Hyundai Pony

Model
Hyundai Pony Zobacz 6 zdjęć

Hyundai Pony to pierwsze auto własnej konstrukcji koreańskiego koncernu. Sztandarowy Pony miał dać Hyundaiowi siłę przebicia, aby koncern mógł zaistnieć na światowych rynkach motoryzacji. Koreańczycy swój pojazd pierwszy raz pokazali w 1974 roku w trakcie Turyńskich Targów Motoryzacyjnych. Ku uciesze raczkującego jeszcze producenta samochodów, Pony spotkał się z uznaniem dziennikarzy.

Hyundai Pony – historia modelu

Rok po debiucie na targach, w 1975 roku Pony wszedł do masowej produkcji. Koreańskie auto sklasyfikowano jako kompaktowe (segment C). Za projekt Hyundaia Pony odpowiedzialny był sam Giorgetto Giugiaro – włoski projektant (nie tylko samochodów), uznawany za najlepszego projektanta samochodowego XX wieku (główna nagroda w plebiscycie w 1999 roku). Ówcześnie modne proste linie Hyundaia Pony przypadły do gustu mieszkańcom Europy. Koreańskie auto posiadało obszerne wnętrze, a także duży, jak na swoją klasę, kufer. Cena Hyundaia Pony była bardzo pociągająca i, pomimo niedociągnięć w jakości wykończenia, auto pomogło wybić się Hyundaiowi i rozszerzyć swoją ekspansję na rynki zachodnie.

Hyundai Pony – właściwości auta

Na początku Hyundai Pony konstruowany był jedynie w nadwoziu typu sedan, następnie pojawiła się wersja użytkowa, potem rodzinne kombi. Optymalny trzydrzwiowy Pony hatchback pojawił się w 1980 roku.

Hyundai Pony trafiając na rynek europejski, musiał zmierzyć się z silną konkurencją, która specjalizowała się w konstruowaniu dobrych aut kompaktowych. Pony nie miał raczej szans z rodzimymi dla Europejczyków Volkswagenem Golfem czy Oplem Kadettem. Ale Pony mógł gdzie indziej zawalczyć o swoją pozycję, np.: w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla Austina Princess. Ponadto, Hyundai Pony kosztował o wiele mniej oraz odznaczał się lepszą jakością wykonania od Princessy i Poloneza, a są to modele, które zaczęto eksportować na Zachód w tym samym okresie, co koreańskiego „kucyka”.

Hyundai Pony – jednostki napędowe

Pod maską Hyundaia Pony znajdowały się silniki pochodzące od Mitsubishi , były to jednostki o pojemności: 1.2, 1.4 oraz 1.6 litra. Najchętniej wybieranym silnikiem była jednostka 1.4 generująca moc 68 KM, rozpędzająca samochód maksymalnie do 150 km/h (przyspieszenie do setki zajmowało 15, 5 sekundy). Pierwsza wersja Hyundaia Pony miała 3,98 metra długości ( w późniejszych generacjach wielkość ta wzrosła do 4,28 metra) i ważyła zaledwie 830 kilogramów. Najmocniejszy silnik ze wszystkich generacji Hyundaia Pony generował moc 84 KM.

Hyundai Pony - podsumowanie

Produkcję Hyundaia Pony zatrzymano w 1994 roku. Koreański koncern, dzięki swojemu pierwszemu samodzielnemu projektowi, zarobił ogromne pieniądze, prześcigając wówczas takie azjatyckie marki jak Kia czy Daewoo. W 1995 roku Hyundai pokazał światu sukcesora zasłużonego modelu Pony, którym był Hyundai Accent.

4.45
Ocena na postawie 44 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy

Generacje Hyundai Pony

Inne modele Hyundai

Hyundai Pony: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Hyundai będzie w pełni elektryczną marką w Europie. Znamy datę

... Kolejny producent ogłosił to, co wydaje się nieuniknione. Hyundai w Europie będzie oferował wyłącznie modele zasilane prądem. Klamka już zapadła, a producent pochwalił się oficjalną datą. ... 2035 rok to granica, po której wszystkie nowe modele ...

2 tygodnie temu

IAA 2021 - Hyundai, Smart i Renault pokazują nowości

... Czy Smart zawsze musi być mały, a Hyundai — zachowawczy? Bynajmniej, co obie marki udowodniły podczas IAA 2021. Niespodziankę przyszykowało także Renault, przedstawiając elektryczne Megane E-Tech, które na dobre wyprze spalinową wersję. ... ...

2 tygodnie temu

Hyundai Prophecy Concept na żywo prosto z IAA. Zapowiada Ioniqa 6

... Hyundai przyjechał do Monachium z imponującym konceptem Prophecy. Auto nie jest żadną tajemnicą, lecz dopiero teraz miało okazję zadebiutować na żywo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przerodzi się w produkcyjnego Ioniqa 6. ... Prophecy ...

2 tygodnie temu

Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach

... Tęsknisz do "zwykłej" motoryzacji? "Takich aut już się nie robi"? No to patrz tutaj: Hyundai zaprojektował Bayona specjalnie dla Europy. Pod maską ma wolnossący silnik 1,2 l, w ofercie nie ma hybryd, ale polski importer montuje instalację gazową ...

tydzień temu

Test: Hyundai i20 N-line - napinanie mięśni

... Hyundai i20 N-line wzbudza niemałe zainteresowanie na ulicy i bez problemu można pomylić go z mocniejszym bratem. Niestety, 84-konna jednostka nie czyni z niego demona prędkości, ale ma niezaprzeczalny plus – nic się tutaj nie zepsuje, bo tak ...

2 tygodnie temu

Hyundai Casper. Kupiłbyś go tylko za uroczy wygląd

... Hyundai pokazuje, że dobrze czuje się nawet w klasie najmniejszych pojazdów. Casper ma 3,5 metra długości, świetny wygląd i płytę z Hyundaia i10. Na razie jednak nie wiadomo nic o planach wprowadzenia go do Europy. ... . Byłby więc mniejszy od ...

2 tygodnie temu

Futurystyczny Hyundai Staria wyceniony w Niemczech. Tanio nie jest

... Staria to jeden z najciekawszych hyundaiów ostatnich lat. Minivan, który wygląda jak odważny koncept, z pewnością pozwoli wyróżnić się na ulicy. Niestety nie jest to zabawa dla każdego. Nie tylko ze względu na cenę, ale i dostępność. ...

miesiąc temu

Używany Hyundai Elantra (AD) - do ideału trochę brakuje

... Prosta konstrukcja samochodu ma gwarantować bezproblemową eksploatację. Tak będzie, ale w przypadku hyundaia elantry - za kilka lat. Teraz użytkowników trapią drobne usterki, choć to zasadniczo dobra wiadomość. To choroby wieku dziecięcego, ...

2 miesiące temu

Hyundai Elantra N już bez tajemnic. Warto było czekać

... Sportowa rodzina N oficjalnie zyskała kolejnego przedstawiciela. To Hyundai Elantra N, który w nowoczesnym, odważnie wystylizowanym nadwoziu typu sedan skrywa technikę znaną już ze świetnego i30 N. Takie połączenie może być dla wielu bardzo ...

2 miesiące temu

Znamy cenę Hyundaia Kony N. Sportowy SUV tylko w bogatej wersji

... Rodzina modeli N Hyundaia się rozrasta. Najnowszym jej członkiem jest pierwszy SUV w tej grupie, czyli Kona N. Autokult.pl nieoficjalnie dotarł do cennika tego modelu. Będzie on tylko nieznacznie droższy od odpowiadającego mu i30 N. ... W ...

4 miesiące temu

Hyundai Kona N nie tylko z manualem. Producent zapowiada alternatywę

... To było do przewidzenia. Hyundai Kona N, tak jak jego brat i30 N, będzie dostępny również z automatyczną przekładnią N DCT. To świetna wiadomość dla klientów, którzy niecierpliwie czekają na sportowego crossovera, lecz niekoniecznie lubią ...

5 miesięcy temu

Test: Hyundai Kona hybrid - bycie eko nie zawsze jest tanie

... Mówisz hybryda, myślisz Toyota. Japoński producent stał się niemal synonimem układów hybrydowych, ale i Hyundai może pochwalić się wydajną i oszczędną konstrukcją. Poza tym ma w zanadrzu argument, który dla wielu może być kluczowy – "normalną" ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie