Fiat Siena

Model
Fiat Siena Zobacz 5 zdjęć

Fiat Siena

Palio to samochód segmentu B (auta małe) produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 1996 roku w różnych fabrykach na całym świecie.

Palio jest samochodem realizowanym w ramach Projektu 178. Projekt ten został zainicjowany przez Fiata w 1996 roku i polega na produkowaniu wielu samochodów segmentu B zbudowanych na tej samej płycie podłogowej i wykorzystujących większość tych samych części i zespołów, a różniących się przede wszystkim nadwoziem.

W ramach tego projektu wytwarzane są takie samochody, jak: Palio/Palio Weekend), Strada (czyli Palio Pick-Up), Siena (czyli Palio sedan), Albea/Petra (czyli nowa Siena).

Fiat Siena pierwszej generacji zadebiutował pod koniec 1996. Początkowo auto wytwarzano w argentyńskiej Córdobie, następnie również w Polsce (najpierw w Bielsku-Białej, a potem w Tychach). Od 1998 roku Sienę produkowała też turecka fabryka Fiata, a rok później zaczęto wytwarzanie tego Fiata w Brazylii.

Proste, ale ładne nadwozie liczyło 4,1 m długości i było tylko minimalnie krótsze od bliźniaczego modelu Palio Weekend.

Wnętrze samochodu, nawet jak na auto segmentu B, miało co najwyżej przeciętne rozmiary. Wyżsi kierowcy mogli mieć problem z zajęciem odpowiedniej pozycji ze względu na zbyt mały zakres regulacji fotela. Siedziska, zarówno z przodu, jak i z tyłu, były zbyt krótkie. Odczuwał to przede wszystkim kierowca, któremu brakowało podparcia ud. Fotele nie należały też do najwygodniejszych.

Z tyłu trzy osoby mogły podróżować na zasadzie wyjątku, i to na krótkim dystansie, bo miejsca brakowało zarówno na nogi, jak i nad głową.

Jak na samochód mały Siena miała ogromny bagażnik o pojemności około 500 l. Co prawda otwór załadunkowy nie był zbyt duży, ale za to krawędź załadunku znajdowała się stosunkowo nisko.
Zawieszenie Sieny było możliwie najprostszą konstrukcją składającą się z przodu z kolumn MacPhersona i dolnych wahaczy poprzecznych (był też stabilizator), a z tyłu montowano belkę skrętną. Z tej też przyczyny komfort resorowania nie był najwyższy, chociaż zawieszenie zestrojono możliwie miękko. Z kolei komfortowe ustawienie elementów zawieszenia uniemożliwiało dynamiczną jazdę, ponieważ auto wychylało się na łukach.

Początkowo podstawowym silnikiem Sieny był motor o objętości skokowej 1,4 l, wyposażony w 8-zaworowy układ rozrządu. Jednostka napędowa wytwarzała 70 KM mocy maksymalnej. W 1999 roku został on zastąpiony przez 1,2-litrowy silnik o 16 zaworach, który osiągał moc 80 KM.

Drugą, produkowaną przez całe 6 lat, jednostką napędową był 16-zaworowy silnik o objętości skokowej 1,6 l, generujący moc 100-103 KM. Motor ten dobrze spisywał się z instalacjami gazowymi.
Poza Polską Siena oferowana była także z innymi silnikami, i to szeroką ich gamą, o objętości od 1 l (benzynowy) do 1,7 l (diesel).

Mimo niezaprzeczalnych zalet w postaci niskiej ceny zakupu, niskich kosztów eksploatacji oraz dużej przestrzeni bagażowej Siena ma też wiele wad.

Wśród nich najpoważniejsze były wycieki oleju z silników i skrzyń biegów. Kolejny problem to zacinające się zamki i klamki, przez co nie można było dostać się do wnętrza Fiata.

Również korozja nie ominęła Sieny. Auto rdzewiało na potęgę. Zwykle pierwsze ogniska pojawiały się na krawędziach błotników i progach, następnie na krawędzi maski i tylnej pokrywy. Rdza atakowała też mocowania kolumn MacPhersona i miskę olejową silnika.

Posiadacze tego samochodu narzekali również na ponadprzeciętną paliwożerność niewielkich przecież jednostek napędowych oraz nie najlepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej.

Fiat Siena to tani sedan, który miał sprawdzać się na wielu światowych rynkach. Jeśli komuś nie przeszkadzają różne usterki dotykające przede wszystkim zawieszenia i nadwozia (korozja), to powinien być zadowolony z tego samochodu, szczególnie po założeniu instalacji LPG.

Siena pierwszej generacji produkowana była do 2002 roku, przy czym w Polsce jej wytwarzanie zakończono rok wcześniej.

3.66
Ocena na postawie 41 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Generacje Fiat Siena

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (1)

Fiat Siena: newsy, testy i recenzje

FCA wykorzysta platformy PSA do stworzenia nowych, mniejszych modeli

... Włosi są specjalistami od małych samochodów. Najważniejsze modele w historii Fiata to w większości przedstawiciele segmentów A i B. Niestety, w ostatnich latach Fiat nie opracował żadnego takiego ... wyglądała najbliższa przyszłość Fiata. W ...

3 tygodnie temu

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

3 miesiące temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

7 miesięcy temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

4 miesiące temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

3 miesiące temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

9 miesięcy temu

FCA rozważa wycofanie się z segmentu A w Europie

... Fiat przez dekady udowadniał, że jest specjalistą od małych, miejskich aut. Nikt tak jak Włosi nie potrafił połączyć stylu z praktycznością, prostotą konstrukcji i wygodą pomimo małych rozmiarów ... Jak donosi Automotive News Europe, obecny szef ...

miesiąc temu

Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend [awarie i problemy]

... Włoskie marki kocha się przede wszystkim za nieziemski design. Fiat jeszcze kilka lat temu miał w swojej ofercie modele Palio/Siena/Albea/Palio Weekend, które choć wyszły spod deski kreślarskiej ... projektu 178 oparte są na zmodernizowanej ...

dawno temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

7 miesięcy temu

Fiat Tipo Sport. Nowa wersja dołącza do oferty

... Po odmianach Mirror, Street oraz S-Design, do gamy kompaktowego Fiata dołącza kolejna wersja. Nosi ona nazwę Sport. Nieco na wyrost, ponieważ nie znajdziecie tu mocnych silników czy sztywnych nastawów podwozia. Trzeba jednak przyznać, że wygląd ...

11 miesięcy temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Ta umowa może mocno zmienić sytuację na rynku. Utworzenie kolejnego koncernu-giganta pozwoli dwóm graczom (którzy podzielą się 50/50) zlikwidować swoje słabe strony. Fiat i FCA otrzymają dostęp ... do rynku amerykańskiego. 32723 Renault w ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie