Mercury Marquis

Model
Mercury Marquis Zobacz 2 zdjęcia

Mercury Marquis jest osobowym samochodem, który był produkowany przez koncern Ford Motor Company w latach 1975 – 2011. Auto zastąpiło na rynku model Mercury Grand Marquis z konstrukcją podwozia opartą na platformie Ford Panther.

Mercury Marquis – kulisy powstania

W 1967 roku seria Mercury po raz pierwszy pojawiła się na rynku jako submarka Forda. Były to 2-drzwiowe auta w wersji hardtop, które w 1969 roku zostały w całości przeprojektowane, przyjmując pod względem nadwozia wzór Brougham z Park Lane. Nazwa Mercury Marquis po raz pierwszy została wprowadzona przez Forda w 1974 roku jako określenie pakietu wyposażenia zawierającego skórzaną tapicerkę oraz kierownicę wykończoną drewnem. W kolejnym 1975 roku wyposażenie Grand Marquis zostało rozszerzone o kolejne modele w tym Oldsmobile Ninety Eight, Buick Electra 225 oraz Chrysler New Yorker, w którym zastosowano hamulce tarczowe.

Mercury Marquis – dane techniczne

Mercury Marquis od 1992 roku wyposażony był w mocną jednostkę V8 z pojemnością 4.6-litra i układem SOHC, która zastąpiła przestarzały już model Windsdora z systemem OHV z pojemnością na poziomie 5 litrów. Ponadto nowa V8 charakteryzowała się mocą 190 KM i ekonomicznym modelem działania w stosunku do jego poprzedników. Oprócz tego silnik zintegrowany był z wytrzymałym zawieszeniem 3.27 przy tylnej osi i podwójnym układem wydechowym, który podnosił moc do 210 KM. Jednostka ta bardzo przypominała silnik zastosowany w modelach Forda Crown i Victoria Touring Sedan. Co więcej napęd obsługiwała 4-biegowa automatyczna przekładnia, która połączona została z systemem AOD i przekładnią AOD-E, a pod koniec produkcji została ona zastąpiona modelem 4R70W, którą udostępniono modelowi Lincoln Mark VII i Town Car. Należy również podkreślić, że napęd przełożony został na przednią oś, dzięki czemu konstruktorom udało się uzyskać mniejszą masę, przestronniejsze wnętrze oraz prostą konstrukcję tylnego zawieszenia. Oprócz tego napęd przedni nie wymaga od kierowcy takiego doświadczenia i zaawansowanych umiejętności niż ma to miejsce w samochodzie z napędem przełożonym na tylną oś.

Mercury Marquis – produkcja

W momencie, kiedy Marquis okazał się modelem o niskich parametrach spalania, a luka w przepisach organizacji CAFE sprawiła, że Ford Motor Company mógł sprzedawać zarówno nowe modele samochodów o wysokich osiągach oraz starsze, które poddane zostały modyfikacjom. Należy mieć świadomość, że wspomniane przepisy CAFE zmusiły producentów samochodów, aby 75% podzespołów było liczonych jako część międzynarodowej (niekrajowej) floty samochodów. W ten sposób podczas restrukturyzacji produkcji w 1992 roku Ford zaangażował do tego celu dostawców z krajów Ameryki Północnej w tym ze Stanów Zjednoczonych i Kanady.

Mercury Marquis – zakończenie produkcji

Informacja o zakończeniu produkcji Mercury Marquis została ogłoszona przez Forda 2 czerwca 2010 roku. Jako powód podano odejście od marki Mercury po 72 latach produkcji, a ostatni egzemplarz Mercury Marquis opuścił linię produkcyjną 4 stycznia o 7:46. Z tego powodu zamknięto również fabrykę St. Thomas znajdującą się w Ontario (Kanada), która była odpowiedzialna za składanie samochodu. W ten sposób Mercury Marquis został najdłużej produkowanym modelem marki (36 lat) z liczbą 2.7 miliona sprzedanych egzemplarzy. Po latach eksperci z branży motoryzacyjnej docenili również platformę Panther, która służyła jako podstawa konstrukcji wszystkich modeli Mercury'ego. Na koniec warto dodać, że przez ostatnie 19 lat obecności na rynku nie zaszły żadne zmiany w kształcie nadwozia. Z drugiej strony w Meksyku tamtejszy oddział wprowadzał do sprzedaży Mercury Marquis aż dwukrotnie. W 1982 roku auta zastąpiło sedana Forda Crown Victoria, który sprzedany został w modelowym roku 1984. Natomiast wycofanie z rynku Marquisa nastąpiło na skutek zakazania sprzedaży auta z 8-cylindrowym silnikiem, a miejsce auta na rynku zajął wówczas Ford Cougar. W 1992 roku Mercury Marquis pojawił się na rynku po raz drugi jako flagowy przedstawiciel Forda. Co więcej samochód w latach 1992 – 1994 w całości produkowany był w Meksyku, a po '94 zaczął być sprowadzany z Kanady (fabryka St. Thomas w Ontario). Na koniec należy dodać, że pomimo początkowego sukcesu i reputacji prestiżu oraz luksusu wraz ze starzeniem się auta jego sprzedaż również zaczęła spadać aż do 2005 roku, kiedy model zastąpiony został przez Forda Five Hundred, który na rynku meksykańskim dostępny był wyłącznie do 2007 roku.

Mercury Marquis – rynki eksportowe

Przez cały okres produkcji Mercury Marquis sprzedawany był na terenie całej Ameryki Północnej, choć nie zawsze dostępny był pod nazwą Mercury. Innym ważnym rynkiem zbytu marki były kraje Bliskiego Wschodu, gdzie samochód z silnikiem V8 oraz dużą mocą były atrybutami, których poszukiwali tamtejsi użytkownicy. Co więcej po 1999 roku oddział Ford of Canada zaprzestał sprzedaży Forda Crown Victoria poza flotami komercyjnymi oraz organami ścigania koncentrując się na sprzedaży właśnie Mercury Marquis. Wycofanie z kanadyjskiego rynku nastąpiło dopiero w 2004 roku, kiedy auto zostało zastąpione przez Forda Taurusa.

Mercury Marquis – zmiany w wersji eksportowej

Mercury Marquis, który przygotowany został do eksportu, przeszedł kilka poważnych modyfikacji mechanicznych. Pojazd wyposażony został w pakiet wysokiej temperatury otoczenia i prędkości oraz mocną baterię i dodatkową chłodnicę płynu transmisyjnego. Oprócz tego przed 2002 rokiem pojazdy eksportowe Forda posiadały możliwość wymontowania katalizatora, a wszystkie podstawowe wersje modeli Mercury wyposażone zostały w podwójne układy wydechowe. Co więcej, aby zaktualizować standardy technologiczne, Mercury Marquis dostępny był z dodatkowym pakietem, który zdobył popularność już w Stanach Zjednoczonych. Wspomniany pakiet zawierał m.in. większy stabilizator przedni oraz usztywniony drążek stabilizatora tylnego. Co ciekawe w przeciwieństwie do amerykańskiej wersji Mercury Grand Marquis zachował stosunek tylnej osi, a w wersji wyposażeniowej LS pakiet dostępny był dla każdego rozstawu osi, przy czym po 2003 roku dodano do niego spojler w typie ''trunklid'' (który współdzielił model Mercury Marauder). Na koniec należy dodać, że od 1998 roku Mercury Marquis wyposażony został w dzielone przednie siedzenia Lincoln City Car 40/20/40 (zamiast dzielonej ławki 50/50). Z drugiej strony wersja eksportowana do krajów Bliskiego Wschodu posiadała tapicerowane fotele jako standardowe wyposażenie oraz skórzaną tapicerką. Zmieniono również oznaczenia wewnątrz kabiny na napisy w języku arabskim.

Mercury Marquis – mechanika

Mercury Grand Marquis na tle pozostałych pojazdów zaliczanych do segmentu E wyróżniał się zastosowaniem układu chłodzenia wyposażonym w dwubiegunowy wentylator elektryczny oraz układ zapłonowy z cewką na wtyczce. Co więcej Mercury Grand Marquis posiadał większe zaciski hamulcowe na przedniej osi, przez co użytkownik zmuszony był montować standardowe 16-calowe koła. Oprócz tego dodano łącznik Wata do tylnej osi, a przewody paliwowe zostały przeniesione na ramową szynę znajdującą się po stronie pasażera. Innowacyjnym rozwiązaniem okazał się również kodowany kluczyk zapłonowy (znany jako pasywny układ przeciwkradzieżowy lub system PATS. Pozostałe zmiany obejmowały przeprojektowaną pokrywę silnika i przeniesienie zbiornika płynu wspomagania układu kierowniczego do przodu silnika. Z drugiej strony w latach 2001 – 2002 w Mercury Grand Marquis wykorzystywano pojedynczy wydech i jednostkę napędu V8 o pojemności 4.6-litra i mocy na poziomie 200 KM oraz 2.73 przełożenia na tylnej osi. Druga dostępna jednostka wykorzystywała podwójny układ oddechowy z systemem SOHC i pojemnością na poziomie 4.6-litra oraz mocą 215 KM. Z drugiej strony Mercury Grand Marquis w wersji LSE posiadał tylne zawieszenie pneumatyczne, wyższy stosunek tylnej osi oraz 4.6-litrowy silnik z dodatkowym wydechem.

Mercury Marquis – wersje wyposażeniowe

Pierwsze alternatywne wersje Mercury Marquis powstały w 2003 roku, kiedy po przeprojektowaniu pierwotnego modelu auta, producenci dodali 5 alternatywnych. Oprócz wersji GS dodano wówczas: LS Premium, GS Convenience, LS Ultimate oraz LSE. Ta ostania była luksusową wersją, która po raz pierwszy zaprezentowana została podczas targów Chicago Auto Show w lutym 2001 roku. Mercury Marquis LSE posiadał wzmocnione tylne zawieszenie, krótsze przełożenie oraz 239-konny silnik. Wnętrze zawierało 5 kubełkowych siedzeń oraz środkową konsolę i przesuwnik podłogowy. Oprócz tego w latach 2003 – 05 marka wprowadziła limitowaną wersję LS, która obejmowała chromowane elementy nadwozia, klamki w kolorze karoserii i dwukolorowe skórzane wnętrze. W 2007 roku producenci wprowadzili również wariant Palm Beach składającą się głównie z dodatkowych plakietek i specjalnej tapicerki. Całe portfolio Mercury'ego Marquis zostało przeprojektowane - oprócz modeli eksportowych GCC wycofano wersję LS, dzieląc ją na: LS Retail i LS Fleet. Ten drugi dostępny był wyłącznie w sprzedaży na rynku Stanów Zjednoczonych, podczas gdy pierwszy możliwy był do zakupienia wyłącznie poprzez indywidualne zamówienie, aby zminimalizować niesprzedane dotychczas zapasy pojazdów.

Mercury Marquis – wymiary

Mercury Marquis ze względu na przynależność do segmentu limuzyn charakteryzował się długością konstrukcji wynoszącą 5382 mm przy 1986 mm szerokości. Oprócz tego auto wyróżniało się 1443 mm wysokości, a osie zostały rozstawione przez konstruktorów na odległość 2913 mm. Ponadto Mercury Grand Marquis wyposażony został w zbiornik paliwa z pojemnością 65 litrów, co przełożyło się na masę całkowitą pojazdu wynoszącą w zależności od wersji od 1868 do 1877 kg.

Mercury Marquis – podwozie

Przez cały okres produkcji Mercury Marquis przeszedł serię ulepszeń konstrukcji w tym również podwozia. W 2003 roku poprawiono sztywność podwozia, wprowadzając nową ramę z szynami, przeprojektowane tylne zawieszenie z hamulcami oraz wzmacniaczem hamulca EBD z mechanicznym systemem wspomagania. To wszystko sprawiło, że zmianie musiała ulec konstrukcja kół, gdzie zastosowano wysokie, dodatnie przesunięcie. Oprócz tego układ kierowniczy z zębatką zastąpił układ kulowy, aby ulepszyć precyzję kierowania i obniżyć ostateczne koszty produkcji. W ten sposób w podstawowej wersji Mercury Marquis stosunek tylnej osi wyniósł 2.73 oraz wyposażony został w pakiet manipulacyjny. Kolejne zmiany wprowadzone zostały w 2008 roku, kiedy zredukowano platformę podłogową na rzecz wprowadzenia pakietów LX Premium Sport, Handling oraz Crown Victoria. Te ostatnie były jedynymi wersjami Mercury Marquis, które wyposażone zostały w podwójny układ oddechowy. Oprócz tego w 2003 roku zachowana została wersja Modular V8, a wersje z pojedynczym układem wydechowym wzmocniono do 220 KM. Podczas przeprojektowania silnika wprowadzono również szereg zmian w napędzie obejmujących: powiększenie miski olejowej o 20% do 6 litrów oraz standardowy czujnik, kolektor dolotowy z aluminiowym crossoverem wodnym i elektroniczny układ zwrotnego paliwa. Nowa jednostka wyróżniała się również chromowanym emblematem V8, korkiem wlewu oleju, który został przeniesiony na pokrywę zaworu oraz zbiornikiem płynu wspomagania układu kierowniczego przesuniętym na osłonę chłodnicy. Dzięki temu silnik dysponował mocą na poziomie 239 KM oraz umożliwiał elastyczny tryb podawania paliwa, a obsługiwała go 4-biegowa automatyczna przekładnia AOD.

Mercury Marquis – projekt nadwozia

Mercury Marquis w konstrukcji nadwozia przypominać miał inne modele Mercury – Division. To właśnie dlatego auto wyposażone zostało w mocno zaokrąglone zderzaki, uproszczony design bagażnika oraz tradycyjne tylne lampy. Oprócz tego w 2005 roku do Mercury Grand Marquis dodano radiową antenę, która przymocowana została do tylnego błotnika oraz chromowaną osłonę kół. Ostatnie zmiany w nadwoziu wprowadzono w 1995 roku, kiedy tradycyjna kratka trapezowa zastąpiona została prostokątną z charakterystycznym wzorem wodospadu. Zmniejszono również reflektory z lat 1988 – 1991, a przeprojektowanie dolnego zderzaka umożliwiło po raz pierwszy montaż świateł przeciwmgielnych. Ponadto uchwyt bagażnika zmieniony został z czerwonego na szary.

Mercury Marquis – wnętrze pojazdu

Mercury Marquis zaprojektowany został z dbałością o szczegóły, co przełożyło się również na wnętrze auta. Szerokie panele drzwi i nowoczesna deska rozdzielcza, która zawierała radio FM/AM, odtwarzacz dual media CD/kaseta stały się standardem marki i przysporzyły jej wielu fanów. Ponadto, aby zwiększyć bezpieczeństwo Mercury Marquis jako jeden z pierwszych pojazdów wyposażony został w dodatkowy pas na ramię dla środkowego pasażera siedzącego na tylnej kanapie oraz zestaw bocznych poduszek powietrznych w dodatkowej opcji. Z drugiej strony w 2005 roku auto przeszło kolejne modyfikacje, które zawierały m.in. kierownicę z płaską górą, elektroniczną przepustnicę z funkcją tempomatu, czujnik masy pasażerów umieszczony w fotelach oraz 6-płytową zmieniarkę CD. W 2006 roku przeprojektowano tablicę przyrządów, do której dodano cyfrowy panel oraz tachometr, a w 2007 roku Mercury Marquis wyposażono w lusterko wsteczne z funkcją automatycznego przyciemniania oraz pełnowymiarowe koło zapasowe. Oprócz tego w 2009 roku do standardowej wersji Mercury Marquis ze względu na przepisy federalne dodano zestaw bocznych poduszek powietrznych oraz wbudowane przełączniki okienne.

Mercury Marquis – bezpieczeństwo

Mercury Marquis otrzymał wysokie oceny w popularnych testach zderzeniowych. Było to spowodowane specjalnie zaprojektowanymi strefami zgniotu oraz wyposażeniem, które w podstawowej wersji obejmowało m.in. : wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system ABS, system kontroli trakcji, wspomaganie układu hamowania, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe oświetlenie zegarów, regulowane fotele i zagłówki umożliwiające zajęcie bezpiecznej pozycji w stosunku do modelu jazdy, zestaw przednich i bocznych poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera siedzącego z przodu, asystenta pasa ruchu oraz tempomat.

Mercury Marquis – wyposażenie

Mercury Marquis w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: radio FM/AM, odtwarzacz CD, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, rozbudowany system głośników audio, szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory wlotów powietrza, światło awaryjne oraz obsługę manualnej klimatyzacji, rozbudowany system półek i schowków ułatwiających przewóz mniejszych gabarytowo przedmiotów czy elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

Mercury Marquis – ciekawostki

Mercury Marquis wykorzystywany był przez producentów limuzyn jako tańsza alternatywa dla mechanicznie zbliżonego modelu Lincoln Town Car. Z tego względu w 1989 roku w jednym z filmów o Jamesie Bondzie ''Licencja na zabijanie'' czarny charakter Franz Sanchez jeździ czarną limuzyną Mercury Marquis (z 1985 roku) z czerwonym wnętrzem.

4.17
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercury
TypSamochód osobowy
SegmentE

Inne modele Mercury

E - Inne modele

Mercury Marquis: newsy, testy i recenzje

Wyprzedaż u Forda - unikalne koncepty do kupienia!

... Podczas aukcji Sports & Classics of Monterey, gdzie pod młotek idą  legendy światowej motoryzacji nieraz pojawiały się unikatowe egzemplarze. W tym roku, dokładnie dwunastego sierpnia, na licytację zostaną wystawione unikalne, pojedyncze sztuki ...

dawno temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Amerykanka woziła mumię w samochodzie

... pracowniczki agencji nieruchomości, bezdomna kobieta miała zdrzemnąć się na fotelu pasażera Mercury Grand Marquis (1997) nieopodal Fountain Valley. Zmarła podczas snu. Czemu kobieta jeździła z ciałem przez prawie rok zamiast poinformować policję ...

dawno temu

Cmentarzysko marek motoryzacyjnych [cz.1]

... na emeryturę modeli Sable oraz Marquis, zlikwidować ostatecznie Mercury. Decyzja zapadła i w styczniu 2011 roku marka Mercury zniknęła z oferty koncernu Forda. Swoją drogą to ciekawe, bowiem Ford ... , że inwestycja w przywrócenie marki, ...

dawno temu

Największe akcje serwisowe w historii motoryzacji

... Town Car oraz Mercury Grand Marquis. Ford 2008 171013 Kolejna akcja serwisowa Forda, tym razem ogłoszona w 2008 roku. Powodem wezwania do serwisu blisko 10 milionów kierowców były usterki wykryte ... modeli Pinto i niektórych egzemplarzy ...

dawno temu

Black Series 50' Marauder Cigarette - coś więcej niż klasa C

... dostarczyło Mercury Racing, zainstalowano dwa motory generujące po 1369 KM każdy. Łódź odsłonięto w ostatni weekend podczas Miami Boat Show 2012. Trzeba przyznać, że takie projekty robią ogromne wrażenie. 6370 Źródło: WCF ...

dawno temu

Apetyt na paliwo wśród hybryd - ranking

... pozamiejskim Ford Fusion, Mercury Milan i Lincoln MKZ - 5,7 l/100 km i 6,5 l/100 km Honda Civic i Honda Insight 5,8 l/100 km i 5,4 l/100 km Honda CR-Z (automat) 6,7 l/100 km i 6,0 l/100 km Lexus ... HS 6,7 l/100 km i 6,9 l/100 km Ford Escape, ...

dawno temu

Audi A3 TDI "najzieleńszym" pojazdem roku 2010

... jeszcze pojazdy brały udział w konkursie? W konkursie brały także udział takie modele jak Honda Insight, Mercury Milan Hybrid, Toyota Prius i VW Golf TDI. Jako główny powód wyboru podaje się fakt, że samochód ...

dawno temu

Lexus i 9 specjalnych aut na SEMA!

... na kolor Glasurit Orange Mercury. Auto widoczne jest w galerii poniżej. Ciemny pomarańczowy lakier dziwnie odbija światło tworząc wrażenie, że w niektórych miejscach nadwozie jest dodatkowo cieniowane ...

dawno temu

Luksusowe campery - apartamenty na kołach

... , dwudrzwiowa lodówka i prysznic o wymiarach 1,1 x 0,8 metra. Najtańsza wersja to wydatek rzędu 738 645 dolarów. 154609 Beaver Marquis 154610 Marquis jest najbardziej luksusowym camperem ...

dawno temu

Unikalne samochody z garażu Iron Mana

... promocję. 13435 Cadillac Series 62 Coupe Ghia i Mercury Coupé 79678 Na krótko w "Iron Manie II" miga Cadillac Series 62 Coupé zbudowany przez firmę karoseryjną Ghia. Samochód z 1953 r. należał ... o mocy 210 KM. W kolekcji Tony'ego Starka ...

dawno temu

Marki samochodów, które przeszły do historii [cz.1]

... pierwszego kwartału 2011 roku auta tej marka zakończyły swój żywot. 105275 Mercury – nierentowne dziecko Forda Mercury to amerykańska marka należąca do koncernu Ford Motor Company, która miała zapełnić ...

dawno temu

Najdłuższe, najwyższe, najszersze auta na świecie [cz. 1]

... z otwartym dachem, jest najszerszym kabrioletem na świecie. Szerokość auta to 2100 mm. 75894Najszersze kombi - Mercury Colony Park i Ford Country SquirePo raz kolejny do głosu dochodzą Amerykanie ... . Oficjalnie powiedzieć można, że najszersze ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie