marki podjęły decyzję, dzięki której inżynierowie Mercury'ego rozpoczęły produkcję nowoczesnych samochodów o bardziej opływowych kształtach, co zakończyło erę tzw. boxów czyli aut o kanciastych kształtach, które największą popularność zyskały w latach 70. i 80. Co więcej warto mieć świadomość, że oba bliźniacze modele czyli Mercury Sable i Ford Taurus w konstrukcji wykorzystywały kompozytowe aerodynamiczne reflektory, co było pierwszą tego typu innowacją wprowadzoną w Stanach Zjednoczonych. Warto wspomnieć również o sposobie zaprezentowania nowego Mercury Sable. Miało to miejsce w 1985 roku, kiedy w filmowym studiu MGM Studios Soundstage, gdzie kręcono m.in. ''Przeminęło z wiatrem'' pracownicy Forda trzymając kubki w kształcie latających spodków przy akompaniamencie bębnów i stroboskopów odsłonili na scenie kotarę, za którą ustawiono modele Sable i Taurus.

Mercury Sable – charakterystyka

Karoseria Mercury Sable wyróżniała się gładką i aerodynamiczną konstrukcją, która wyposażona została w przedłużoną lampę z kierunkowskazami zamiast klasycznej kratki, co zastosowano również w modelach: Mercury Topaz i Tracer na początku lat 90. Oprócz tego drzwi przypominające te samolotowe znacznie lepiej wygłuszały wnętrze dodając do nich przeszklone powierzchnie zmniejszające tarcie. To właśnie głównie szkło wypełniało przestrzeń dookoła słupków B, które pomalowane zostały na czarny kolor, aby wydawało się, że zarówno przednia jak i tylna szyba zostały połączone. Co więcej, w przypadku wnętrza zastosowano kubełkowe siedzenia, co było rzadkim rozwiązaniem jeśli chodzi o większość amerykańskich sedanów oraz szeroką deskę rozdzielczą owiniętą wokół kierowcy i wprowadzoną do paneli drzwiowych stwarzając wrażenie tzw. ''kokpitu''. Należy mieć również świadomość, że auto pojawiło się na rynku w dwóch wersjach w tym podstawowej GS i high-endowej LS, co przełożyło się na ok. 300 000 sprzedanych egzemplarzy w pierwszym roku produkcji.

Mercury Sable - napęd

W pierwszym roku obecności na rynku Mercury Sable mieli do wyboru 4-cylindrowy silnik HSC z mocą na poziomie 90KM, który współpracuje z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów lub 4-cylindrową jednostkę Vulcan V6 z mocą równą 140 KM obsługiwaną przez 4-biegową automatyczną przekładnię. Pierwsza opcja okazała się na tyle słaba, że władze Forda zrezygnowały z niej w 1987 roku w zamian wyposażając Sable w 3.8-litrową jednostkę V6, który umożliwiał lepsze chłodzenie. Silnik nie ominęły jednak błędy w postaci częstych awarii uszczelki głowicy, co jednak okazało się problemem dostawcy części, a nie całej jednostki. Warto również dodać, że sprzedaż auta w 1991 roku spadła do ok. 100 000 egzemplarzy rocznie, dlatego producent postanowił wprowadzić na rynek nową generację auta.

Mercury Sable – pierwszy lifting

Mercury Sable po raz pierwszy odświeżony został w 1992 roku, kiedy modernizacji uległo wnętrze oraz elementy przedniego i tylnego zawieszenia samochodu. Oprócz tego wszystkie panele nadwozia wymienione zostały na kombi dodając do tego to znane z Forda Taurus. Co więcej pierwszy lifting nadwozia objął również wnętrze auta, które zostało zaprojektowane na nowo dodając do tego poduszkę powietrzną po stronie pasażera. Dzięki temu Mercury Sable został najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach Zjednoczonych, a wersje: podstawowa GS i luksusowa LS zostały również przeniesione i odpowiednio dostosowane do nowego wyglądu. Dodano również wyższe siedzenia kubełkowe pokryte specjalną tkaniną w przypadku podstawowej wersji i skórą w wariancie LS. Co więcej w 1993 roku z konstrukcji Mercury Sable wyeliminowane zostały funkcje opcjonalne w postaci podgrzewanej szyby przedniej ''InstaClear'', a w przypadku 3-litrowych jednostek V6 zastosowano system z jednym zintegrowanym paskiem. Oprócz tego Mercury Sable posiadał również boczną poduszkę powietrzną oraz nową kierownicę. Powiększono także przestrzeń ładunkową poprzez możliwość całkowitego złożenia siedzeń i bagażnik dachowy oraz schowek znajdujący się pod podłogą.

Mercury Sable – najnowsza generacja

Najnowsza generacja Mercury Sable została zaprezentowana przez Dyrektora Generalnego Forda Alana Mulally podczas Salonu Samochodowego w Chicago w 2007 roku. Od wcześniejszej wersji auto odróżniało wiele zmian w tym bardziej opływowe kształty nadwozia, przeprojektowany zderzak, nowa kratka oraz odnowione reflektory z LED-owymi żarówkami wyposażonymi w białe soczewki. Oprócz tego, w przypadku napędu zastosowano 3.5 litrowy silnik z mocą na poziomie 263 KM, który obsługiwała 6-biegowa automatyczna przekładnia 6F.

Mercury Sable – wymiary

Najnowsza wersja Mercury Sable zaliczana jest do segmentu D, a więc przedłużonych aut miejskich. Z tego powodu długość pojazdu wynosi 199.7 cali jako sedan i 199.1 cali w opcji station wagon i szerokości na poziomie 73 cali. Wysokość to aż 55.4 cale jako sedan i 57.6 cali w wersji station wagon. Oprócz tego, osie rozstawione zostały na odległość 108.5 cali, a masa całkowita pojazdu wyniosła ok. 1862 kg. Co więcej producent wyposażył pojazd w zbiornik paliwa, którego pojemność wyniosła 60 litrów, co sprawia, że Mercury Sable sprawdza się zarówno w zatłoczonym mieście jak i pojazd służący do pokonywania dłuższych tras międzymiastowych bez konieczności częstego zatrzymywania się na dodatkowe tankowanie.

Mercury Sable – osiągi/spalanie

Dzięki zastosowaniu jednostek napędowych V6 Mercury Sable wyróżnia się spośród segmentu D wysokimi osiągami uzyskując ok. 223 km/h prędkości maksymalnej do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 8 sekund, a ćwierć mili pokonując w ok. 16 sekund. Naturalnie przekłada się to na parametry spalania w wysokości ok. 10 l/100 km w modelu mieszanym, co zmniejsza się do ok. 8.5 l/100 km w trasie i wzrasta do 12.3 l/100 km podczas jazdy po mieście.

Mercury Sable - wyposażenie

Mercury Sable najnowszej generacji w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: aluminiowe felgi, centralny zamek, immobilizer, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, radio FM/AM, odtwarzacz CD, rozbudowany system głośników audio, szeroką deskę rozdzielczą, system półek i schowków do przechowywania przedmiotów niewielkich gabarytów i klimatyzację.

Mercury Sable – bezpieczeństwo

W kwestiach bezpieczeństwa Mercury Sable wykorzystywał takie dodatki jak m.in.: regulowane fotele i zagłówki, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system ABS, wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, asystenta pasa ruchu, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów oraz zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera siedzącego z przodu.

Mercury Sable - edycje specjalne

Przez cały okres produkcji powstało kilka rzadkich edycji specjalnych Mercury Sable, z których pierwsza dostępna była w 1987 roku. Nazwana ''Monochrome Edition LS'' oferowała użytkownikom kolorowane zderzaki, dodatkowe boczne wykończenia i białe koła. Kolejna ze specjalnych edycji zaprezentowana została w 1989 roku na 5—lecie istnienia Mercury Sable, co przełożyło się na łączną sprzedaż ok. 50 egzemplarzy pojazdu. Wersja rozpoczęła jednocześnie testy luksusowo – sportowej wersji Sable nazwanej LTS, która specyfikacją przypominała tą znaną z Forda Taurusa SHO. Do dziś nie jest do końca znana ilość sprzedanych egzemplarzy w tej formie z zastrzeżeniem, że ostatni model dostępny był na popularnym serwisie eBay w 2007 roku. Ostatnią z dostępnych edycji specjalnych był natomiast Mercury Sable w werjsi cabrio, który zaprezentowany został w 1988 roku podczas pokazów Detroit SAE. Za platformę podłogową sedan, która była wykorzystana wcześniej w odmianie sedan z dwoma drzwiami i niestandardowym, składanym dachem. Dach wykonano w całości aluminium, przez co ważył mniej niż 600 funtów. Na dowód marka stworzyła kampanię reklamową opartą na słynnym zdjęciu ukazującym dwie kobiety w średnim wieku, które trzymają właśnie wspomniany aluminiowy dach.

Mercury Sable w popkulturze

Dzięki niecodziennej konstrukcji nadwozia Mercury Sable często wykorzystywany przez twórców filmów. Przykładem może być popularny obraz ''Coneheads'' z 1992 roku, w którym główny bohater Beldar posiada Mercury Sable GS. Pojazd wyposażony został w szyberdach, a w zgodnie z fabułą filmu zostaje przeniesiony na planetę Remulak będąc prezentem dla szefa Conehead. Ponadto Sable we wspomnianym dziele nazywany jest ''osobistym transportem''.

3.88
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercury
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Mercury Sable

Inne modele Mercury

D - Inne modele

Mercury Sable: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie